Cafe Restaurant Zhivar, Forough Razavi, Kimia Valiani
نورپردازی بی‌نقص (بخش چهارم)، راه حل‌های الهام‌بخش برای هر اتاق نوشته‌ی سالی سْتوری، ترجمه‌ی اشکان جیهوری

استــــادیوم نلسون ماندلا
معماری از دفتر معماری گِرکان، مارگ و شرکا (جی­اِم­پی)
متن از گِرکان، مارگ و شرکا
بندرِ الیزابت، آفریقای جنوبی

Nelson Mandela Stadium
Architecture by Gerkan, Marg & Partners (gmp)
Text by Gerkan, Marg & Partners
Port Elizabeth, South Africa

این استادیوم، به‌­عنوان یک ساختمان آزاد ایستا، روی یک سکّوی مرتفع در مجاورت دریاچه، در مرکز توپوگرافیِ به‌نَرمی در حال حرکتِ پارک واقع شده است. استادیومْ به­‌شکل گُلی از زمین روئیده است که با انعکاسش درون آب تصویری منحصر به فرد عرضه می­‌کند.
هندسه­‌ی سقف به وضعیّت محلِّ قرارگیری بنا «دوخته» شده، و جمعیّت داخل را نه تنها از تابش مستقیم خورشید، بلکه بالأخص در برابر وزش بادهای شدید منطقه محافظت می‌­کند. طرّاحی متمایزِ سقفْ نتیجه­‌ی ترکیب‌های متفاوت قرارگیری شاه‌­تیرهای روکشی و پوسته­‌ی سقف است که در فاصله‌­ی بین آنها کشیده شده. استفاده از یک کابلِ بالاییِ خارجی با یک تیزه‌­­­ی (ridge) مُرتفع، به شاه‌­تیرها ظاهری نمایشی­‌تر داده است. ناحیه­‌های دارای غشای PTFE در فضاهای بینابینی با کابل آبْرو بام (valley cable) به دو بخش تقسیم شده، که اُلگوی تویزه‌­شکلی (rib shape) پدید آورده که با استفاده‌­ی متناوب از مواد، تقویت نیز شده است.
پوشش آلومینیومی سهمی­وار سه‌­تایی (triple parabolic) شاه­‌تیرها در قسمت‌های پایین­تر بُرش خورده، که درجه‌های مختلفی از شفّافیّت را عرضه می­‌کند که با وجود آن قسمت‌های VIP نمایی فوق­‌العادّه از پارک، دریاچه، و دریا را خواهند داشت در حالی که مقدار کافی از نور خورشید هم به داخل راه می­‌یابد.
در لبه‌­ی داخلی سقف، یک دیرکِ لب‌ه­ایِ محاطی، نوک شاه‌­تیرها را طوری به هم متّصل کرده که سکّویی برای تجهیزات فنّی به‌­وجود آورَد. در اینجا، فضایِ دسترسی برای انجام عملیّات تعمیر و نگهداری، نورافکن‌ها و سایر تأسیساتْ در بالای غشای سقف واقع شده­‌اند. به همین خاطر، تأسیسات جایگاه تماشاچیان به تجهیزات آکوستیک و ایمنی کاهش یافته و در درون سازه‌­ی سقف کار گذاشته شده است.
استادیوم دو تایر دارد که تایر پایینی عمیق‌­تر به­‌شکلی سهمی‌­وار به­‌نرمی به سمت بالا حرکت می­‌کند. این تایر، در میانه­‌ی ارتفاعْ گشودگی‌هایی دارد که مستقیماً به گالری‌های بیرونی راه دارد. مسیرهای رفت و آمد داخلی امکان دسترسی بازدیدکنندگان به همه‌­ی ناحیه‌­های خدماتی و نیز مکانی را برای رفع خستگی فراهم می‌­کند.
دسترسی به بقیّه‌­ی ردیف‌های تایر بالایی از طریق راه­پلّه­‌های مورّب صورت می­‌گیرد. در حالی که سادگی هندسیِ سازه‌­ی اصلی نشان­‌دهنده‌­ی وضوحی نرم و آرام است، جایگاه مدوّر تماشاچیان بهینه­‌ترین نمای ممکن از میدان بازی را ارائه می­‌کند و خلق حال و هوایی بسیار پُرهیجان را تضمین می­‌کند.

سطح زیربنای کل: 50,000 متر مربّع
تایر: 2
صندلی: 46,000
جایگاه رسمی: 2,390
جایگاه‌های ویژه‌­ی صندلی چرخدار: 80
جایگاه‌های ویژه‌­ی خبرنگاران: 125
پارکینگ‌های زیرزمینی برای اتومبیل: 69
طول استادیوم: 267 متر
عرض استادیوم: 207 متر
ارتفاع استادیوم: 40 متر
مساحت پانل‌های پوسته‌­ی  PTFE:   متر مربّع
معماران: فون گرکان، مارگ و شرکا (جی­ام­پی)
طرّاحی: فولکْوین مارگ، هوبرت نینهوف، هولگِر بِتْز
رئیس پروژه: هولگِر بِتْز، زیلکه فْلاسِنوکِر
مدیر پروژه: شرکت BKS با مسئولیّت محدود/ BTKM-PMSA
کارفرما: استان خلیج نلسون ماندلا، بندر الیزابت
عکّاسی: مارکِس بْرِت

مدارک فنی
منتشر شده در : شنبه, 9 ژانویه, 2021دسته بندی: استادیوم, فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: