کانْـیون استانبول، ترکیه، شرکای جاردِی، 2006
مرکز خرید دُلچـه ویـتا پورتو، پرتغال، ساتِل مینْـدْلـیـن، 2003-2006

اصول و مبانی طراحی کتابخانه­‌ها
بخش دوم

مباحث کیفی طراحی
مباحث کیفی یعنی تعیین نقش کتابخانه و گسترش طرحی که امکان رسیدن کتابخانه به اهداف خود را فراهم کند. کتابخانه­‌ها مواد تحقیقاتی و تجهیزات را در خود جای می‌­دهند، ولی عمدتاً مکانی برای حضور مردم هستند. مسائل انسانی بزرگ­ترین نقش را در موقعیت کتابخانه ایفا می‌­کند. کتابخانه با چالش ویژه­‌ای در طراحی مواجه است، زیرا باید برای دو گروه متفاوت از مردم طراحی شود: کارکنان و کاربران. هر گروه ویژگی‌­ها و الزامات خاص خود را دارد و هر دوی این نیازها ضمن اینکه از هم جدا هستند باید در تعامل با یکدیگر باشند. موفقیت در تأمین نیازهایی که گاه با هم در تضاد هستند یکی از اهداف عمده‌­ی طراحی کتابخانه است.

مباحث کمی طراحی
برنامه­‌ریزی فضایی و طراحی داخلی کتابخانه‌­ها یک روند پیچیده و عمیق و بسیار پیچیده‌­تر از طراحی فضایی در یک شرکت است. کتابخانه‌­ها مکان‌­های ویژه‌­ای با نیازهای خاص خود هستند و هیچ یک شبیه کتابخانه‌­ی دیگر نیست. در اغلب اوقات فضایی که به یک کتابخانه تخصیص داده می‌­شود از آنچه واقعاً مورد نیاز است، کمتر است. علاوه بر این کتابخانه­‌ها به طور فزاینده­ای تجهیزات‌­مدار هستند و نیازهای کتابخانه مدام در حال تغییر است. طراحی چنین فضایی یک چالش واقعی برای طراح داخلی و معمار است. مباحث کمّی طراحی کتابخانه‌­ها عبارتند از: محل فضاهای کاربردی، نوع و مقدار فضا، محل تجهیزات، انواع روشنایی و سایر سیستم­‌های برقی و مکانیکی پشتیبان که کتابخانه نیاز دارد. خودکارسازی، رشد مجموعه، و نورپردازی در حال حاضر مهم­ترین مباحث کمّی در طراحی کتابخانه هستند.

