کافه تراول، اثر امین ترکان
آلونی اثر گروه معماران دِکا، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

بازسازی و طراحی داخلی پنت‌هاوس هابور اثر دِیوید هیکس، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

بازسازی و طراحی داخلی پنت‌هاوس هابور
دِیوید هیکس (David Hicks) استودیوی دِیوید هیکس را در سال 2002 تأسیس کرد و مدیر این استودیوی طراحی است. در استودیوی دِیوید هیکس، تیمی از طراحان و معماران داخلی به او کمک می‌کنند تا تجربیات طراحی برای اقامتگاه‌های خصوصی، توسعه‌های مسکونی، هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌های خرده‌فروشی و دفاتر را ارائه دهند. هیکس به دلیل توجه به جزئیات و تکامل مداوم علامت تجاری خود (به عنوان لوکس مدرن) شناخته شده است. او یک مرجع بسیار مورد توجه در زمینه طراحی است و به طور مرتب از او برای سخنرانی و داوری دعوت می‌شود؛ به عنوان مثال، داور در مجموعه‌ی طراحی داخلی شبکه‌ی نهم استرالیا به نام هوم‌مِید (Home Made).
بازسازی و طراحی داخلی پنت‌هاوس هابور (Harbour Penthouse) یکی از کارهایی است که توسط دِیوید هیکس انجام شده و در مِلبورن (Melbourne)، استرالیا (Australia) قرار دارد.
پنت‌هاوس هابور یک آپارتمان ساده و مسحورکننده است که در ساختمانی معتبر در یکی از اسکله‌های ملبورن قرار دارد. این پنت‌هاوس پنجخوابه نیاز به بازسازی کلی در داخل داشت و توجه به جزئیات توسط طراح آن (دِیوید هیکس) منجر به آپارتمانی زیبا شد که از نظر زیبایی برای ملبورن مناسب است و اما برای منهتن (Manhattan) هم نامناسب به نظر نمی‌رسد. چیدمان داخلی آپارتمان مجموعه‌ای از باکس‌ها (مدول‌های جعبه‌ای شکل) است که مناطق را از هم جدا می‌کند اما جریان بین فضاها را تضمین می‌کند.

باکس آشپزخانه
باکس (Box) آشپزخانه در مرکز آپارتمان قرار دارد که به طور کامل با رنگ خاکستری براق پوشیده شده و توسط سنگ مرمر آرابِسکاتو (Arabescato)1 رگه‌دار، برجسته شده است. استفاده از آرابِسکاتو در فضای جداکننده‌ی آشپزخانه و در مقیاس بزرگ، آن را به فضایی پر زرق و برق، شیک و با منظره‌ی جذاب و خواستنی تبدیل کرده است. باکس آشپزخانه میان فضای رسمی نشیمن و غذاخوری، اتاق خواب، قسمت ورودی و مناطق غیر رسمی قرار گرفته است.

فضای نشیمن و غذاخوری
در یک انتهای آشپزخانه فضاهای رسمی نشیمن و غذاخوری قرار دارند که مشرف به منظره‌ی باشکوه به سمت خلیج و شهر است. نقاشی دِیل فرانک (Dale Frank)2 در نشیمن رسمی ترکیبی از بافت‌ها و الگوهای مورد استفاده در مبلمان و اثاثیه‌ و لوازم داخلی را ارائه می‌دهد.

اتاق مَستِر (Master room)
اتاق مَستِر (Master) یک سوئیت کوچک است، اما با استفاده از پانل‌های دیواری نقره‌ای بزرگ و عدم استفاده‌ی زیاد از گروت (Grout)3، حس فضای بزرگ در آن ایجاد شده است. سنگ مرمر مورد استفاده در این اتاق، ظاهر دیگری دارد؛ یک دال بزرگ و کاملا ترازشده که کف را تشکیل می‌دهد. این یک فضای دقیق و با جزئیات زیبا و متناسب با بقیه‌ی آپارتمان است.

باکس مطالعه
باکس مطالعه با روکش چوب نقره‌ای دارای درهای کشویی است که بین اتاق خواب و محل نشیمن غیررسمی فاصله ایجاد می‌کند.

