صندلی بشکه‌ای اثر فرانک لوید رایت، متن از علیرضا صالح راستین
موزه‌ی ایو سنت لورنت

گروه طراحان داخلی بیشل

پروژه‌ی خانه‌ی مسکونی لواسان

Bishel
Interior Design & Furniture

فضای اصلی ویلا (نشیمن و پذیرایی)
فضای نسبتاً بزرگی که با طراحی پرکار و پرجزئیات لطمه‌ای به وسعت و دلبازی آن وارد نشده است. تفکیک فضای نشیمن خصوصی از پذیرایی، با ظرافت چشمگیری انجام شده است. وجود اختلاف سطح بین پذیرایی و نشیمنْ خود باعث تفکیک می‌شود، اما استفاده‌ی مفید از این اختلافِ سطح یکی از کارهایی‌ست که هر طراحی به آن توجه نمی‌کند. روی این سطح تشکچه‌هایی نصب شده که در هنگام میهمانی فضای بیشتری را در اختیار میهمانان و میزبان برای سهولت در پذیرایی قرار می‌دهد. به عظمت و زیبایی شومینه نیز توجه کنید. استفاده از فرم‌های شکسته که با یکدیگر تداخل دارند حس عجیبی به فضا بخشیده که شومینه را به عنصری شاخص و منحصربه‌فرد بدل کرده است.
تیرک‌های چوبی سقف فضای برونشهری حومه‌ی تهران را با خود به درون ویلا آورده است. لوسترهای چوبی به منظور ایجاد هارمونی در کاربرد مصالح به کار رفته‌اند. استفاده از پارچه‌هایی با طرح‌های طبیعی پوست حیوانات (مانند گاو و اسب) حس طبیعی‌تری به فضا بخشیده است. به لوستر بالای میز غذاخوری نیز توجه کنید که بسیار هنرمندانه ساخته شده و باز هم بر حس بودن در محیطی طبیعی تأکید دارد. فرم لوستر بیضی است، که میز غذاخوری هم به قصد ایجاد هماهنگی از این فرم پیروی می‌کند. محل استقرار تلویزیون که با ایجاد فضاهای خالی در اطراف آن امکان قرار دادن محصولات تزئینی و کاربردی را به صاحبخانه می‌دهد. نشیمن L مانند که مقابل تلویزیون قرار گرفته فرمی بسیار زیبا دارد و بسیار راحت طراحی شده است. مثل موارد قبلی سعی شده در هر قسمت هماهنگی رنگی و صوری رعایت شود.

اتاق اصلی
در این اتاق شاخصترین قسمت تخت فوق‌العاده استثنایی است که همانطور که در تصویر مشخص شده، دقت بسیاری در طراحی و ساخت آن به کار رفته است. استفاده از فرم منحنی که هم زیباست اما ساخت و اجرای آن بسیار مشکل است، باعث جذابیت بیشتر این محصول گردیده است. استفاده از نور در قسمت بالایی تخت و ترکیب چوب و پارچه که تنوع مصالح را ایجاد کرده از دیگر نکات طرح این تخت است. هارمونی رنگ در این اتاق نیز طرف توجه طراحان قرار داشته است. میز آرایش نسبتاً بزرگ در نظر گرفته شده و باز هم استفاده از منحنی در طراحی مد نظر بوده و تلویزیون بسیار هنرمندانه در محل خود قرار گرفته است.
استفاده از یک نیم‌ست درست در مقابل صفحه‌ی نمایش LCD این اتاق را به فضایی کامل و آرامش‌بخش تبدیل کرده است. همچنین تیرک‌های چوبی و لوسترهای بسیار زیبا باز هم ویلایی بودن فضا را به بیننده یادآور می‌شوند.

اتاق دختر
این اتاق براساس معیارهای رفتار دخترانه طراحی شده تا ضمن ایجاد حس آرامش و راحتی، فضایی ایمن برای وی فراهم آورد. استفاده از رنگ‌های تیز و شاد باعث تحریک روحیه و نشاط کودک می‌شوند. (این رنگ‌ها با توجه به روحیه‌ی دخترانه انتخاب شده‌اند.) همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید علاوه بر رعایت موارد فوق، سایر ملزومات مورد نیاز در طراحی، مانند تعبیه‌ی جایی برای قرار دادن عروسک‌ها و قسمتی برای بازی‌های کامپیوتری و یک نشیمن چهارنفره برای دعوت از دوستان به اتاق شخصی، کمد لباس، و لوسترهایی به فرم گل نیز به کار رفته‌اند که به شکل‌گیری طراحی اتاق کودک بسیار کمک می‌کنند. میز آرایش و میز تحریر و کتابخانه نیز از سایر مواردی هستند که در طراحی گنجانده شده‌اند.
از نکات قوت این طراحی می‌توان به هارمونی رنگ‌های به‌کاررفته در این اتاق و نیز رفع نیازهای عاطفی کودک و خانواده، بدون آسیب رساندن به طراحی اشاره کرد. عدم استفاده از گوشه‌های تیز از نکات دیگری‌ست که ایمنی کودک را تضمین کرده است.

اتاق پسر
در اتاق پسرِ کوچک خانواده هم ملزوماتی برای رفع نیازهای روحی و جسمی کودک مد نظر قرار گرفته‌اند. روحیه‌ی پسرانه‌ی کاربر کاملاً مورد توجه طراح قرار داشته است؛ استفاده از رنگ و ایجاد هارمونی در تمام لوازم از لحاظ رنگی و فرمی، استفاده از پوسترهایی که مورد علاقه‌ی کودکان است و بر روی آنها شخصیت‌های محبوب کارتونی در ابعاد بزرگ نقش بسته، استفاده از تیرک‌های چوبی که در کل ویلا برای ایجاد حس پیوستگی با طبیعت مورد استفاده قرار گرفته‌اند، از جمله موارد مورد نظر طراحان در اتاق پسر خانواده بوده‌اند.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: خانه‌ی مسکونی لواسان (ونوس)
طراح پروژه: گروه طراحی داخلی «بیشل»
مجری: گروه اجرایی بیشل
کارفرما: شخصی
مكان: لواسان، حومه‌ی تهران
مساحت: 850 متر مربع
سبک عمده‌ی به‌کاررفته: نئوکلاسیک
تاریخ تكميل پروژه: بهار 1387

منتشر شده در : شنبه, 13 فوریه, 2021دسته بندی: طراحی داخلی / ویلاییبرچسب‌ها: