مرکز خرید دُلچـه ویـتا پورتو، پرتغال، ساتِل مینْـدْلـیـن، 2003-2006
اِلِمنـْتـْز مـال کوئْلون، هنگ کنگ، بِـنـوی، 2007

گالریا کآؤف‌­هُف آلکساندِرپلاتْس برلین
آلمان، یوزِف پائول کلایهویْز (از کلایهویز + کلایهویز)، 2006

Galeria Kaufhof Alexanderplatz, 2006

مرکز خرید گالریا کآؤف­‌هُف در شمال غربی آلکساندِرپلاتْس واقع شده است: مکانی که در اوایل قرن بیستم مرکز خرید سابق هِرمان تـیتْس در آنجا قرار داشت و اولین فروشگاه زنجیره­ای «ها­اُ» نیز در 25 نوامبر 1970 در این منطقه افتتاح شد. این مجموعه پس از بازسازی‌هایی با نام فروشگاه‌­های زنجیره­ای گالریا کآؤف­‌هُف افتتاح شد. ساختمان مُدرنیزه شد و زیربنای فضاهای فروشگاهی به بیش از 20,000 متر مربّع افزایش یافت (زیربنای ساختمان در ابتدا 15,000 متر مربّع بود و در جریان نوسازی‌ها، با کاهش زیربنای انبارها و استفاده از طبقه‌­ی همکف ساختمان مجاور، یعنی «فُروم هُتل» به 20,000 متر مربّع رسید.) یک جریان نوسازی دیگر نیز بین سال‌های 2004 تا 2006 بر اساس طرح و برنامه‌­ریزی یوزِف پائول کلایهوز در کُل ساختمان صورت گرفت. و طی این نوسازی‌ها اِلِمان‌های ساختمانی بنای پیشین (تْسِنْتروم وارِنهاؤس) همچنان مورد استفاده قرار گرفت. اما فضاها کمی گسترش یافتند، چون نمای رو به آلکساندِرپلاتْس حدوداً 25 متر به سمت مرکز میدان مقابلِ ساختمان جلو کشیده شد. طبقات 4 و 5 ساختمان که قبلاً دفاتر اداری، مدیریت و رستوران‌ها در آنجا بودند، اکنون به‌­عنوان فضاهای تجاری و فروشگاهی مورد استفاده قرار گرفته‌­اند و دفاتر اداری و رستوران‌ها به ساختمان‌های تازه‌­تأسیس طبقات 5 و 6 منتقل شدند. بعد از تغییر در چیدمان و شکل ساختمان‌ها نهایتاً شش طبقه (زیرزمین و همکف و چهار طبقه‌­ی فوقانی) به فضاهای تجاری اختصاص یافته و اکنون زیربنای فضاهای فروشگاهی از 20,000 متر مربّع به 35,000 متر مربّع افزایش یافته است و نمای سابق ساختمان که با مساحتی حدود 13,000 متر مربّع از اشکال لانه­‌زنبوری ساخته شده بود با سنگ طبیعی و فضاهای شیشه‌­ای بزرگ جایگزین شده است. و ایده‌­ی حفظ تعدادی از اشکال لانه‌­زنبوری در کنار ورودی هُتل به‌­عنوان یادبود ساختمان پیشین نیز رَد شد (اجرا نشد).
سالن مرکزی تازه‌­تأسیس این مرکز خرید که با بام شیشه­‌ای پوشیده شده است، 20 دستگاه پله‌­برقی دارد که افراد را به طبقات مختلف ساختمان می­‌رسانند و با دهانه‌­های 22 متری، جزء بزرگترین پله‌­برقی‌های خودایستا در مراکز خرید محسوب می­‌شوند. هزینه‌­های بازسازی ساختمان حدود 110 میلیون یورو شد که بخش عمده­‌ی آن یعنی 85 میلیون صَرف خرید زمین گردید. این مجموعه با پله‌­­برقی‌های شاخص و گنبد شیشه‌­ای درخشانش ادامه‌­ی سبک کلاسیک مراکز خرید محسوب می­‌شود. سیستم نورپردازی مدولار خاصی که در سقف ساختمان این مرکز در برلین اجرا شده، در تمام واحدهای زنجیره­‌ای گالریا کآؤف‌­هُف به کار رفته است. این سیستم برای انواع سقف‌ها مناسب بوده و در عین حال طیف وسیعی از انواع مختلف نور را ایجاد می‌­کند. با استفاده از لامپ‌های هالیدی فلزی بار گرمایی کاهش یافته، رنگ­بندی زیبایی فراهم شده و با توجه به نیاز به تعمیر و نگهداری کمِ این لامپ‌ها بازدهی بالایی برای سیستم نورپردازی مجموعه فراهم شده است. در کُل، ایده‌­ی اصلی نورپردازی به حداقل رساندن تعداد منابع نوری و استفاده و نصب بجا و صحیح تک­تک این منابع در بخش‌های مختلف مرکز خرید بوده است. ریشه­‌ی طرّاحی و کانسپت فروشگاه­‌ها براساس طرح مرکز خرید هرمان تیتْس است. فروشگاه مرکزی فضاهایی دارد که نمونه­‌ی تمام و کمال سبْک‌های دهه‌­ی 1970 محسوب می‌­شوند. ویژگی و شاخصه­‌ی اصلی این بنا، نمای شیشه‌­ای آن است که تفسیری مُدرن از معماری کلاسیک مراکز خرید بشمار می­‌رود، و شامل ورودی‌های بزرگ و یکپارچه با یک پایه‌­­ستون دوطبقه با روکشی از سنگ اُرگانیک و تندیس‌­گونه است و یک آتریوم با گنبدی نورگیردار در مرکز ساختمان واقع شده است.

نام پروژه: گالریا کآؤف­هُف آلکساندِرپلاتْس معمار: یوزِف پائول کلایهویْز (از کلایهویز + کلایهویز) معماران بنای اولیه: یوزف کایسِر و گونْتِر کونِرت (1970-1967) آدرس: برلین، آلمان مدّت زمان ساخت: 2006-2004 زیربنای کُل: 75,000 متر مربّع

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 8 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: