موزه‌ی علوم کودکان اینچیون، طراحی از شرکت معماری هِیئان، اینچیون، کره‌ی جنوبی
معرفی روند باززنده‌­سازی حجره­‌ی صنایع دستی در یزد-پازیریک با رویکرد بهره­‌گیری از مصالح بلااستفاده

کلینیک دندانپزشکی جینجو جونیور، طراحی از یو.ای دیزاین، گیونگ‌سانگنام-دو، کره‌ی جنوبی

Jinju Junior Dental Clinic, Designed by UE Design, Gyeongsangnam-do, South Korea

زمانی هنرمند سرشناس بین‌المللی، برونو موناری، توجه همه را به حوزه‌ی کتاب کودک جلب کرد؛ چیزی که افراد بالغ و بزرگسال کمتر از آن سر در می‌آورند یا برایش وقت می‌گذارند. اما واقعیت این است که دنیای معصوم بچه‌ها طور دیگری سپری می‌شود که فهمیدنش نیاز به درک بالایی دارد و آسان نیست.
همان‌طور که موناری برای فعالیت در دنیای کودکانه و تولید برای آنها سعی می‌کرد به کمک کتاب‌ها، دنیای کودکان را درک کند، کلینیک دندانپزشکی جینجو جونیور (به معنای جینجو کوچولو) با 238 متر مربع مساحت هم به همان اندازه به اهمیت روح کودکانه واقف بوده و دغدغه‌ی یک تولید مطلوب را داشته است؛ اما در این پروژه، هدف به واسطه­­ی فضاسازی محیط شکل گرفته است. در اینجا آبژه­ها دیده می­شوند و احساسات از حضور در فضایی سه­بعدی دریافت می­گردند. درون‌مایه‌ای که طراحان مبنای کار قرار دادند، “فضایی که به یک فضای دیگر هدایت کند” بود و تحت این اصل، رنگ و المان‌ها را برای خلق محیطی شاد و سرزنده در فضای کوچک کلینیک انتخاب کردند. فضا فاقد یک تصویر تعریف‌شده و معین است و در واقع طرح ناقصی است که حضور کودکان در گوشه و کنار تمامی این بافت‌ها، رنگ‌ها و فرم‌ها معنی می‌گیرد و آنها تصویر دلخواه خودشان را می‌سازند.
در اتاق انتظار که کودکان و والدین‌شان بیشتر وقت حضور در کلینیک را در آنجا می‌گذرانند، چند عروسک بزرگ از حیوانات مختلف، صندلی‌های رنگارنگ و اسباب‌بازی وجود دارد و چند پرنده‌ی معلق مصنوعی هم از سقف، آویزان شده است. اینجا شبیه یک باغ وحش یا جنگل امن است. برای بزرگ‌ترها آسان نیست که بخواهند کودکانه فکر کنند یا از دریچه‌ی ذهن و چشم آنها به دنیای اطراف نگاه کنند، اما کار طراح جینجو جونیور واقعاً جای تحسین دارد و می‌تواند الگوی خوبی برای فضاسازی کلینیک‌ها برای کودکان باشد. در اینجا برای کفپوش از سرامیک استفاده شده، دیوارپوش از پنل‌های گرافیکی، تایل و رنگ وینیل است و سقف ساده هم با رنگ وینیل تزئین شده است.

منتشر شده در : چهارشنبه, 2 سپتامبر, 2020دسته بندی: درمانی و خدمات پزشکی, مقالاتبرچسب‌ها: ,