گالریا کآؤف‌­هُف آلکساندِرپلاتْس برلین، آلمان، یوزِف پائول کلایهویْز (از کلایهویز + کلایهویز)، 2006
مجتمع تجاری چندمنظوره­‌ی میدان عُمرانیه میدان عُمرانیه، استانبول، ترکیه، معماران فارِن آفیس، 2007

اِلِمنـْتـْز مـال کوئْلون، هنگ کنگ، بِـنـوی، 2007

Elements Mall, 2007

المنتز مـال بدون شک لوکس­ترین مرکز خرید در هنگ کنگ است که طیف وسیعی از ایده­‌های نو را در هم آمیخته و به کار برده است. و به جرأت می­‌توان گفت که استاندارد جدیدی را در صنعت مراکز خرید به نام خود به ثبت رسانده. هم طرّاحی و نوآوری آن بسیار چشمگیر و قابل توجّه است و هم کارکرد تجاری آن حرف اوّل را می‌­زند.
هدف اصلی بِنوی در طرّاحی این فروشگاه دولایه و بازار بزرگ­‌مقیاس، خلق «درکی از مکان» بود. طرّاحان برای خلق بازارچه‌­های مختلف در دلِ این مرکز خرید، و برای اینکه هر کدام از آنها کاراکتر خاصّ خود را داشته باشد، دست به کشف ایده‌­های شماتیک مختلف زدند، و نهایتاً تصمیم گرفتند هر یک از پنج عنصر طبیعی ــ فلز، آب، باد، خاک و آتش ــ را به یکی از بخش‌ها تزریق کنند، که نام فروشگاه هم به همین دلیل «اِلِمِنْـتْـز»، به معنی «عناصر»، انتخاب شد. به عنوان مثال بخش فروشگاه‌­های سرگرمی به «منطقه­‌ی آتش» تبدیل شد، و رنگمایه­‌های نارنجی و قرمزِ آتش به رنگ‌های اصلی این فضا تبدیل شدند.
استفاده از رنگ‌ها و بافت‌های متنوّع طرّاحی را پُرمایه‌­تر ساخته است. نکات برجسته­‌ی طرّاحی عبارتند از:
1. پنج منطقه: که عبارتند از «منطقه­‌ی آتش» که به بخش سرگرمی اختصاص دارد. در این بخشْ فروشگاه­‌های پوشاک مُد، مجموعه‌­ی سینمایی و زمین پاتیناژ، به اضافه‌­ی یک فضای مخصوص رویدادهای بزرگ مانند کنسرت و اجراهای مختلف قرار دارد. این منطقه‌­ی فعّال با یک «دیواره‌­ی آتش» تندیس­گون قرمز و نارنجی تعریف شده که از بالا با نور طبیعی روشن می­‌شود.
«منطقه‌­ی خاک» بخش‌های مختلف مرکز خرید را به یکدیگر متّصل می‌­کند و لوکس‌­ترین فروشگاه‌­های مُد در آن قرار دارند. عنصر خاک با استفاده از سنگ‌های مختلف در این ناحیه مشخّص شده است.
«منطقه­‌ی آب» رستوران‌ها و غذافروشی‌های بین­‌المللی را در خود جای داده است. یک دیوار آب در ناحیه قرار گرفته که باعث انسجام این قسمت از مرکز خرید شده است.
«منطقه‌­ی چوب» هم به نوعی بخش‌های مختلف را به هم مرتبط می‌­سازد و بوتیک‌های لوازم آرایشی در آن جای گرفته است. این منطقه به شکلی واضح و شفّاف با چوب‌های خاص تعریف شده و فُرم‌های برگ‌­مانند را به شکل لایه‌­هایی وارد معماری کرده. گرمای چوب با نور طبیعی که از دریچه‌­ی سقفی وارد می‌­شود، بهبود یافته.
و نهایتاً «منطقه­‌ی فلز» بسیاری از برندهای لوکس و کانسپت‌های غذاخوری مُد روز را در خود جای داده است. در اینجا، فضاهای فروشگاه به دفتر و لابی هُتل و بُرج آی­سی­سی متّصل شده. فاز دیگر این بخش در سال 2008 افتتاح شد که یک گذر قوسدار موسوم به «دُم اژدها» دارد.
