ساختمان نیویورک تایمز نیویورک، امریکا، 2000-2008
الحاقیه­‌ی موزه­‌ی هنر معاصر لس‌­آنجلس

فرهنگستان علوم کالیفرنیا
سان­فرانسیسکو، امریکا، 2000-2008

فرهنگستان جدید در سایت پیشین همین سازمان در پارک گولدن گیت ساخته می‌شود. طرح جدید مستلزم تخریب اکثر یازده ساختمان موجود بود که بین سالهای 1916 تا 1991 ساخته شده بودند.
هدف اصلی پروژه، ایجاد ساختمانی مدرن و مطابق با استراتژیهای طراحی پایدار، برای نمایش، نگهداری و پژوهش در زیر یک سقف بوده است. تهویه‌ی طبیعی به جای دستگاه‌های تهویه‌ی مصنوعی برای بخش‌های بزرگی از بنا، انتخاب دقیق مصالح ساختمانی، سیستم کارایی برای استفاده از ضایعات آب، و همچنین سیستم‌هایی برای تولید انرژی، از جمله عناصر اساسی پروژه هستند. سه عنصر تاریخی فرهنگستان پیشین (تالارهای افریقا و امریکای شمالی و ورودی آکواریوم اشتاینهارت) به شکل‌های مختلف همچون یادگاری از گذشته حفظ شدند.
فعالیت‌های پژوهشی و فضاهای نگهداری مجموعه‌های علمی، در پنج طبقه‌ی مشرف به پارک متمرکز می‌شوند و محوطه‌های عمومی و تالارهای نمایش، دور میدانگاهی در طبقه‌ی همکف و نیز در زیرزمین پایین آن، استقرار می‌یابند.
سقف سبزی، پوشیده از گونه‌های گیاهی بومی، همه‌ی عملکردهای مختلف فرهنگستان را در زیر خود گرد می‌آورد. سقف برای آنکه اجزای اصلی فرهنگستان (رصدخانه‌ی جدید، نمایشگاه رِین‌فارست، و ورودی آکواریوم اشتاینهارت) را در خود بگنجاند، انحنا برمی‌دارد. در مرکز این «سقف جاندار» یک نورگیر سقفی شیشه‌ای امکان تهویه‌ی طبیعی و ورود نور به درون فضاهای نمایشی را فراهم می‌آورد.
سقف در قالب یک سایبان شیشه‌ای از دیوارهای گرداگرد ساختمان نیز جلوتر می‌آید تا ضمن محافظت بنا از آفتاب و باران، به وسیله‌ی بیش از 55000 سلول فتوولتایی تعبیه‌شده در شیشه، انرژی تولید کند.
مجموعه‌ی مصالح به‌کاررفته در کل ساختمان نسبتاً ساده است: سنگ آهک، بتن نمــــایان، فولاد، آلومینیوم و شیشــه‌ی فوق‌شفاف.

منتشر شده در : چهارشنبه, 12 می, 2021دسته بندی: مجتمع فرهنگیبرچسب‌ها: