آمفی‌تئاتر بزرگ باغ ملی، اثر مجتبی تسلط و حامد میرپادیاب
خانه‌ی آرامـــش اثر، آرین جواهری

خانه‌ی نیا به شرکت معماری تروپیکال اسپیس ویتنام
مترجم: الناز شمالی

Nhà Bè House Tropical Space Vietnam
Ts: Elnaz Shomali

استودیوی ویتنامی تروپیکال اسپیس، خانه‌ی نیا به را در محله‌ی مسکونی فو ژوان (Phu Xuan) برای چهار زن میانسال و مادرشان تکمیل کرده است. این خانه که متعلق به چندین نسل است با معماری آجرکاری خود حضور پررنگی در منطقه دارد و با آجرهای مشبک و حیاط‌های خلوت‌اش به یکباره از همسایگان فاصله می‌گیرد و  به طبیعت پیوند می‌خورد. این تراس‌های داخلی بین فضای داخلی و خیابان مرز ایجاد می‌کنند و با گیاهان سرسبز کاشته شده که تا نشیمن می‌رسند، آمیخته می‌شوند.

معماران تروپیکال اسپیس خانه‌ی نیا به را در یک زمین مستطیل شکل کشیده قرار دادند که پنج اتاق خواب و یک اتاق نشیمن بین دو باغ طرفین ساختمان دارد. با پلان سقف نمایان، فضاهای مشترک در کنار هم هماهنگی دارند. محل ساخت این بنا در نزدیکی کانال نخل قرار گرفته که یک منبع خنک‌کننده‌ی طبیعی به ویژه در روزهای گرم تابستان است. یکی از شاخصه‌های این پروژه، فضای خالی دهلیز سرگشاده‌ی مرکزی است که دو هدف اصلی را دنبال می‌کند، جدا کردن مناطق خصوصی خانه در عین تقویت ارتباطات خانوادگی. هنگامی که هوای گرم به بالاترین سطح می‌رسد، می‌تواند از طریق سوراخ‌های داخل سقف شیبدار خارج شود، در نتیجه محیط داخلی در تمام طبقات به راحتی خنک می‌ماند.

از آنجایی که خانه‌‌ی نیا به در یک محله‌ی کم تراکم حومه‌ی شهر قرار گرفته است، تروپیکال اسپیس با نگاهی دقیق به منظر داخلی و خارجی طراحی را انجام می‌دهد. رویکرد بیرونی به دنبال ارائه‌ی نماهای بیرونی و حفظ یک حضور منحصر به فرد است، در حالی که فضای داخلی را از تابش شدید آفتاب محافظت می‌کند. راه‌حل نوآورانه‌ی استفاده از نمای مشبک، حریم خصوصی را حفظ می‌کند و در عین حال به گردش هوا و نور خورشید فیلتر شده اجازه‌ی ورود می‌دهد. در عصری که بسیاری به دنبال دوری از زندگی شهری هستند، این خانه مانند چراغی روشنی‌بخش این روند در حال تغییر است. این خانه به دور از مناطق شهری، فضای باز، هوای پاک، زندگی با گیاهان سرسبز، و منظره‌ای بدون مانع از آسمان صبح و شب‌های پرستاره را به ساکنان خود می‌دهد. این امر با میل فزاینده به زندگی در یک محیط زندگی آرام و درآمیخته با طبیعت هماهنگ است.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 15 نوامبر, 2023دسته بندی: مقالات