طراحی، جانمایی و رابطه­‌ی میان بخش­‌ها
بررسی روابط فضایی را باید با خدمات مرکزی و کلیدی شروع کرد. مراجعان کتابخانه (در شرایط دسترسی بسته) پس از ورود به چند گروه تقسیم می‌­شوند. گروه اول با داشتن اطلاعاتی درباره‌­ی کتاب درخواستی برای امانت گرفتن کتاب یا برگرداندن کتاب‌­های امانتی مستقیماً به میز امانت مراجعه می‌­کنند. گروه دوم پیش از مراجعه به میز امانت با داشتن اطلاعاتی چون نویسنده، موضوع یا عنوان کتاب، به سراغ فهرست عمومی کتابخانه یا همان برگه‌­دان‌­ها می­‌روند. گروه سوم با مراجعه به مجموعه‌­ی کتابشناسی و کسب اطلاعات لازم درباره‌­ی کتاب درخواستی، برای به دست آوردن شماره­‌ی رده­بندی به سراغ فهرست عمومی کتابخانه و سپس به میز امانت می‌­روند. کسانی که به دنبال مقاله­‌ای در نشریات ادواری هستند، از بخش نشریات و فهرست‌­های مربوط به آن شروع می‌­کنند. میز توزیع، میز مرجع، مجموعه­‌های مرجع و کتابشناسی، نمایه‌­های نشریات ادواری و فهرست عمومی از خدمات مرکزی کتابخانه هستند که باید به‌­آسانی در دسترس باشند و خواننده باید بتواند بدون جست­‌وجوی زیاد، راحت و سریع از یکی وارد دیگری شود، بی­‌آنکه ناچار شود از یک طبقه به طبقه‌­ی دیگر برود یا حتا مسافت زیادی را در یک طبقه بپیماید. در صورت وجود فضای کافی در محل خدمات مرکزی، خوب است در همانجا فضایی نیز به مجموعه­‌ی کتاب‌­های ذخیره، محلی برای مطالعه­‌ی کتاب­‌های شخصی، ناحیه‌­ی عمومی مطالعه و بخش نشریات ادواری اختصاص یابد. اگر مخزن اصلی کتابخانه نیز در نزدیکی ورودی واقع شود، پیروزی بزرگی نصیب خواننده شده است.
در حالت کلی برای حل مسائل مربوط به روابط فضایی باید به پرسش­‌های زیر پاسخ داد:
1. کدام خدمات عمومی باید در نزدیکی سرسرای ورودی قرار گیرد؟ دست­کم میزهای کنترل، امانت، مرجع، ذخیره، فهرست عمومی، فهرست مرجع، کتابشناسی، نشریات ادواری جاری، راه­‌پله‌­ها و آسانسورهای عمومی. در صورت فقدانِ فضای کافی، مجموعه­‌ی ذخیره و نشریات ادواریِ جاری نخستین گزینه‌­ها برای انتقال به طبقات دیگر هستند.
2. آیا محل کار کارکنان خدمات فنی باید در همان طبقه‌­ی خدمات مرکزی باشد؟ با استفاده از فناوری جدید و سیستم­‌های رایانه‌­ای و دسترسی مراجعان و کارکنان به شبکه‌­ی محلی کتابخانه در سرتاسر ساختمان، درصورت کمبود فضا الزامی به مجاورت این کارکنان در کنار خدمات مرکزی نیست.
3. رابطه­‌ی میان اتاق دریافت، ارسال و سفارشات چگونه باید باشد؟ اگر در طبقات مختلف باشند، باید در پلان درست بر روی هم واقع شوند تا امکان ارسال و دریافت کتاب از طریق بالابر ممکن باشد.
4. آیا دفاتر کار و مدیریت باید در همان طبقه‌­ی خدمات مرکزی باشد؟ توافق کلی در این­مورد وجود ندارد. برخی کتابداران ،نزدیکی به خدمات فنی را ترجیح می‌­دهند و گروهی نیز برای حل مسائل اداری و فنی، دوری از این نواحی را انتخاب می‌­کنند.
5. آیا نمایشگاه یا اتاق کتاب‌­های کمیاب باید در نزدیکی ورودی باشد تا مراجعان را بهتر به سوی خود بکشاند؟ یا برای کنترل بیشتر باید در زیرزمین باشد؟
6. تخصیص فضایی بزرگ به سالن مطالعه در طبقه‌­ی ورودی تا چه اندازه اهمیت دارد؟ این مسئله باید با در نظر گرفتن مشکلات و تسهیلات آمدوشد و گروه‌­بندی خوانندگان و مجموعه حل شود.
وقتی کتابخانه در چند طبقه بنا می‌­شود کتابدار نه تنها باید به معمار بگوید که کدام ناحیه­‌ها باید در مجاورت یکدیگر باشند، بلکه باید به او اطلاع دهد که کدام یک باید در یک طبقه قرار گیرند و آنها را برحسب اولویتشان فهرست کند. معمولاً توجه اولیه به طبقه­‌ی اصلی یا همکف معطوف می‌­شود، زیرا ناحیه‌­هایی که خوانندگان بیشتر از آنها استفاده می­‌کنند باید در نزدیک­ترین محل به ورودی باشند. البته همه‌­ی خوانندگان برای استفاده از طبقات بالاتر اکراه ندارند و بسیاری مایلند که در صورت وجود راه­‌پله و آسانسور مناسب، از طبقات آرام­تر استفاده کنند. به‌­عنوان نمونه­‌ای معتبر، فضای یک کتابخانه‌­ی عمومی با قرار گرفتن بخش‌­ها در طبقات مختلف و رعایت اولویت‌­های هر طبقه به شرح زیر می­‌باشد:
طبقه­‌ی همکف (ورودی اصلی): 1. نمایشگاه 2. بخش کنترل 3. امانت بزرگسالان 4. کتابخانه‌­ی کودکان 5. رختکن 6. اتاق نشریات ادواری.
طبقه­‌ی ورود بار: 1. ناحیه­‌ی باز کردن بسته­‌های دریافتی 2. ناحیه­‌ی ثبت (در همان طبقه، مگر آنکه بالابر مناسب یا سکوی شیبدار دوسطحه وجود داشته باشد) 3. صحافی (در همان طبقه با شرایط مورد 2).
طبقه­‌ی امانت بزرگسالان: 1. بخش کارکنان 2. بخش مخزن 3. کتابخانه‌­ی کودکان.
طبقه­‌ی کتابخانه‌­ی مرجع عمومی: 1. کتابخانه‌­ی تاریخ محلی 2.کتابخانه‌­ی فنی 3. بخش کارکنان 4. مخزن بسته (اگر در همان طبقه نیست، باید بالابر کتاب داشته باشد).

طبقات (اندازه و تعداد)
فرمول مشخصی برای انـدازه و تعداد طبـقات ساختمان کتـابخانه‌­ها وجود نـدارد. تـا سال­‌های اخیر ابعاد و شکل کتابخانه تا حد زیادی به امکانات و محدودیت­‌های روشنایی و تهویه بستگی داشت. اغلب، حد نهایی در عمق ساختمان 25 متر یا کمتر بود و هیچ بخشی بیش از 12 متر از پنجره فاصله نداشت. البته در سال­‌های اخیر گسترش
سیستم­‌های نور مصنوعی و تهویه­، اندازه‌­ی پنجره­‌ها را به حداقل رسانده است و می­‌توان عمق ساختمان را افزایش داد. به طور کلی هرچه مرکز ساختمان نزدیک­تر باشد و تعداد طبقات کمتر، هزینه‌­ی دیوارها کمتر می‌­شود. تعبیه طبقاتِ بیشتر هزینه­‌ی بام را پایین می‌­آورد.

نمودار جریان کتاب در کتابخانه

روابط فضایی طبقه­‌ی همکف که به­ صورت نمودار نشان داده ­شده‌­است (کتابخانه‌­ی لیک فارست).

روابط فضایی طبقه­‌ی اول (اصلی)، (کتابخانه‌­ی لیک فارست)

روابط فضایی طبقه­‌ی دوم (کتابخانه‌­ی لیک فارست)

یک کتابخانه از نظر مسائل کاربردی و هزینه باید چند طبقه داشته باشد؟ برای پاسخ به این پرسش، چهار عامل زیر را در نظر بگیرید:
1. هرچه سطح بنای هر طبقه بیشتر باشد، درصد کمتری از سطح برای راه‌­پله و آسانسور و بالابر کتاب مورد نیاز است و نسبت دیوارهای خارجی به کل سطح نیز کمتر می‌­شود.
2. اگر در هر بخش از ساختمان که به طور مرتب توسط خوانندگان استفاده می‌­شود، بیش از دو رشته پله در بالا و پایین ورودی باشد، می­‌توان خدمات آسانسور را (جز برای افرادی که ناراحتی قلبی و مشکلات حرکتی دارند) کاهش داد و هزینه­‌ها را صرف موارد دیگر کرد.
3. اگر معمار بخواهد خدمات و نظارت را در هر طبقه ارائه دهد، تعداد طبقات باید در حداقل نگه داشته شود تا تعداد ایستگاه­‌های کارکنان کاهش یابد.
4. مهم است که طبقه­‌ی اصلی (همکف یا اول) به اندازه‌­ی کافی بزرگ باشد تا بتواند خدمات مرکزی کتابخانه را در خود جای دهد (خدمات مرکزی پیش­تر بیان شد).

فضاهای عملیاتی و فضاهای توازن یا تخصیص‌­نیافتنی
یک تعریف بسیار ساده از فضای تخصیص نیافتنی برای کتابخانه، اختلاف بین فضای ناخالص (کل ناحیه در یک ساختار) و خالص (بخشی از کل ناحیه‌­ای که می­‌توان برای مقاصد خاص کتابخانه‌­ای اختصاص داد) است.
فضای تخصیص نیافتنی به آن دسته از فضاهایی اطلاق می‌­شود که نمی‌­توان به آنها فضای معماری گفت. این فضا در حال حاضر درصد کمتری از متر مربع و حتا درصد کمتری از محتوای حجمی (متر مکعب) ساختمان را نسبت به گذشته اشغال می‌­کند. امروزه دیوارهای خارجی بیش از 80 سانتی‌متر ضخامت ندارند، تعداد پله‌­های مجلل، لابی و راهرو کمتر شده و ارتفاع سقف تا حد زیادی به علت روشنایی مصنوعی و استفاده از تهویه‌­ی مطبوع کاهش یافته است. البته هنوز فضای تخصیص نیافتنی درصد بالایی از متر مربع و متر مکعب ساختمان را مصرف می­‌کند. این مقدار بستگی به تعریف دقیق فضای تخصیص نیافتنی، نوع ساختمان، برنامه‌­ریزی و طراحی دارد. فضای تخصیص‌­نیافتنی معمولاً شامل این موارد است: دیوارها، ستون‌­ها، ورودی‌­ها، دهلیزها، سرسراها، راهروها، راه­پله‌­ها و سایر فضاهایی که برای ارتباطات عمودی و حمل و نقل به‌­کار می­رود. تسهیلات بهداشتی، فضای غیرقابل استفاده­‌ی زیر بام‌­های شیبدار و در نهایت فضاهای مکانیکی و فضاهای مخصوص عبور آسانسور و کانا­ل‌­های هوا و فضایی که با ستون‌­ها، دودکش و نظایر آن اشغال می‌­شود نیز در این دسته قرار می‌­گیرند. البته درباره‌­ی فضاهایی مانند راهروها و سرسراها و سایر فضاهایی که می‌­توانند چندمنظوره باشند، جای بحث وجود دارد. فضای تخصیص­‌نیافتنی از 50 درصد در سال­‌های گذشته به حدود 30 درصد کاهش یافته است. برای محاسبه­‌ی کل فضای ساختمان ابتدا فضاهای تخصیص­‌یافتنی را برآورد می­‌کنند و سپس با افزودن 30 تا 50 درصد، کل فضای ناخالص را به دست می‌­آورند.
ویژگی‌­های عناصر ساختمان
پنجــره
اندازه، سَبک، جای­ده‌ی و حتا مواد سازنده­ی پنجره برای ساختمان از بسیاری جهات حیاتی است و معمار باید زمان زیادی را برای به دست آوردن ایده‌­ی اولیه و حل مسئله صرف کند. نیاز به نور طبیعی برای ساختمان در تمام جهان پذیرفته شده است.
کتابخانه‌­های کمی وجود دارند که در آنها از نور طبیعی استفاده نشود، با این حال نتیجه­‌گیری قطعی در این مورد چندان آسان نیست. حتا اگر وجود پنجره لازم نباشد هم باید در صورت امکان به خواننده فرصت نگاه کردن به بیرون از اتاق داده شود. مقررات ساختمانی بریتانیا که پس از مسئله­‌ی بحران انرژی مطرح شد، نسبت پنجره­‌ها به دیوارهای خارجی را به حداکثر 35 درصد محدود کرده است.
مهم­ترین مضرات پنجره­‌بندی عبارتند از: نیاز به تسهیلات گرمایش، هزینه­‌ی بیشتر کنترل و تأمین گرمایش و سرمایش، کنترل بیشتر نور مستقیم خورشید، هزینه‌­ی نظافت و نگهداری، ورود گرد و خاک به داخل فضاهای کتابخانه، کمبود جا و عدم انعطاف­ در رف­بندی و محل نشستن خوانندگان.

دیوار
نوع ساخت دیوار و روش استفاده برای پشتیبانی از رف­ها هستند که قفسه­‌های کتاب یا سایر گویه‌­های متعلق به دیوار را مشخص می­‌کنند. اتصال گویه‌­ها به دیوارهای سنگی یا آجری به سخت­‌افزارهای ویژه و نوک مته احتیاج دارد. اگر کتابخانه‌­ای با یک یا چند دیوار داخلی طراحی شده باشد یا از سنگ­‌های تزئینی و تخته­‌های سرو ساخته شود، باید این موارد را در طرح­‌های کف (با ابعاد آن) لحاظ کرد، زیرا هیچ چیز را نمی‌­توان به این دیوارها تکیه داد. مصرف انرژی به ارتفاع و ضخامت دیوارها هم بستگی دارد. بنابراین اتاقی با سقف 6 متری نسبت به سقف 5/2متری هزینه­‌ی بیشتری برای گرما و سرما در پی خواهد داشت. در مورد اتاق­ها یا سالن‌­هایی با سقف مرتفع هم، به علت تاثیر برگشت صدا، شدت صوت بیشتر خواهد بود. اینها بعضی از مواردی است که علاوه بر نقش سازه­ای و باربری دیوارها باید به آنها توجه کرد.

کف
شرایط عمومی کف­ها، ترکیب، ظرفیت حمل بار و پوشش آنها را باید در ارزیابی­های طرح ساختمان مورد توجه قرار داد. همچنین این ارزیابی­ها باید شامل اطلاعاتی درباره­ی طرح تأسیساتی ساختمان و نیز حایل­های کف باشند. در مورد پوشش کف، عواملی که معماران باید در نظر بگیرد عبارتند از: هزینه، دوام، نگهداری، جذب صوت، راحتی، ایمنی، هدایت حرارت، انعکاس، ظاهر، کیفیت مواد و تعریف نواحی خاص با عملکردهای ویژه. برای پوشش کف کتابخانه­ها می­توان از مواد مختلفی همچون فرش، وینیل، لینولئوم، لاستیک، پشم، چوب، کاشی و آجر استفاده کرد. کفپوش لیز و براق در کتابخانه­ها خطرناک است و باید از آنها پرهیز کرد. کف­ها باید در سرتاسر یک طبقه هم­­سطح باشند؛ وجود پله، مانعی بر سر راه حمل و نقل کتاب و رفت و آمد آسان و بدون خطر افراد محسوب می­شود.

ستون
انتخاب ستون­ها برای کتابخانه­های بدون دیوارهای حمال می­تواند عاملی حیاتی باشد. در کتابخانه باید به موقعیت، ابعاد و اندازه­ی ستون­ها توجه شود. قرارگرفتن ستون­ها در فواصلی که برای عملکرد اقتصادی کتابخانه نامناسب است (رف­بندی، محل نشستن خوانندگان و کارکنان) می­تواند فاجعه­بار باشد. فاصله­ی بین ستون­ها نیز باید متناسب با جای­دهی میزها و صندلی­ها، ترکیب رف­بندی و مبلمان باشد و نیز امکان تأمین پهنای استاندارد راهروها را فراهم سازد. اندازه­ی مطلوب برای یک شبکه­ی چهارخانه­ای در کتابخانه­های بزرگ 6,900×6,900 میلیمتر یا 8,400×8,400 میلیمتر است. البته هرقدر فضای بین ستون­ها بیشتر باشد برای کتابخانه بهتر است. شبکه­ی چهارخانه­ای را به­ندرت می­توان در سرتاسر کتابخانه­های چندطبقه و در مکان­هایی چون راهروی ورودی و
اتاق­های سخنرانی که احتیاج به آرایش ویژه­ای دارند، اعمال کرد. در چنین ناحیه­هایی اولویت با حذف ستون­هاست. البته استفاده از ستون­های کوچک مربعی بهتر است، اما چنین ستون­هایی، مخصوصاً در ناحیه­ی عمومی، باید با رنگ روشن مشخص شوند. البته مقررات آتش­نشانی استفاده از ستون­های کوچک را ممنوع کرده است.
درها و ورودی­ها
از درها برای ورود و خروج و ایجاد مانع یا ارتباط در فضای داخلی ساختمان و گاه برای مسائل آکوستیکی و جلوگیری از گسترش آتش استفاده می­شود. تمام این عملکردها،
هزینه­ها، اثرات روان­شناختی و تأثیر آنها در هماهنگی و زیبایی ساختمان باید در نظر گرفته شود. درها ممکن است به بالا یا کنار لولا شوند. می­توان آنها را به طور عمودی یا افقی غلتاند یا به صورت چرخان درآورد. اگر لولاها طوری نصب شوند که درها در دو جهت بازشوند، به­سختی می­توان آنها را به طور کامل بست و از نفوذ صدا جلوگیری کرد. بسیار مهم است که درها با توجه به الگو و جهت آمد و شد در کتابخانه­ها نصب شوند. نصب غلط درها استفاده از نواحی مختلف کتابخانه را با مشکل رو به ­رو می­کند.

منتشر شده در : دوشنبه, 3 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: