منزل مسکونی ملاصدرا، اثر ایمان امین‌لاری
خانه ی افشاریان، اثر (رضا نجفیان) ، رِنا دیزاین

نمایشگاه مرکزی ژیوانشی در کیش اثر عباس ریاحی‌فرد، نیما یاسور‌آذره

طرّاحی این پروژه با متراژ حدود 150 متر مربّع واقع در مرکز تجاری پردیس 2 در جزیره‌ی کیش، پس از انتخاب شدن از میان طرح‌های ارائه شده از طرّاحان داخلی کشورهای امارات و فرانسه، در سال 1383 به ما سپرده شد. در اینجا ما سعی کردیم تا ایده‌ها و مفاهیم ذهنی خود را در غالب یک اثر احساسی و بیانگر به مخاطب خود عرضه نماییم و در اثر این برخورد متفاوت و نگاه تأثیرگذار، این طرح مورد انتخاب کارفرما قرار گرفت.
موضوع اصلی برای ما ایجاد مکانی به‌یاد‌ماندنی و چشمگیر بود: فضایی متفاوت که بتواند به‌عنوان نمایشگاه اصلی این شرکت در خارج از کشور معرّفی شود و به‌خوبی کاربری خود را به‌عنوان فروشگاه عطـر بیان نماید. از این رو، به دنبال اُلگوی فُرمی و فضایی بودیم که با محتوای طرح تطابق داشته باشد و تصورّی جدید از این گونه فضا ایجاد کند.
پس از ترسیمات اوّلیه برای ساختار فضایی فروشگاه و نحوه‌ی گردش در آن به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به جای مُدل متداول این­‌گونه فروشگاه‌ها که فضای پیرامون آن بسته است و حرکت تنها در میانه‌ی آن میسّر می‌باشد، از مُدلی استفاده کنیم که در آن بتوان آزادانه پیرامون فروشگاه گردش کرد و کالای مورد نظر را انتخاب نمود، در واقع دسترسی به نمونه‌ی عطرها برای همه امکانپذیر باشد و فرد پس از جستجو و انتخاب نمونه‌ی دلخواه برای خریدن آن به قسمت میانی مراجعه کند؛ بدین‌وسیله می‌توان روند انتخاب و خرید را برای خریدار و فروشنده آسانتر نمود. برای رسیدن به این منظور ما دیاگرامی با یک هسته‌ی مرکزی در میان و فضاهای جانبی در پیرامون پیشنهاد کردیم.
بنا بر کاربری پروژه، ما بیان بصری فُرم‌ها را به صورت سیّـال، سبُک و شفّاف دیدیم، طوری که همانند عطر، هنگامی که از منشأ خود برمی‌خیزد، در فضا آزاد شوند؛ این ایده یک سازماندهی مرکزگریز را ایجاب می‌کرد که ساختار اصلی فضا را شکل دهد.
یکی از مهمترین عناصر در طرّاحی داخلی فضاهای تجاری، انتخاب رنگ متناسب با کاربری است در اینجا نیز ما به دنبال اُلگوی رنگی بودیم که گیرا و مؤثّر بوده و توجّه خریداران را به خود جلب کند. در نتیجه، رنگی که ژیوانشی در آخرین محصول خود از آن استفاده کرده بود، پاسخ مناسبی به نظر می‌رسید ‌ارغوانی، رنگی‌ست با بیان احساسی بالا که جنبه‌ای دراماتیک و خیال‌انگیز داشته و وقتی در کنار رنگ صورتی قرار بگیرد، نظرها را به سوی خود جذب می‌کند.
در جستجوی یافتن ایده‌ای که پاسخگوی تمامی موارد فوق باشد، به تصویری انتزاعی از نیلوفرهای آبی رسیدیم، با گُلی باز در میان و ساقه‌هایی که به پیرامون حرکت می‌کنند. گل نیلوفر، سازماندهی فرمال مرکزگریز دارد و در فرهنگ شرق، نماد پاكی، تجسّم زنانگی و باروری است که این با کاربری زنانه‌ی فروشگاه هماهنگی موضوعی و مفهومی دارد. در اینجا فُرم گلْ استیلیزه شده و تغییر شکل یافته تا هسته‌ی اصلی فضای داخلی را تشکیل دهد. کلّیـه‌ی سطوح داخلی نیز همانند گلبرگ‌هایی گرداگرد این هسته چرخیده و به اطراف باز می‌شوند تا مبلمان و عناصر فضا را شکل دهند؛ این سطوح همانند گل در میان نقش‌های ظریف‌تـر و در پیرامون تقسیم‌بندی‌های بزرگتری را شامل شده و یک حرکت تجریدی از جزء به کل را شکل می‌دهند. فرم تغییرشکل‌یافته‌ی گُل از سقف به زمین و از زمین به سقف حرکت می‌کند، در نتیجه حالت دوبُعدی کف را به‌هم‌زده و آنها را با هم پیوند می‌دهد. سطوح برگرفته از فُرم گلبرگ‌ها نیز، همچون رایحه‌ای که از گُل بلند می‌شود در هم می‌پیچند و بالا می­‌روند.

معماری معاصر ایران: تجاری

__________________________________

نام پروژه: نمایشگاه مرکزی ژیوانشی در کیش
محلّ اجرا: جزیره‌ی کیش، مرکز خرید پردیس 2
کارفرما: شرکت بین‌المللی تجارت پارس
همکاران پروژه: سعید بریری، شبیر موسوی
نظارت و اجرا: عبّاس ریاحی‌فرد، نیما یاسور آذره
مساحت: 150 متر مربّع
تاریخ شروع اجرا: بهمن 1383
مدّت اجرا: یک ماه

منتشر شده در : دوشنبه, 28 ژانویه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: ,