2. مرکز خرید 65,000 متر مربّع پارکینگ سرباز و پارک و فضای سبز دارد که برای مشتریانی که به اتّفاق بچه­‌ها به خرید آمده‌­اند بسیار مناسب و کارآمد است.
3. دریچه‌­های سقفی‌­ای که در مرکز خرید تعبیه شده‌­اند نور روز را به مقدار کافی وارد ساختمان می‌­کند، که در قسمت بالایی ساختمان منظره­‌ی جالبی را خلق کرده است. نیّت طرّاحان همواره این بوده است که «طبیعت را به درون بیاورند.»
4. کانسپت «مرکز خرید به­‌مثابه میزبان»: صندلی‌ها و نیمکت‌های پذیرا، توالت و دستشویی‌های لوکس و مدرن تجربه‌­ای مثبت و بدون استرس را تضمین می‌­کنند.
5. فروشگاه­‌های برند: این فروشگاه­‌ها به شکلی منعطف طّراحی شده‌­اند تا برندها بتوانند ظاهر دلخواه خود را بسازند که همین باعث ایجاد تنوّع و سرزندگی هر چه بیشتر کلّ مرکز خرید شده است.
6. طرح تفضیلی: یک ارزیابی جامعِ دقیق و حساب‌­شده، که مسیر خریداران و خدمات در آن کاملاً مجزّا شده‌­اند، منجر به هر چه بهتر شدن مسیرهای دسترسی به کلّیه­‌ی واحدها و رفت و آمد بسیار راحت در ساختمان شده است.
برای تأکید بر هر کدام از پنج عنصر در طرّاحی المنتز مال از اشکال، رنگ­مایه­‌ها و موادّ و مصالح مختلفی استفاده شده است که در هر کدام از نواحی خلق شده موتیفی خاص و منحصربه­‌فرد را به نمایش می­‌گذارد.
الف) استفاده­‌ی خلاقانه از دیواره‌­های جی­آرجی [گچ تقویت شده با شیشه] (GRG) حفاظ‌های جالبی را در گشودگی‌های سقف به وجود آورده.
ب) چوب‌های بلوط از مصالح پایداری هستند که در نرده‌­ها­ و در جزئیّات قسمت وُید استفاده شده‌­اند.
ج) سنگ‌های مرمر مدولار به هدف دوام و نگهداری آسان به کار رفته­ است.
د) پانل‌های دارای روکش فلزّی، چوب‌های رنگ­‌خورده و مدول‌های جی­آر­جی برای خلق «دیوارهای عناصر» در بازارچه‌­ی سرپوشیده به شکلی بدیع استفاده شده‌­اند.
ه) برای نشان داد جنبه‌­ی لوکس قسمت‌های مختلف از آلیاژهای خاص استفاده شده.
بِنوی طرح خود را طوری ساخته است که هم می‌­توان تجربه‌­ای جامع و کلّی از مرکز خرید داشت و هم تجربه‌­ای منفرد و خاص. معماری که گویی داستانی را روایت می‌­کند، سفری را از درون فضاهای ساختمان شکل می‌­دهد. حجم‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های متنوّع اِلِمنتز مال حسّ کنجکاوی خریدار را برای کشف قسمت‌های مختلف آن بر­می­‌انگیزد. دریچه­‌های نور سقف به مساحت 3700 متر مربّع بیشتر از هر مرکز خریدی در هنگ کنگ نور طبیعی را وارد ساختمان می‌­کند.

نام پروژه: اِلِمنْـتـز مـال
معمار: بِنـوی
آدرس: کوئْلون، هنگ کنگ
تاریخ تکمیل: 2007
زیربنا: 82,750 متر مربّع
متریال اصلی: گچ، مواد پلاستیکی، پانل‌های فلزّی، آلیاژ، چوب رنگی
مساحت کل: 100,000 متر مربّع

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 10 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: