سیروس باور، ویلای لواسان، 1387
مسکن اجتماعی، روستای تصفرونگا(Tassafaronga Village) از دیوید بیکر و همکاران (معماری سبز و پایدار)

موزه­‌ی هنر کیمبل فورت وُرث، تگزاس، امریکا، لویی کان، 1972-1966

Kimbell Art Museum, 1966-1972

موزه‌­ی هنر کیمبل در حقیقت بزرگترین اثر ساخته شده‌­ی لویی کان محسوب می­‌شود، چرا که تمامی المان‌­های معمارانه­‌ی مورد توجه کان را به بهترین نحو ممکن به نمایش گذاشته است. المان‌­های مدرن و کلاسیک، حجم و سازه، نور و سایه و نظم میان عملکرد و ساختار. این پروژه اثر شاخصی میان سایر آثار کان است و به عقیده­‌ی بسیاری از صاحب‌نظران بهترین کار این معمار نیز بشمار می‌­رود و بسیار مشهور شده است. موزه‌­ی کیمبل بیشتر شبیه آثار قدیمی­‌ترِ کان، همچون مرکز انجمن یهودیان تِرنتون، است که 10 سال پیش ساخته بود و در آن، فضاها با قدرت هرچه تمام‌­تر با سقف‌­ها و بام‌­های قوی و منسجمی پوشیده شده­‌اند. لویی کان در طرّاحی موزه‌­ی کیمبل به این نتیجه رسیده بود که نه­ تنها فضاهای یک گالری هنری نباید ثابت و بدون تغییر باشند بلکه باید بتوانند متناسب با شرایط مختلف و تحت تأثیر تابش نور در ساعات و فصول مختلف سال تغییر کنند و یکی از دلایلی که مدیر موزه آقای براؤن، لویی کان را از میان معماران پیشنهادی برای طرّاحی موزه انتخاب کرد این بود که به کانسپت ­های خاص کان و بازی با نور در آثار وی علاقمند شده بود و مسئله­‌ی قابل توجه برایش این بود که چگونه با استفاده از تابش نور طبیعی می­توان با جهان و طبیعت خارج ارتباط برقرار کرد و حسّ و حال شب و روز، نور و سایه، شرایط آب و هوایی و تغییر فصول را با ساختمان تلفیق کرد. کان در این مورد می‌­گوید: وقتی تابلوهای نقاشی در نور طبیعی خلق شده‌­اند پس در همین نور طبیعی و متغیّر نیز به بهترین شکلِ ممکن به نمایش در خواهند آمد.
سایتی که به موزه‌­ی کیمبل اختصاص یافته بود 6/3 هکتار مساحت داشت. کان اتودهای مختلفی برای نحوه­‌ی پوشش بام طرّاحی کرده بود و نهایتاً پوشش طاقی‌شکل را برای آن درنظر گرفت و به این ترتیب با استفاده از فضاهای

خالیِ بین طاق‌­ها و ستون‌های حمّالِ میان آنها کانال‌­های تأسیساتی مجموعه را به بهترین نحو ممکن در فضا گنجاند. در دو طرف طاق­‌هایی که گالری­‌های مجموعه را تشکیل داده­‌اند نوارهای باریک نورگیر تعبیه شده و نور طبیعی بدون این­که مستقیماً بر اشیا اثر کند در فضا منتشر می‌­شود و فرد با دانستن این­که چه موقع از روز است در داخل فضا احساس آرامش می­‌کند. پلان طبقه‌­ی بالایی و طبقه‌­ی گالری بیش از هر قسمت دیگری مورد توجه کان بوده و از دو سطح مربع که از مرکزشان با هم مماس­اند، تشکیل شده و بدین ترتیب سه حجم طلایی بوجود آورده‌­اند. این احجام با فضاهایی به عرض یک متر از هم جدا می‌­شوند. بازوهای شمالی و جنوبی 6 دهانه‌­ی طاقی دارند. ضلع غربی به پیشخوان ورودی منتهی می‌­شود و حجم مرکزی چهار دهانه‌­ی طاقی دارد. دیوارهای بیرونی شمالی و جنوبی (در انتهای طاق‌­ها) از بلوک‌­های بتونی و تراورتن تشکیل شده­‌اند و دیوارهای شرقی و غربی نمایی از بتون نمایان دارند. کف گالری‌­ها در زیر طاق­‌ها به ابعاد 6×30 متر از چوب بلوط پوشیده شده درحالی‌که فضای زیر کانال‌­های تأسیساتی و بین ستون­‌ها به ابعاد 3×30متر از تراورتن پوشیده شده است. سیستم اجرایی در کف گالری‌­ها پوشش دوپوسته­‌ی سبکی از بتونِ پیش­تنیده با فوم‌­های صداگیر است.
لویی کان ورودی مجموعه را از ضلع غربی و در تراز گالری اصلی درنظر گرفت. 4 حیاط داخلی برای مجموعه طرّاحی شده است. اولین حیاط که با مساحت 11 مترمربع به گالری شمالی منتهی می­‌شود، از چهار طرف باز است و با شیشه پوشیده شده، دومین حیاط که کوچکتر است 7 مترمربع مساحت داشته و به گالری جنوبی می‌­رسد و تنها از سمت شرق و غرب شفاف و شیشه‌­ای است و حیاط سوم با ابعاد 14× 7 متر در ضلع جنوبی قرار دارد و در تراز گالری‌­ها، دیوارهای صلب دارد.و نور حیاط بخش‌های نگهبانی و سرایداری را روشن می‌کند. دو نورگیر به طول 30 متر و عرض 10/2 میان فضای ورودی و بخش­‌های کارگاهی در طبقه‌­ی پایینی تعبیه شده­‌اند. کلّیه­‌ی طاق‌­های پیش ­تنیده­‌ی بتونیِ مجموعه که بصورت درجا اجرا شده­‌اند، 30 متر طول، 7 متر دهانه‌­ی عرضی و 6 متر ارتفاع دارند که البته ارتفاع داخلی کف تا سقف گالری 80/3 متر است. هریک از طاق‌­ها با چهار ستون با سطح مقطع 60 سانتی مترمربع در گوشه‌­ها نگه داشته می‌­شوند و البته در اضلاع جانبیِ بین ستون­‌ها، تیرها و دیافراگم‌­های بتونی تعبیه شده است. ساخت و ساز این موزه از تابستان 1969 آغاز شد و کان با تأکید فراوان به دسترسی­‌های پیاده و تعریف حسّ و حال فرهنگی برای محوطه­‌ی موزه و الِمان­‌های ساختاری مناسب و بهره‌­گیری از نورطبیعی، اثری شاخص در میان موزه‌­های دوران معاصر خلق کرده است.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 16 اکتبر, 2024دسته بندی: فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: