خانـهی هُنرمنـدان ایران اثر بیـژن شـافعی

یکی از معماران نسل سوم که در پی یافتن پلی بین گذشته و آینده است، بیژن شافعی (متولّد سال 1339 خورشیدی) است. او در کارنامهی معماری خود، هم در امر پژوهش و هم در طرّاحی، سابقهی درخشانی دارد. شافعی جزو پایهگذاران گروه تحقیقاتی «معماری دوران تحوّل ایران» به همراه سهراب سروشیانی و ویکتور دانیل است. این گروه تا این زمان کتابهای معماری نیکلای مارکف (1382)، معماری کریم طاهرزاده بهزاد (1384) و معماری وارطان هوانسیان (1387) را منتشر کرده است. شافعی در بُعد طرّاحی در کارنامهی حرفهای خود طرح ساختمانهای مسکونی خیابان نصرت شرقی در تهران (طرّاحی و ساخت بین سالهای 1371 و 1372 خورشیدی)، ساختمان عمارت زعفرانیه در تهران با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سالهای 1375 و 1377 خورشیدی)، بنای باغ فردیس در کرج با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سالهای 1376 و 1377 خورشیدی)، ساختمان نمایندگی شرکت OCE در تهران با همکاری پریناز میرزایی و کامبیز فرهنگ فرّهی (طرّاحی و ساخت در سال 1377 خورشیدی)، مرکز چاپ و انتشارات دارآباد در تهران با همکاری ناهید بریانی (طرّاحی و ساخت بین سالهای 1379 و 1380 خورشیدی)، ساختمان اداری بُخارست در تهران (طرّاحی و ساخت بین سالهای 1383 و 1385 خورشیدی) و دهها پروژه و طرح اجراشدهی دیگر دارد.
طرح توسعهی 1389
فعّالیتهای چشمگیر خانهی هُنرمندان ایران و استقبال گسترده مردم در دههی اوّل فعّالیتش آن را کمبود فضاهای نمایشگاهیـ همایشی روبهرو ساخت و نظر به محدودیتهای فوق، طیّ نامهی مورّخ 13/8/86 از سوی خانهی هُنرمندان ایران به شهردار کلانشهر تهران، مأموریت ارائهی خدمات طرّاحی و مشاوره و اجرای پروژهی توسعهی خانهی هُنرمندان ایران به دفتر طرّاحی بیژن شافعی محوّل گردید.
این دفتر از همان ابتدا، پس از برداشت دقیق مکان طرح و هماهنگی با نقشههای موجود خانهی هُنرمندان ایران گزینهای ارائه نمود که امکان ایجاد چهار سالن مستقل چندمنظوره را تأمین نماید. سالنها در فضای حیاطهای پشت خانهی هُنرمندان بهنحوی طرّاحی گردیدند که تهویهی راهروهای ارتباطی خانه از بین نرود و ضمناً دسترسی از راهروهای خانه به سالنهای جدید با یک فیلتر ارتباطی صورت پذیرد. در همین ارتباط، امکان خروجیِ اضطراری که قبلاً در خانهی هُنرمندان برای هیچکدام از سالنها تأمین نشده بود، برای کلّیهی سالنها ایجاد گردید که مجموعاً به 8 بخش تقسیم میشوند. سالنهای جدید به ساختمان قدیمی نمیچسبد و امکان ارتباط با یک دهلیز از طریق راهروها صورت پذیرفته است.
این گسترش بهگونهای طرّاحی گردید که خود سالنها هیئتی مجسّمهگونه و هُنرمندانه داشته باشند، و ضمناً محور ارتباطی ضلع شمالی خانهی هُنرمندان را به باغ هُنر پیوند دهند؛ محوری که قبلاً با ایجاد یک کانتر بهکلّی مسدود گردیده و امکانات ارتباطی با باغ هُنر را از میان برداشته بود. طرحها پس از تهیّـهی نقشههای مرحلهی اوّل در فضای باغ خانهی هُنرمندان به صورت طرح سهبُعدی ارائه گردیدند و مورد تأیید قرار گرفتند. پس از تهیّهی طرح فاز اوّل معماری، نقشههای مرحلهی دوّم معماری و نقشههای سازه آماده شدند.
نقشههای سازهای بر اساس یک سازهی بسیار سبُک با دهانههای مناسب برای سالنها طرّاحی شد. طرّاحی سازه به شکلی انجام پذیرفت که میزان مصرف آهن در هر متر مربّع به حدّاقل رسیده و امکانات اجرایی با کیفیّت بسیار ساده و سریع انجام پذیرد.
بودجهی مورد نظر میبایستی از محلّ شهرداری منطقه 6 تأمین میگردید. مشکلات منابع مالی از طرف شهرداری زمان شش ماههی پروژه را تمدید نمود و سالنها با محدودیت مالی فراوان در انتهای دههی نخست فعّالیت خانهی هُنرمندان آمادهی بهرهبرداری موقّت شد. این محدودیتها باعث شد سقف کاذب اصلی و تأسیسات مکانیکی و الکتریکی مناسب جهت سالنها تأمین نگردد و با عدم تأمین منابع مالی 2 سال بعد از افتتاح نیز نواقص فوق پابرجا مانده است. امکانات فضایی برای چهار سالن بهگونهای تأمین گردیده است که این فضاها به سرعت قابل تغییر فضا جهت نمایشگاههای موقّت چندمنظوره با روشنایی طبیعی، مصنوعی، سالن نمایش و کنفرانس 100 نفره، فضای کارگاه باشند. ارتباط با راهروهای اصلی خانهی هُنرمندان از داخل و امکان دسترسی اضطراری از خارج فضا برای کلّیهی سالنها امکانپذیر گشته است. دهلیزهای مابین خانهی جدید و قدیم محلّ نمایش آثار تجسّمی پیشبینی شده است؛ و در نهایت بام خانهی جدید محلّ تجمّع فضای باز نمایشگاهی با تأمین امکان سقف سازهی سبُک در نظر گرفته شد که پیشبینیهای لازم در سازه برای آن صورت پذیرفته است.
معماری معاصر ایران : فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی
_____________________________________________
نام پروژه: خانهی هُنرمندان ایران 1379
مشاور طرح و ساخت: مهندسان مشاور گزینه
طرّاح معماری: بیژن شافعی
همکاران طرح معماری: پریناز میرزایی، کیوان خطیر
طرّاح سازه: کوروش صفایی
طرّاح تأسیسات مکانیکی: عبّاس عمیدی
طرّاح تأسیسات الکتریکی: وحید کاشانی
مدیریت کارگاه: کامبیز فرهنگ فرهی، محمّد صفائیان
کارفرما: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی