محله‌ی فردا، محمد‌مهدی سعیدی و فربد طبائی، رتبه دوم رویداد معماریهای در حال ظهور(برگزار کننده هنر معماری)
خیلی دور خیلی نزدیک، ایران 1404 محمد‌حسن فروزان‌فر رتبه نخست رویداد معماریهای در حال ظهور(برگزار کننده هنر معماری)

بازسازی فروشگاه لارگو نینگ یانگ اثر آتلیه واترساید، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

بازسازی فروشگاه لارگو نینگ یانگ
آتلیه واتِرساید (Waterside) در چین قرار دارد و بازسازی فروشگاه لارگو نینگ یانگ (Largo Ning Yang) با مساحت چهل متر مربع واقع در شهر چینگدائوی (Qingdao) چین را انجام داده است. یک پروژه نوسازی در سال 2020 در جاده نینگ‌یانگ شروع شد و در نتیجه آن، لارگو (Largo) از آتلیه واتِرساید برای بازسازی یک خانه قدیمی در این منطقه تاریخی دعوت کرد. سایت پروژه فروشگاه لارگو، حیاط یک خانه صد ساله است که به عنوان بنای میراثی ثبت شده است. این سایت از سه اتاق با مساحت چهل متر مربع و با اندازه‌های مختلف تشکیل شده است که جدا از خانه هستند و تماما از آجر و چوب ساخته شده‌اند.
اتاق اول، اتاق بزرگ میانی رو به خیابان است، در این اتاق و در سمت خیابان، نیمی از دیوار سنگی حیاط حفظ شد و در معرض دید قرار گرفت و برای تقویت ارتباط با خیابان، پنجره‌ای برای آن در نظر گرفته شد بنابراین مهمانانی که کنار پنجره نشسته‌اند، می‌توانند خیابان را به وضوح ببینند. اتاق دوم، اتاقی است که به سمت حیاط داخلی باز می‌شود و به دو اتاق دیگر متصل نیست، این اتاق از دیوار سنگی حیاط به عنوان بخشی از یک ضلع خود استفاده می‌کرده است و اتاق سوم یک اتاق کوچک است و به صورت غیر مستقیم به خیابان وصل می‌شود.
چالش آتلیه واتِرساید در بازسازی فروشگاه لارگو، اتصال سه اتاق با استفاده از چیدمان عملکردی به هم است، بنابراین اتاق بزرگ میانی به عنوان مهم‌ترین ورودی حفظ شد و به دلیل نزدیکی ورودی به اتاق کوچک، از آن به عنوان انبار استفاده شد. اتاق رو به حیاط از طریق ایجاد یک ورودی جدید از اتاق بزرگ به منطقه اصلی برای اقامت مهمان‌ها تبدیل شد.
به طور کلی حفظ یکپارچگی فضای قدیمی (تا حد امکان) به جای تقسیم صرف و حفظ بعضی عناصر قدیمی از مهم‌ترین موارد رعایت شده در بازسازی این پروژه است. برای ایجاد تداوم بصری در دو طرف اتاق رو به حیاط داخلی از یک پنجره تاشو در قسمت بیرونی دیوار استفاده شد که علاوه بر ادغام فضای داخلی و حیاط، نشانی از رابطه فضایی خاص بین حیاط و خانه دارد. صندلی‌های زیر سایبان فولادی اتاق کوچک برای استراحت عابرین پیاده و مشتریان و عکس گرفتن در نظر گرفته شده است.

معماری معاصر جهان: بازسازی

_______________________________________

نام پروژه: فروشگاه لارگو نینگ یانگ
عملکرد: تجاری تفریحی
شرکت-دفتر طراحی: آتلیه واترساید
مساحت زمین: 40 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2021
عکاس پروژه: چائو ژانگ

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 16 ژانویه, 2022دسته بندی: تجاری تفریحیبرچسب‌ها: , , ,