اسلب‌های مرمری آرابِسکاتو در سرتاسر آپارتمان استفاده شده و سیالیت را در کل فضا ایجاد کرده است. نازک‌کاری ترکیبی از روکش استیل ضد زنگ و دو بسته رنگ پلی‌اورتان (Polyurethane) تمام براق است که در دیوارها مورد استفاده قرار گرفته است.
هماهنگی در پنت‌هاوس هابور بین عناصر متضاد و دیوارهای با زاویه غیر معمول ایجاد می‌شود. ترکیب رنگ‌ها و سطوح، غنی و پیچیده و مناسب آپارتمان و صاحبان آن است. این کار، یک ظاهر زیبا به هابور می‌بخشد و از قدیمی بودن آن جلوگیری می‌کند.
کفپوش مورد استفاده در سرتاسر آپارتمان، پارکت بلوط هِرینگبون (Herringbone Oak) سفارشی است که در محل مخلوط شده تا اطمینان حاصل شود که نور منحصر به فرد آپارتمان را کاملا جذب می‌کند.

پی‌نوشت

1آرابِسکاتو (Arabescato) نوعی سنگ مرمر است که منشا آن ایتالیاست و با پس‌زمینه‌ی سفید زیبا و رگه‌های خاکستری متمایزش مشخص می‌شود. آرابِسکاتو یک انتخاب محبوب برای فضاهای داخلی و خارجی است و می‌توان از آن، به روش‌های مختلفی برای ایجاد جلوه‌های بصری خیره‌کننده، استفاده کرد.

2دِیل فرانک (Dale Frank) یک هنرمند معاصر استرالیایی است که در سال 1959 در سینگلتون (Singleton)، نیو ساوت وِلز (New South Wales) به دنیا آمد. دِیل فرانک در زمینه‌هایی چون مجسمه‌های شیئی (Object-Sculptures)، پِرفورمنس (Performance)، ترسیم و نقاشی فعالیت می‌کند اما بیشتر به خاطر نقاشی‌های انتزاعی بیومورفیک (Biomorphic) خود شناخته شده است.

3گروت (Grout) معمولا مخلوطی از آب، سیمان و ماسه است و در تزریق فشار، تعبیه‌ی میلگرد در دیوارهای بنایی، اتصال بخش‌های بتن پیش‌ساخته، پرکردن حفره‌ها و آب‌بندی درزهایی مانند اتصالات بین کاشی‌ها استفاده می‌شود.

معماری معاصر جهان: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: پنت‌هاوس هابور
عملکرد: مسکونی
شرکت-دفتر طراحی: دِیوید هیکس

Rebuild & Interior Design of Harbour Penthouse by David Hicks

Project Name: Harbour Penthouse
Function: Resedential
Architects: David Hicks

Rebuild & Interior Design of Harbour Penthouse

Located in a prestigious building in Melbourne’s docklands, this streamlined, glamorous apartment has been designed from the inside out. Attention to detail by designer David Hicks has resulted in an elegant apartment that is beautifully suited to Melbourne, but wouldn’t seem out of place in Manhattan. The apartment’s interior layout is a set of box modules, separating areas but ensuring a flow between the spaces. The kitchen box sits in the centre of the apartment. It is fully clad in a glossy grey, highlighted by hand-selected Arabescato marble with a heavy vein. The effect of this over-scaled kitchen separator is one of glamour and suits the fashionable location and enviable view. Hand selected Arabiscato marble slabs are used throughout the apartment, creating fluidity throughout the space. The joinery is a combination of linished stainless steel lining and two-pack full gloss polyurethane paint finish used on the walls. To one end of the kitchen lays the formal living and dining spaces that overlook the gorgeous view toward the bay and city. A Dale Frank painting in the formal living area offers a mixture of textures and patterns echoed in the furniture and upholstery. Harmony is created between the contrasting elements and the unusually angled walls. The combination of colours and surfaces is rich but sophisticated and suits both the apartment and its owners. This is a refined, adult look that avoids being old fashioned. The floor throughout the apartment is Herringbone Oak parquetry with a custom coloured stain, which was mixed on site to ensure it perfectly captured the unique light in the apartment The master en suite is small, but large silver wall panels afford the room a sense of space and avoid the use of lots of grouting. The marble makes another appearance in this room – a large, perfectly aligned slab forming the floor. This is a precise, beautifully detailed space in fitting with the remainder of the apartment.

منابع و ماخذ

Think Magazine, 2011: 20-23
decoholic.org
en.wikipedia.org
www.idea-awards.com.au
decoholic.org
kenny-bower-4zeg.squarespace.com

منتشر شده در : دوشنبه, 19 سپتامبر, 2022دسته بندی: بازسازی, طراحی داخلی / مسکونی, مسکونیبرچسب‌ها: ,