مدرسه‌ای در تلفیق با فضاهای نیمه‌باز، فاطمه رستمی‌نسب
بندر تاریخی کنگ: بهشت گمشده، شیوا آراسته معمار، پژوهشگر و طراح حوزه ی معماری زمینه گرا

خانه راه حل سبز اثر گروه معماران تری. ایکس. اِن،ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

خانه راه حل سبز 

گروه معماران تری. ایکس. اِن (3XN) مستقر در کپنهاک (Copenhagen) بر این اعتقاد است که معماری، رفتار را شکل می‌دهد، پروژه‌های این گروه معمولا در زمینه طراحی‌های رفتارگرا، دیجیتالی و سِرکولار (Circular) که نوعی از طراحی منطبق بر اصول اکولوژیکی است، انجام می‌شود. یکی از کارهای این گروه معماری، طراحی خانه راه حل سبز به سفارش هتل ریتِرگاردن (Hotel Ryttergården) است که در سال 2015 با مساحت 4500 متر مربع به عنوان هتل و مرکز کنفرانس در استراندویجان (Strandvejen)، رانه (RØNNE)، دانمارک طراحی و ساخته شد. ایده ساخت بهترین ساختمان زمان که بتواند به سلامت مردم و طبیعت کمک کند، گروه معماران تری. ایکس. اِن را بر آن داشت که از استراتژی پایداری سِرکولار منطبق با شرایط محلی و استفاده از منابع محلی بهره بگیرد. خانه راه حل سبز دارای گواهینامه استاندارد دی. جی. ان. بی (DGNB) است و بر اساس معیارهای خانه‌های فعال و با الهام از ایده کرِدل تو کرِدل (Cradle to Cradle) ساخته شده است و بر همین اساس تمام مصالح مورد استفاده در این ساختمان قابل بازیافت هستند و هیچ زباله‌ غیر قابل بازیافتی تولید نمی‌شود. استفاده از گونه‌های گیاهی بومی، ایجاد یک رابطه همزیستی با طبیعت، امکان نظارت بر میزان مصرف انرژی و محیط داخلی، ایجاد ارتباط بین طبیعت و فناوری، برخورداری از نور روز طبیعی، راحتی و استفاده از منابع محلی از ویژگی‌های بارز طراحی برای این مجموعه است.
خانه راه حل سبز توسط طبیعت احاطه شده است که امکان ایجاد چشم‌انداز متنوع را میسر می‌کند. برای افزایش تنوع زیستی از گونه‌های محلی استفاده شده است که به دلیل هماهنگ بودن با ویژگی‌های آب و هوای محلی، نیاز به نگهداری و آبیاری فراتر از بارندگی طبیعی را به حداقل می‌رساند. همین‌طور، تامین آب مورد نیاز سایت از طریق رودخانه‌های فصلی صورت می‌گیرد.
خانه راه حل سبز مکانی است که افراد می توانند در آن ملاقات کنند، یاد بگیرند و استراحت کنند، بنابراین آسایش، رفاه و راحتی بازدیدکنندگان و کارمندان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امکان دستیابی به محیط داخلی بهینه به دلیل برخورداری از فضاهای طبیعی و هوای تمیز در گردش وجود دارد. مصالح مورد استفاده در ساخت آن، برای مردم و محیط زیست سالم هستند و همراه با یک سیستم تهویه طبیعی به تضمین کیفیت هوای داخل خانه کمک می‌کنند. نور روز و دید بهینه به طبیعت از دیگر ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای این ساختمان در جهت ایجاد رفاه و راحتی است.
در خانه راه حل سبز برای دستیابی به بهترین عملکرد، از ارتباط بین فناوری و طبیعت استفاده شده است و در واقع فناوری در ساختمان ادغام شده است که امکان تولید آب آشامیدنی از آب فاضلاب و تهیه مواد مغذی از دورریزهای آشپزخانه از جمله این موارد به حساب می‌آیند. آب از سینک‌ها و توالت‌های ساختمان اصلی جمع‌آوری می‌شود و پس از فیلتر بیولوژیکی، امکان استفاده مجدد از آن فراهم می‌شود. اولین مراحل تصفیه در زیر زمین انجام می‌شود ولی پس از آن به دلیل استفاده از نور خورشید و ال. ای. دی (LED)، سیستم در روی زمین قرار می‌گیرد. در این مرحله، آب از طریق عبور از فیلترهایی، CO2 جذب می‌کند. هدف این سیستم دستیابی به آب آشامیدنی با کیفیت از طریق فرآیند تصفیه بیولوژیکی است.
در طراحی هتل از اتاق‌های هوشمند استفاده شده است که امکان نظارت بر مصرف انرژی و آب، کیفیت هوا، میزان دما، رطوبت و نور روز را امکان‌پذیر می‌کند. در این راستا از اپلیکیشنی استفاده شده است که در آن، افراد می‌توانند شرایط محیط داخلی را کنترل کنند. این اپلیکیشن، مصرف منابع را ردیابی می‌کند و اطلاعاتی درباره عملکرد انرژی، نور، هوا و آب ارائه می‌دهد.

ایجاد یک رابطه سودمند متقابل با طبیعت یکی دیگر از موارد مورد توجه در طراحی این ساختمان بوده است. گروه معماران تری. ایکس. اِن  بر این باور است که ساختمان‌ها می‌تواندد از فرایندهای طبیعی پشتیبانی کنند و در عین حال از منابع موجود در محیط بهره ببرند. در این راستا، پارکی با هدف تقویت چشم‌انداز، پشتیبانی از آب و هوای محلی، به حداکثر رساندن تنوع زیستی و غیره طراحی شده است که خانه راه حل سبز بخشی از آن است و از این رو، این رابطه همزیستی ایجاد می‌شود.

استفاده از گزینه‌های محلی چون ریخته‌گری عناصر بتنی در پنج کیلومتری و استخراج منابع گرانیتی از معدنی در ده کیلومتری سایت، از دیگر ویژگی‌های این مجموعه است.

معماری معاصر جهان: پایدار

_______________________________________

نام پروژه: خانه راه حل سبز
عملکرد: خدماتی
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماران تری. ایکس. اِن
مساحت زمین: 4500 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: 2015
عکاس پروژه: آدام مارک

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 2 ژانویه, 2022دسته بندی: خدماتیبرچسب‌ها: , ,