گروه طراحان داخلی بیشل، پروژه‌ی خانه‌ی مسکونی لواسان
Kettle chair, Ali Mohammad Nafisi

موزه‌ی ایو سنت لورنت
شرکت طراحی استودیو کی او (Studio KO)
مراکش، 2017

موزه‌ی ایو سنت لورنت

موزه‌ی ایو سنت لورنت در پاییز 2017 برای نمایش آثار طراح مد فرانسوی افتتاح شد. این مجموعه‌­ی چشمگیر، منتخبی از بهترین‌های  ایو سنت لورنت (Yves Saint Laurent’s)، بنیانگذار برند پیر برژ (Pierre Bergé)، شامل 5000 لباس، 15000 اکسسوری‌های «هایوت کوت» و همینطور ده­‌ها هزار اسکیس و اشیای متنوع را در خود جای داده است.
این ساختمان واقع در خیابان ایو سنت لورنت توسط اولیویا مارتی (Olivier Marty) و کارل فورنیه (Karl Fournier)، موسسین شرکت طراحی فرانسوی استودیو کی او (Studio KO)، طراحی شده است و با مساحتی بیش از 4000 مترمربع، چیزی بیشتر از یک موزه است. این مجموعه شامل یک نمایشگاه دائمی 400 مترمربعی است که آثار ایو سنت لورنت را در صحنه‌ای که توسط کریستف مارتین طراحی شده به نمایش می­‌گذارد، همچنین شامل نمایشگاه موقت 150 مترمربعی، سالن اجتماعات 130 نفره، یک کتاب­فروشی، یک کافه رستوران با تراس و یک کتابخانه­‌ی تحقیقاتی با 5000 کتاب نیز است.
کتابخانه شامل مجموعه کتاب­‌هایی در زمینه‌­ی تاریخ عربی و اندلس، جغرافیا، ادبیات و شعر و همچنین کتاب­‌های متعددی در زمینه‌­ی گیاه‌شناسی، فرهنگ بربر، شروع ایو سنت لورن و دنیای مد است. استودیو کی او بعد از مطالعه‌­ی بایگانی‌های طراح در پاریس، شیفته­‌ی تفاوت خطوط منحنی و صاف، و نحوه‌­ی برش‌­های ایجاد شده در این طراحی‌­ها شد.
نمای بیرونی ساختمان متشکل از فرم­‌های مکعبی آجرین است که الگوی نخ­‌های پارچه‌­ای را تداعی می‌­کند و اما قسمت داخلی آن کاملا متفاوت می‌­باشد، همانند آستر یک کت مد مجلل: درخشان، مخملی و صاف.
ساختمان از سفال، بتن و موزاییک سیمانی با قطعات سنگی مراکشی، و هماهنگ با محیط اطراف خود طراحی شده است. آجرهای سفالی نما از خاک مراکش و توسط یک تولیدکننده‌ی محلی ساخته شده‌اند. موزاییک مورد استفاده برای کف و نما از ترکیب سنگ محلی و مرمر ساخته شده است.
روش­‌های خاصی برای حفاظت از منسوجاتی که بیش از یک دهه از عمر آنها می‌گذرد به کار گرفته شده است که به همین منظور موزه‌­ی مراکش با کمک متخصصان ایکس آرت (x-art) همکاری کرده و با قرار دادن سیستم تهویه‌­ی مطبوع در فضا و کنترل دما و رطوبت، از شرایط بهینه‌ی تمام آیتم‌های موجود در موزه، از لباس‌ها تا کتاب‌ها اطمینان حاصل نموده است.
سیستم آکوستیک سالن اجتماعات توسط معماران با همکاری مشاور پروژه‌­های تئاتر طراحی شده که امکان برنامه‌­ریزی برای کنسرت­، نمایش فیلم­‌ها و کنفرانس­‌ها را در یک فضای جدا و با عایق صوتی فراهم می‌­کند. تمامی نورپردازی‌های داخلی و خارجی موزه نیز پس از مطالعات گسترده‌ی مهندسین نورپردازی I.C.O.N، برای دست‌یابی به بهترین شرایط برای نمایش آثار طراحی و اجرا گردید.

معماری معاصر جهان: تجاری

_______________________________________

نام پروژه-عملکرد: موزه‌­ی ایو سنت لورنت-موزه
شرکت، مهندسین مشاور / دفتر طراحی: استودیو کی او (Studio KO)
شرکت سازنده: لوسیبل (Lucibel)
معماران اصلی: کارل فورنیه، اولیویه مارتی (Karl Fournier, Olivier Marty)
همکاران طراحی: معماران ژان میشل روسو (Jean-Michel Rousseau)
مجری: کلر پتیت (Claire Patteet)
نورپردازیی: I.C.O.N
طراح صحنه، نمایشگاه و فروشگاه: کریستف مارتین (Christophe Martin)
سالن آکوستیک: استودیو کی او­+­مشاور پروژه­‌های تئاتر
حفاظت از منسوجات: ایکس آرت (X-Art)
مساحت زمین: 3857 مترمربع
کارفرما: ژاردین ماژورل (Jardin Majorelle SCA)
سال: 2017
عکاس پروژه: دن گلاسر (Dan Glasser)

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 13 فوریه, 2021دسته بندی: موزه