بان هوا هين هواهین پراچواپ خیری خان تایلند
بان پاتونگ پاتونگ فوکت تایلند

ایسی میاکه نیویورک
نیویورک ۲۰۰۱ فرانک گهری و همکاران گوردون کیپینگ

ISSEY MIYAKE
New York, NY 2001
Frank O. Gehry & Associates, G TECTS LLC – Gordon Kipping

طراحی فروشگاه را گوردون کیپینگ به انجام رسانده و فرانک گهری معمار مشهور، نیز به نوبه‌ی خود در آن ادای دینی کرده است و محوری برای ترکیب کلی معماری آن پیشنهاد داده که کل فروشگاه حول آن گرد آمده است در فروشگاه جدید ایسی میاکه در منهتن برای نخستین بار یک طبقه ی منفرد زیر یک سقف، منفرد هم لباس مردانه و هم لباس زنانه و هم عطر عرضه می‌کند کالاهایی که تاکنون در ایالات متحد آمریکا عرضه نشده‌اند. Me 9 A-POC HaaT
علاوه بر این اقلام که در سه طبقه‌ی این فروشگاه بسیار زیبا در معرض دید و خرید مشتریان قرار گرفته‌اند دفاتر خود، شرکت نمایشگاه اصلی آن و انباری آن قرار دارند که مانند کارگاه هنری یا لابراتواری طراحی شده‌اند که در آنها اقلام تولیدی بسته‌بندی می‌شوند و طراحی و تولید لباس‌های آزمایشی هم در آنجا صورت می‌گیرد معماری جدید این فضای فروشگاهی میل طبیعی بینندگان را به مشاهده‌ی ساختمانی کهنه برآورده ساخته است.
نحوه‌ی قرارگیری ستون‌ها و پنجره‌ها مؤید این گفته است در ورودی طبقه‌ی همکف یک بخش طولانی شیشه‌ای تعبیه شده که نقش‌هایی روی آن شکل گرفته و این آستانه‌ی بخش اول فروشگاه را تعریف می‌کند مجسمه ای از جنس تیتانیوم کار خود فرانک گهری در این فضا قرار گرفته و به یک چارچوب محکم فولادی پیوند یافته است. این سازه‌ی عجیب فضایی، کل پلکان و نیز گیشه‌ی پرداخت پول را در بر گرفته و با اطوار پرهیجانی به سمت بالا یعنی به سمت طبقه‌ی، اول قد می‌کشد واحدهای نمایشی در طبقه‌ی اول هندسه‌ی ساده‌ی پیشخوان خدمات فروش را با طرح حجم‌های هندسی در هماهنگی قرار می‌دهند. سالن اصلی نمایش محصور در میان کریستال‌های درخشانی است که روی میزهای فلزی نصب شده اند و سیستم‌های فلزی باریکی از سقف معلق به چشم می‌آیند. در حول این سالن اصلی یک راه‌رو قرار دارد که فضای آن را از ایستگاه‌های مختلف فروش و خدمات جدا می‌کند و عملا حول یک محیط پیرامونی قابل دسترس شکل گرفته است.

منتشر شده در : چهارشنبه, 25 دسامبر, 2019دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: