نمایشگاه مرکزی ژیوانشی در کیش اثر عباس ریاحی‌فرد، نیما یاسور‌آذره
Gol Yakh residential building, Kambyz Azarkhowish (Urarto company)

خانه ی افشاریان، اثر (رضا نجفیان) ، رِنا دیزاین

خانه‌ی امروز، آپارتمان چند سال بعد …
خانه‌های منفرد طراحی‌شده توسط معماران، دست‌های مشخص از تولیدات فرهنگی و هنری هستند که شاید قابل مقایسه با نقاشی از مناظر طبیعی، فیلم مستند یا داستان‌های عاشقانه باشند.
خانه‌ی افشاریان واقع در کرمانشاه در زمینی به مساحت 312 مترمربع با زیربنای 600 مترمربع در دو طبقه روی پیلوت (به صورت دوبلکس) برای خانواده‌ای دارای دو فرزند –یک پسر و یک دختر- طراحی شد.
از آنجایی که خواسته‌ی اصلی کارفرما ساخت یک واحد مستقل برای هر یک از فرزندان در چند سال بعد از بهره برداری بود، بنا باید به گونه‌ای طراحی میشد که قابلیت تبدیل شدن از “خانه” به “آپارتمان” را داشته باشد. این خواسته‌ی کارفرما، انعطاف‌پذیری در طرح نما و پلان را میطلبید، به طوری که مشاور باید طرحی ناتمام را پایه‌گذاری کند که بعدها با اضافه شدن دو طبقه، تکامل یافته و درعین حال هویت کامل و مستقلی برای امروز داشته باشد.
پروژه‌ای ساده و صمیمی با نمایی خاص و متفاوت، خواسته‌ی دیگر کارفرمای پروژه بود. از این رو با در نظر گرفتن عرض و ارتفاع ساختمان، طراحی نمایی کاملاً مربع‌شکل با شکافی در یک‌سوم این مربع در نظر گرفته شد که بنا را به تندیسی برآمده از جداره‌ی شهری کوچه، تبدیل کرده و درعین دعوت کنندگی و تعریف شاخص ورودی، وظیفه ی فاصله اندازی در فضاهای داخلی را نیز به نحو مطلوبی انجام می دهد.
احترام بنا به رهگذر، آنچه که از مفاهیم و ارزشهای معماری اصیل ایرانی است، با عقب‌نشینی طبقه‌ی همکف، ضمن اختصاصِ بخشی از زمین خصوصی به فضای سبز کوچه، به‌خوبی در این پروژه نمود پیدا کرده است به همین دلیل بنا از یک خانه‌ی معمولی فراتر رفته و به یک منظر شهری با کیفیت بصری چشم نواز و تأثیرگذار مبدل گشته است، تا جایی که معنای نهفته در معماری پروژه را به ناظر یا کاربر اثر منتقل کرده و حس طراوت و شادابی را به وی هدیه میکند.
در چیدمان فضاها و طراحی داخلی پروژه، فضایی گرم و صمیمی، دلنشین و دل‌باز با نورگیری عالی، به لطف همنشینی مصالح چوب و آجر و متناسب با نیاز کارفرما شکل گرفته است. تجربه‌ی فضایی متفاوت در پروژه از بدو ورود تا دسترسی به اتاق‌های خواب خصوصی از طریق عبور از یک پل معلق میان وید، حس هیجانی توأم با امنیت و آرامش را به همراه دارد.

معماری معاصر ایران :مسکونی

_____________________________      

نام پروژه: خانه ی افشاریان
کارفرما: ماندانا افشاریان
طراح: رنا دیزاین (رضا نجفیان)
همکاران طراحی: مریم نجفیان، مریم غلامی، محمدحسین حمزه‌لویی، صدف دیلمی، مینا نظم‌جو.
فاز2: مریم غلامی
اجرا: افشاریان
سازه: علی نقوی
تأسیسات الکتریکی: بهروز فقیهی‌فرد
تأسیسات مکانیکی: امیرعلی اکبرنژاد
محل اجرا: کرمانشاه
مدت اجرا: 17 ماه
اتمام اجرا: اسفند 1392
عکس: رضا نجفیان، محمدحسین حمزه‌لویی
وبسایت: www.renadesign.com

این پروژه اثری است از رِنا دیزاین
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار رِنا دیزاین در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : دوشنبه, 28 ژانویه, 2019دسته بندی: مسکونی, آپارتمانیبرچسب‌ها: