حمّام رومی در فضــایی مُــدرن مرکز زیبایی-درمانی بَث هاؤس، طرّاح: ریچاردسن ـ صادقی
سیر تحول فضاهای اقامتی در گذر زمان

خدمات‌رسانی برتر و آسایش مراجعان از طریق طرّاحی
مرکز زیبایی ـ درمانی MTM / هنگ‌کنگ، 2004 / طرّاح: پاتریک لیونگ

Customer Comfort & Efficient Service Through Design
MTM / Hong Kong, 2004 / Designer: Patrick Leung

مرکز MTM در منطقه‌ی کازؤِی بِی در هنگ‌کنگ قرار دارد. برخلاف بسیاری دیگر از مراکز امروزی که آرایش فضایی آنها به آسایشگاه شباهت پیدا می‌کند، در این مرکز عمده‌ی توجه به بازی متقابل فرم، الگوهای رنگی و نورپردازی معطوف شده است. محوّطه‌ی پیرامون مرکز به‌سختی می‌تواند القاکننده‌ی حس و حالی از آرامش و خلوت باشد: خیابانی تجاری و فوق‌العاده پرسروصدا و شلوغ و پر از تابلوهای تبلیغاتی و چراغهای نئون. ولی از آنجا که این محل، کانون فروشگاههای معتبری مانند پرادا، لویی ووتون و یک نمایشگاه مرسدس بنز است، مشتریان آنها می‌توانند مراجعان بسیار مناسبی برای این مرکز باشند.
بخش ورودی و پذیرش مرکز به وسیله‌ی فضایی با ارتفاع مفید دو برابر و دیوارهای پیچ‌وخم‌دار، هم از محیط خیابان فاصله می‌گیرد و هم مشتریان فروشگاهها را به این فضای اجتماعی زیبا و برازنده جلب می‌کند.
مانند همیشه، عوامل تأثیرگذار بر طراحی این پروژه، آرایش فضایی و کیفیت تجهیزات و خدمات مرکز بودند. قاطعیت و وضوح طرح از طریق طراحی مواردی مانند جریانهای پیچیده‌ی دسترسی، اندازه‌ی اتاق‌های درمان و تجهیزات مختلف مرکز، بارزترین شاخصه‌ی پروژه به شمار می‌روند. به حداکثر رساندن تعداد اتاق‌ها نیز یک استراتژی اقتصادی دیگر بود.
طبقه‌ی همکف شامل اتاق انتظار و پذیرش، چهار اتاق VIP (هرکدام مجهز به جکوزی، حمام، دوش فشار قوی و سونا) و یک اتاق ویژه‌ی سبک ژاپنی با حمّام چوب افراست.
در طبقه‌ی بالا هفت اتاق ماساژ و درمان، دو جکوزی به همراه سونا و دوش، یک اتاق آرایش و یک اتاق نگهداری وسایل قرار گرفته است. پلکان مارپیچ، عنصری چشمگیر است که هم جنبه‌ی کاربردی دارد و هم جنبه‌ی زیباشناختی، و نوارهای چوبیِ خمیده و دولایه‌ی آن، همچون صفحه‌ای اتاقهای ماساژ را در بر می‌گیرند.
جزئیات ساده و ملایم در ترکیب با الگوهای رنگی طبیعی، گرم و سرد، فرمهای پویا و دیوارهای خمیده‌ی احساس‌برانگیز، اشیای تزئینی با آرایش و مکان‌یابی سنجیده، و شمعدانهای درخشان، جوّ منحصربه‌فرد این مرکز را رقم زده‌اند.

معماری معاصر جهان: زیبایی-درمانی

_______________________________________

نام: مرکز زیبایی ـ درمانی MTM
مکان: هنگ کنگ
معمار: پاتریک لیونگ
تاریخ­: 2004

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 25 ژانویه, 2021دسته بندی: درمانی و خدمات پزشکی, طراحی داخلی / درمانیبرچسب‌ها: