فرهنگستان علوم کالیفرنیا سان­فرانسیسکو، امریکا، 2000-2008
برج آگبـــار ژان نـوول بارسلون، اسپـانیا، 2005

الحاقیه­‌ی موزه­‌ی هنر معاصر لس‌­آنجلس- امریکا

این موزه پس از افتتاح در سال 1965 بارها دستخوش بازسازی و تکمیل شده و نظام معماری پراکنده و نامنظمی پیدا کرده بود. هدف از طرح توسعه‌­­ی جدید موزه آن بود که این میراث معماری بی‌­­نظم نجات داده شود و شکل و شمایل منسجمی به خود بگیرد.
طرح توسعه شامل غرفه‌­­ی ورودی شیشه‌­­ای، الحاقیه‌­­ی موزه‌­­ی هنر معاصر و یک پارک بزرگ بود. غرفه‌­­ی ورودی شیشه‌­­ای در هسته‌­­ی طرح و در مرکز خیابان مجاور واقع خواهد شد. این حجم سبک و شفاف، بر فراز میدان‌گاهی عظیم شناور است که فضای شهری بلوار ویلشایر در جنوب را با پارک در شمال مرتبط می‌­­سازد.
در غرب غرفه‌­­ی ورودی، الحاقیه‌­­ی موزه با مساحت 6000 متر مربع برپا می‌­­شود که ساختمانی است سه‌­­طبقه با پلان Hشکل.
ساختمان حجمی نسبتاً سنگین دارد و زبان معماری آن، در مقایسه با ساختمان‌های دیگر، صنعتی‌­­تر است: مصالح اساسی آن، سنگ و فولاد هستند. گالریها در سه طبقه استقرار می‌­­یابند. طبقه‌­­ی همکف به باغ گشوده می‌­­شود و طبقه‌­­ی سوم با یک سیستم سقف کرکره‌­­دار، رو به آسمان. طبقه‌­­ی وسط که بازشویی ندارد، پذیرای یک سالن نمایش غیردائمی خواهد بود.
یک مسیر پیاده‌­­رو با پیچ و خم‌هایی در طول موزه امتداد می‌­­یابد و همه‌­­ی ساختمان‌های آن را به هم ارتباط می‌­­دهد. یکپارچگی بصری اجزای موزه از طریق سیستم توریهای پارچه‌­­ای سبکی برقرار می‌­­شود که نمای سمت بلوار ویلشایر ساختمان‌ها را می‌­­پوشاند.

منتشر شده در : چهارشنبه, 12 می, 2021دسته بندی: مجتمع فرهنگیبرچسب‌ها: