بازسازی و طراحی داخلی پنت‌هاوس هابور اثر دِیوید هیکس، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده
میز ای.1027 اثر اِیلین‌‌ گرِی

آلونی اثر گروه معماران دِکا، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

آلونی
گروه معماران دِکا (DECA Architecture) یک گروه معماری مستقر در آتن (Athens)، یونان (Greece) است که توسط الکساندروس وایتسوس (Alexandros Vaitsos) و کارلوس لوپِرنا (Carlos Loperena) تاسیس شد. گروه معماران دِکا، یک گروه شناخته شده در سطح بین‌المللی است که به دنبال بینش در زمینه‌ی ساخت ساختمان‌ها، لَنداِسکِیپ‌ها (Landscapes) و آبجکت‌ها (Objects) است و از سال 2001، پروژه‌هایی را در سراسر یونان و اروپا انجام داده است. تیم دِکا به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند با پروژه‌هایی در هر مقیاسی درگیر شود و در عین حال رویکرد شخصی را حفظ کند.

جزایر سیکلادیک
سیکلادها (Cyclades) یک گروه جزیره‌ای در دریای اژه (Aegean Sea)، جنوب شرقی یونان هستند. امروزه این جزایر در حال تغییر هستند و تقاضاهای زیادی برای ساخت خانه‌هایی برای تعطیلات (Holiday Homes) در آنها وجود دارد؛ آلونی (Aloni) نام خانه‌ای واقع در جزیره‌ی آنتیپاروس (Antiparos)، جزایر سیکلادیک (Cycladic Islands) است که در سال 2006-2008 با مساحت 210 متر مربع توسط گروه معماران دِکا طراحی شده است.
یکی از اساسی‌ترین مداخلات انسان در گذشته‌ی جزایر سیکلادیک، استفاده از دیوارهای سنگی (قلوه‌سنگی) خشکه‌چین (Dry-rubble Stone) در اطراف زمین‌های کشاورزی بود؛ این دیوارها، زمین را حفظ و زمین‌های پرشیب جزیره را به زمین‌هایی قابل کشت و زراعت تبدیل می‌کردند.

چشمانداز پلکانی جزایر دریای اژه
مناظر جزایر دریای اژه توسط تراس‌های بی‌پایانی که در طول قرن‌ها ساخته شده‌اند، به منظور ایجاد زمین‌های مسطح مناسب برای تولیدات کشاورزی تعریف شده‌اند. این تراس‌ها توسط دیوارهای سنگی که بدون هیچگونه ملاتی ساخته شده‌اند، نگه داشته می‌شوند. آنها (دیورهای سنگی) توپوگرافی را به سازه‌های فوق‌العاده زیبایی تبدیل می‌کنند که شبیه مدل‌های انتزاعی معماری هستند. دیوارهای سنگی به سختی و با دست ساخته شده‌اند.
هر نسلی برای نسل بعدی میراثی را به جا می‌گذارد، درک عمیقی از منابعی که برای مدیریت به آنها نیاز داشتند: آب و زمین حاصلخیز کم بود، باید مطمئن می‌شدند که هر تراسی که ساخته‌اند، به آب با جریان آزاد و بدون پسماند دسترسی دارد. چشم‌انداز صخره‌ای به تدریج به مناطقی تبدیل شد که می‌توانست از جمعیت در حال رشد پشتیبانی کند.
در طراحی خانه‌ی آلونی، برای ایجاد لنداسکیپ مصنوعی از نمونه‌ای از دیوارهای سنگی حائل زمین استفاده شده است که هم قابلیت استفاده در خانه را دارد و هم نشانی از ویژگی‌های روستایی گذشته‌ی جزیره است.

ایده‌ی خانه‌ی آلونی
طراحی خانه‌ی آلونی، پاسخی به توپوگرافی خاص سایت و تکنیک‌های ساخت و ساز روستایی است که در گذشته در جزایر سیکلادیک وجود داشته است. سایت خانه‌ی آلونی در جایی واقع شده است که در آنجا دو شیب با جهات مختلف به هم رسیده‌اند؛ در محور شمال- جنوب، شیب بین دو تپه بالا می‌رود، در حالیکه در محور شرق- غرب، شیب کاهش می‌یابد و منظره‌ای به سمت دریا ایجاد می‌کند.
دو دیوار سنگی بلند روی تپه‌ها به صورت پلی در نظر گرفته شده که اجازه می‌دهد، خانه در فضای درون (بین آن دو دیوار) قرار گیرد، در حالیکه تداوم چشم‌اندازی که بر روی آن جریان دارد، حفظ شود. استفاده از این استراتژی ساده، باعث می‌شود که لبه‌های خانه محو و توده‌ی آن آن را در افق وسیع‌تر جزیره به صورت نامحسوس به نظر آید. اما ایده‌ی اصلی ایجاد یک چشم‌انداز مصنوعی بود که در آن روستا و خانه در کنار هم قرار گیرند و با هم هماهنگ باشند.
در طراحی لنداسکیپ خانه‌ی آلونی از چهار حیاط استفاده شده است که این حیاط‌ها، فضای نشیمن را به پنج قسمت داخلی تقسیم می‌کنند. در نتیجه با اینکه، خانه از محیط اطراف محافظت می‌شود اما پر از نور طبیعی، دیدهای سخاوتمندانه و رابطه‌ی فشرده و اما غنی با محیط اطراف است.
نام خانه‌ی آلونی به یک سبک برداشت محصول اشاره دارد که به عنوان بخشی از گذشته‌ی کشاورزی بوده، پیدا شده و در نام خانه حفظ شده است.

معماری معاصر جهان: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: آلونی
عملکرد: مسکونی
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماران دِکا
مساحت زمین: 210 مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2008-2006
عکاس پروژه: اِریتا آتالی
ایمیل mailbox@deca.gr

Aloni by DECA Architecture

Project Name: Aloni
Function:
Residential
Archtects:
DECA Architecture
Area:
210 m²
Year:
2006-2008
Photographs: Erieta Attali
Email:
mailbox@deca.gr

Aloni 

The design of the house is a dual response to the particular topography of the site and to the rural domestication techniques that in the past shaped the raw ‘Cycladic island’ landscape. In the past, dry-rubble stone walls domesticated the land for agricultural purposes and were the most prominent man-made interventions in the landscape. The walls retained earth and transformed a steep topography into a series of arable plateaus. Today, the Cycladic islands are being reshaped by a very different force: the demand for holiday homes. The design uses the precedent of earth-retaining stone walls to create an artificial landscape that is both rural and domestic in use. The site is a natural saddle where two slopes meet. In the North-South axis the slope rises between two hills while in the East-West axis the slope drops, opening to the sea views. Two long stone walls bridge the hills allowing the house to nestle in the space within while maintaining the continuity of the landscape which flows over it. This simple strategy blurs the edges of the house and makes its mass imperceptible within the broader skyline of the island. The presence of the house is revealed by the four courtyards carved into the flowing landscape. The courtyards separate the living spaces into five interior areas, an arrangement which resembles the fifth side of a dice. As a result, the house is protected from the elements yet is full of natural light, generous views and a compact but rich relationship to its setting. The name of the house itself, Aloni, refers to the remains of a crop-harvesting circle that was found and preserved as part of the agricultural past of the site.

مدارک فنی

منابع و ماخذ

www.deca.gr
www.archdaily.com
en.wikipedia.org

منتشر شده در : شنبه, 24 سپتامبر, 2022دسته بندی: مسکونی, پایداریبرچسب‌ها: ,