خانه ی افشاریان، اثر (رضا نجفیان) ، رِنا دیزاین
ویلای کبوترخان، اثر علیرضا قزل ایاغ

ساختمان مسکونی گل یخ، اثر کامبیز آذرخویش (شرکت اورارتو)

ایده‌ی طراحی
ایده‌ی طراحی این بنا بر اساس نیاز به نور و چشم‌اندار، حجم را به 2 قسمت شفاف و صلب تقسیم کرده که برای رسیدن به منظر مناسب، نسبت به یکدیگر چرخش پیدا کرده و افق دید ساختمان را افزایش میدهند. پوسته‌ی خارجی هرکدام از این دو بخش، متناسب با عملکرد خود، به شرح زیر شکل گرفته است:
بخش شفاف: این بخش فضاهای روز (آشپزخانه، نشیمن، پذیرایی) را تشکیل می‌­دهد و مربوط به زمان‌هایی است که بیشترین نور و منظر مورد نیاز کاربران است. به همین دلیل این قسمت دارای حداکثر ابعاد بازشوهاست و جهت‌گیری آن نیز به واسطه‌ی افزایش عمق میدان، تغییر کرده است.
بخش صلب: این بخش به طور عمده فضاهای استراحت و سرویس‌­های مربوطه را شامل میشود و نورگیری آن برای رفع نیاز استراحت و مطالعه کفایت میکند.
چرخش دو بخش نسبت به یکدیگر
موقعیت قرار­گیری این بنا و سایت آن، دلیل اصلی اعمال این چرخش بوده است. از آنجا که عرض گذر در این بخش، پس از اصلاح 6 متر شده و پلاک‌های روبه‌رو ابعاد کوچکی داشتند، فاصله‌ی پنجره‌­ها از ساختمانِ مقابل بسیار کم تعیین شد -حداکثر حدود 12 متر. در حالی که با توجه به ارتفاع ساختمان‌های روبه‌رو، این امر در درازمدت بسیار خسته‌کننده و آزاردهنده شده و این احساس را القا می‌کند که نورگیر داخلی ساختمان، کوچک است. با انجام این چرخش، افق دید پنجره‌­ها از هر دو طرف حداقل به میزان 30 تا 40 متر توسعه پیدا کرد و حالا بیننده می­‌تواند به‌راحتی از پایین‌­ترین طبقه هم آسمان را ببیند.
فرم نما
موارد مؤثر در شکل‌گیری و ساخت نمای ساختمان به شرح زیر است:
– استفاده از مصالح سرد و گرم و تغییر سایز بازشوها در این 2 بخش به واسطه‌ی نوع استفاده‌ی هر­کدام، افزایش سطوح بازشوها در طبقات فوقانی و صلب کردن ساختمان در قسمت پایه (برگرفته از معماری ایرانی).
– استفاده از خطوط ساختاری بنا در نما که حس استحکام را تقویت کرده و به همین دلیل نیروها و وزن را به زمین انتقال می‌دهد (برگرفته از معماری ایرانی).
– استفاده از فرم‌­های ساده‌ی هندسی که در درازمدت چشم بیننده را خسته نمی‌کند.
– استفاده از دو رنگ در سطوح وسیع و مورد توجه تا علاوه بر سادگی، تنوع فضایی متناسب با یک بنای مسکونی را به وجود آورد.

معماری معاصر ایران: مسکونی، طراحی داخلی

________________________________             

نام پروژه : ساختمان مسکونی گل یخ
معمار: کامبیز آذرخویش
کاربری بنا: مسکونی
سازه: اسکلت فلزی با سقف کامپوزیت
تأسیسات: مينی چیلر (مستقل)
مساحت زیربنا: 2000 مترمربع
مساحت زمین: 300 مترمربع
محل پروژه: خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک­وی
تاریخ طراحی و ساخت: 1393-1390

منتشر شده در : سه‌شنبه, 29 ژانویه, 2019دسته بندی: آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: , , ,