اتاقهای غذاخوری معاصر، ترجمهی فرید عابدین شیرازی

طراحی اتاق غذاخوری دیگر امری ساده نیست. این روزها راهکارهایی که متناسب با افراد و خانوادههای خاص در نظر گرفته شده جایگزین فرمولهای کهنه شده است. رویکردی مدرن به طراحی، افراد را به تصمیمگیری برای خودشان بر سر اینکه غذاخوری چگونه باید باشد فرا میخواند.
زمانی طراحی اتاق غذاخوری کلیشهای بود. یک لوستر چند شاخه آویخته، ترجیحاً کریستال، در بالای یک میز سلسله مراتبی که با صندلیهایی با بخش تحتانی نرم و پشتی سخت احاطه شده بود، با صندلیهای دستهدار در بالا و پایین که بر صندلیهای کناری برتری داشتند و بوفهی عظیم تکی در برابر دیوار مثل یک پیشخدمت ساکت و قابل اعتماد قرار داده میشد.
وقتی اتاق غذاخوری مدرن خود را طراحی میکنید، قالبها را کنار بگذارید و ابتدا در نظر بگیرید، که میخواهید وقت غذا چقدر رسمی یا غیر رسمی باشد، و یا چقدر لذت بخش یا سریع باشد. آیا هدف ترویج صمیمیت در میان مصاحبان در حین غذاخوردن است؟ یا افزودن لذت یک منظرهی جذاب افق ارجحیت دارد؟
وقتی چنین سئوالاتی پاسخ داده شد، طراحی میتواند فضایی را برای ایجاد تأثیر مورد نیاز تحت کنترل بگیرد. تنها قرار دادن میزی روی یک قالیچه، جزیرهای را ایجاد میکند که تمرکز را به درون میکشد، بنابراین تجربهی غذاخوردن رابطهی بیشتری با گفتگو دارد تا تماشای مناظر. نورپردازی نیز تأثیر قدرتمندی روی روحیه و ارتباطات اجتماعی دارد.
اتاقهای مدرن مجلل، جاییکه غذا خوردن واقعهای با شکوه است مناسب افرادی که از پذیرایی تجمل آمیز لذت میبرند میماند. از برخی جهات این محیطهای داخلی یادآور اتاقهای غذاخوری رسمی دیروز هستند، ولی با مبلمان مدرن و معماری آینده نگرانه. امروزه، گرچه اتاقهای غذاخوری عموماً بیشتر به سمت بقیهی خانه باز هستند، و بوفهی تکی مورد نیاز حالا در فرورفتگی دیوار قرار گرفته یا – حتا بهتر- با یک وسیله توکار شیک جایگزین شده است.
بیشترین تغییرات در طراحی اتاقهای غذاخوری مدرن از تغییرات اصلی در زندگی ایجاد میشود. مردم علاقه به زندگی در شتاب دارند. نه تنها، کمتر احتمال دارد مثل گذشتهها پیشخدمت داشته باشند تا پذیرایی با شکوهی را ترتیب دهد، بلکه بسیاری فضایی خودمانی و آرام را ترجیح میدهند. بنابراین اکثریت مطلق غذاها که در خانه خورده میشوند در محیط غذاخوری غیر رسمی مصرف میشوند، مثل کنجی با یک میز کافهای و یک نیمکت. حتا آن هم ممکن است برای غذاهای سبک و سریع خیلی رسمی باشد، که روی چهارپایهای مدرن در کنار پیشخوانی بلند مجاور آشپزخانه با لذت بیشتری خورده میشوند.

این مکان غذاخوری بر منظرهی ایوان متمرکز شده است، با یک درعمودی و پردههای آویز آمادهی حرکت به دست باد مثل پردههای یک کلبه. بالای میز بدون صندلی رها شده، که هم دلالت بر غذاخوری صمیمیتر است و هم تضمین میکند که جلوی این منظره مزاحمتی ایجاد نکند.
Design: Wanaselja Architecture
Photo: John Sutton

ترکیبهای شگفت آور نه چندان جدی به سبک مدرن، روح تازهای میدمند. در اینجا، صندلیهایی از ورقههای نازک نقره، که شکل آنها دلالت بر استحکام و دوام دارد، با میزی چرخدار همراه شده است که جوهرهی اصلیاش حرکت و ناپایداری است.

شکل زاویهدار صندلیهای طراحی شده بوسیله فیلیپ استار شکل هندسی سقف را در این گاراژ کالسکه سابق قرن نوزدهمی منعکس میکند. رنگهای خاک رسی آجرهای در معرض دید از ساختمان اصلی، در انتخاب فرش با الهام از سبک آرت دکو و میز با پایههای گچی ونیزی تأثیرگذار بوده است.

این خانه دو انتخاب غذاخوردن غیر رسمی را در کنار یکدیگر ارائه میدهد: نیمکتهای بی تجمل که در کنار یک میز پیک نیکی قرار گرفته و چهارپایههایی که نزدیک پیشخوان آشپزخانه قرار گرفتهاند. چهارپایهها ظاهری کندو مانند و جذاب دارند، حاکی از اینکه غذاخوردن روی آنها عملی شاد و زودگذر است.
Design: David Hertz, Syndesis Photo: Tim Street-Porter

میزهای سفارشی، از طریق مواد و دیگر عناصر طراحی مثل خط و شکل، ظاهری منسجم را بوسیله یکپارچه ساختن مبلمان با معماری ایجاد میکند. در اینجا، میزی از چوب کاج و استیل با کفپوش از جنس چوب کاج همخوانی دارد.
Design: Fernau and Hartmann Architects
Photo: Tim Street-Porter

در کنار هم قرار دادن همهی آنها در این اتاق منتخب، آشکارا بسته به سلیقهی شخصی است. معماری سنتی و اثاثیه با میزی که بوسیله لوکوربوزیه و صندلیهای تاشو سفری فرانسوی با شکلی غیر معمول ترکیب شده است.

قرار دادن میزی در ارتباطی نامتقارن از نظر هندسی با دیوارها، محیطی غیر رسمی را ایجاد میکند، همانگونه که صندلیهای با طراحی متفاوت اینگونه عمل میکنند. این ردیف از صندلیها، تنوع عمدی را در هر دو موردِ طرح برشهای پشتی و نوعِ پرداخت صندلیها فراهم میآورد.

در بیانی شگفت آور از همکناریهای ماهرانهی طراحی مدرن، سه لوستر چند شاخهی کریستالی رسمی با یکدیگر در بالای کفپوشی روستایی از تختههای با جلای براق آویخته شده است. رویهی میز شیشهای بلند با سطل نقرهی پر از گل به معنی فرهیختگی است، در حالیکه مدعوین روی ابتداییترین صندلیهای اداری استیل که با رنگ سفید لعابی رنگ شدهاند مینشینند.
Design:Brian Murphy Architects
Photo: Tim Street-Porter

این مکان غذاخوری ارتباطی قوی را با آشپزخانه حفظ میکند نه فقط بوسیله مجاورت با آن بلکه بوسیله استفاده از کفپوش گرانیتی یکسان و کروم جلا داده شده. صندلیهای با رویهی چرمی گره زده شده که بوسیله “میس ون درو” طراحی شده کارآمدی طراحی منظم آشپزخانه را تکرار میکند، همانطور که میزی طراحی شده بوسیله ناگاچی مجسمه ساز اینگونه عمل میکند به نظر میرسد روی شبکهای از طنابهای استیل شناور است.
Design: Drake Design Associates
Photo: Peter Peirce

بوسیله انتخاب چند المان دلپذیر، یک صندلی زیبای غذاخوری میتواند حتا وقتی ایجاد شود که طرح باز خانه به معنی غیر رسمی بودن باشد. در اینجا، میز شیشهای بیضی شکل طرحدار آشکارا در میان صندلیهای چرمی، شامل رویهی محکم چرمی که روی یک فریم فلزی کشیده شده است، معلق میشود.

رنگ، مبلمان و معماری را در ترکیبی هنری از اشکال مستطیلی دوباره به هم پیوند میدهد. توانایی قدرتمند رنگ برای ایجاد حسی قوی از مکان، حتا در یک مکان کوچک، در این اتاق غذاخوری غیر معمول نشان داده شده است.
Design: Stamberg Aferiat Architecture
for B&B Italia
Photo: Paul Warchol
courtesy of B&B Italia

حتا در یک منزل کوچک، جایی برای غذایی که از بیرون گرفته شده وجود دارد علاوه بر غذاخوردن با فراغت خاطر در یک میز مجاور. مجموعهای متنوع از مبلمان و ظروف شیشهای از دهههای 1940 و 1950 صحنهای شاد و مسرت بخش را ایجاد میکند. Photo: Eric Roth

در مکانهای غذاخوری با معماری باز، صندلیها با پشتیهای یکپارچه و رویهی مخملی میتواند حسی از احاطه شدن و گرما را در اطراف این میز ایجاد کند. جادار بودن این اتاق بوسیله یک دیوار آیینهدار تشدید شده است.
Design: Interiors by M & S
Photo: Phillip Ennis

در اینجا، پشتیهای صندلیها باز هستند، اما وزن بصری که از رنگ تیره و شکل صاف آنها افزایش مییابد ، مدعوین را در داخل برای غذاخوردنی صمیمی علیرغم فضای گردش اطراف، گردهم میآورد.
Design: Stuart Narofsky
Photo: Phillip Ennis

این فضا پالت را به مشکی، سفید و طوسی محدود میسازد به پاس احترام به مجموعهای مهم هنری و اشکال منحی شکل استثنایی از صندلیهای غذاخوری آر نووو که بوسیله “جوزف هافمن” طراحی شده است. لوسترهای آویز با شکل گرد که از صندلیها الهام گرفته شده، با یکدیگر در هم میآمیزند.
Design: Stephen Ackerman,Environetics
Photo: Phillip Ennis

رنگ روشن عنصر برتر طراحی در این اتاق غذاخوری، در تأکیدهای مبلمان ، سفالهای براق با طرحهای چشمگیر، و جزئیات معماری دیده میشوند. حالت سرزندگی به این معنی است که وقت غذا در این مکان، شاد و صمیمی است.
Design: Sharon Campbell Interior Design
Photo: David Duncan Livingston

در فضای بلند آلاچیق مانند، چند ویژگی با یکدیگر عمل میکنند تا غذاخوردن را واقعهای در خور توجه کنند: فرشی از الیاف، محدودهای آشکار را تعریف میکند؛ میز هیبتی متمایز و استوار دارد؛ و چراغهای صحنه شعاعهای قدرتمندی را مستقیماً روی میز از بالای تیرهای سقف در معرض دید به اطراف میپراکنند.