ویلای کبوترخان، اثر علیرضا قزل ایاغ
Shams Villa, the work of Karand Architecture Group

پروژه اقامتی کـیـلـی، اثر سید جلیل موسوی

برنده­ ی سوم در بخش معماری فضاهای مسکونی اولین دوسالانه ­ی معماری و معماری داخلی ایران

از مهمترین ویژگی‌های شهر قدیمی همدان، وجود دره‌هایی در دامنه کوهستان الوند در کناره‌ی جنوبی شهر است که بودن باغات و فضاهای سبز کارکتر خاصی را به آن بخشیده است. گذرانیدن اوقات فراغت در فصول مناسب سال برای شهروندان همدانی در این باغات از دیرباز دارای اهمیت بوده است. پروژه کیلی در سایت یکی از همین باغات کوچک در دره گنجنامه احداث شده است.
حداقل دخالت در محیط طبیعی باغ و حفظ زیست محیط آن، هسته اصلی پروژه می‌باشد؛ ایجاد مکانی مفصل‌بندی‌شده همراه با گشودگی برونی (Outsidely Articulated place) با هدف غلبه‌ی فضای سبز درونی باغ بر فضای درون ساختمان ویژگی‌های ساخته نشده طبیعی در مقابل فضای ساخته شده و گشودگی آن در برابر بسته بودن فضای درونی ساختمان مبنای اصلی شکل‌گیری پروژه کیلی است.
حفظ حریم جاده اصلی که تا عمق حدود 10 متری درون باغ را برای ساخت و ساز نامناسب اعلام نموده است و درخواست کارفرما مبنی بر ایجاد حریمی برای اعضای خانواده در درون باغ و نیز کم درخت بودن فضای میانی، مکان پروژه را درمیانه باغ و برای استفاده از حداکثر چشم‌انداز فضای مقابل در لبه‌ی همسایگی تعیین نمود.
محدودیت صدور پروانه ساخت برای ویلاهای معمول در فضای باغ و مجوز مالک برای ایجاد دیواره‌های کرت با توجه به شیب زیاد زمین (در طول حدود 38 متری باغ، 8 متر اختلاف ارتفاع وجود دارد.) و ساخت سرویس و فضای با سقف موقت، چالش اصلی پروژه را چگونگی استفاده از این محدودیت‌ها به نفع معماری در راستای حفظ و حداقل دخالت در محیط زیست باغ تعیین نمود لذا در جهت ایجاد مکانی گشوده، با استفاده از دیواره‌های کرت و فضای سرویس، سازماندهی پروژه شکل گرفت.
آنچه که کارفرما در نظر داشت ساختمانی با فضای استراحت و نشستن، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و یک انبار کوچک بود. در راستای موضوع اصلی (Main Core) پروژه و با هدف غلبه فضای برونی بستر باغ بر فضای درون ساختمان، این فضاها با تبدیل نمودن دیوارهای کرت و دیوار همسایگی به جعبه‌هایی با قابلیت باز شدن بطور کامل به همراه یک مکعب کوتاه برای سرویس، بدست آمد.
نکته دیگری که کارفرما به آن تاکید می‌نمود وجود این امکان بود که چنانچه در آینده قوانین شهرداری تغییر نمود امکان تغییر پروژه برای استفاده در فصل سرد، وجود داشته باشد که این موضوع با ایجاد درها و پنجره‌های شیشه‌ای در چهار طرف، امکان پذیر می‌باشد.
از ویژگی‌های دیگر امکان استفاده مجزا از هریک از فضاهاست بگونه‌ای که در هنگام لزوم می‌توان از یک یا دو یا هرسه آنها به تنهایی یا با هم استفاده نمود.
در جهت حفظ محیط زیست، استفاده از سنگ طبیعی موجود در محل و نیز مصالح بازیافتی از دیگر خصوصیات پروژه کیلی است؛ بکارگیری سنگ پله و میلگرد‌های مستعمل ساختمان قدیمی مالک برای کناره حوض و سقف سبک میانی و نیز در و روکش پکیج‌های حرارتی (مالک فروشنده پکیج حرارتی و لوازم شوفاژ است) در ساخت کابینت‌ها ونیز چوب‌های استفاده شده در پالت‌های بسته‌بندی قطعات شوفاژ، ضمن پایین آوردن هزینه ساخت، در این راستا می‌باشد..
با توجه به رواج ساخت و ساز بی رویه در باغ‌ها و تهدید جدی فضای سبز در این منطقه، چگونگی سازماندهی پروژه کیلی می‌تواند الگویی براای مکان‌های موقت در جهت ارتباط حداکثری انسان با فضای طبیعی همراه با حداقل دخالت زیست محیطی باشد.

معماری معاصر ایران :مسکونی، ویلایی

_________________________________________         

نام پروژه: کیلی ( در فرهنگ همدان به کلبه های درون باغ گفته می شود)
عملکرد: اقامتی
معماران اصلی: سیدجلیل موسوی
کارفرما: محمد صادق موسوی
همکاران طراحی: علیرضا مرادی مشکین
تهیه نقشه های فاز 2: دفتر معماری موسوی و همکاران
آدرس پروژه: ایران، همدان، دره گنجنامه.
مساحت/زیربنا: 20 متر مربع / 550 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: 1 طبقه / اقامتی
طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر معماری موسوی وهمکاران (MA)
اجرای پروژه: سید جلیل موسوی . سید آکام کاتورانی
نوع سازه: دیوار باربر
سرپرست کارگاه: سید آکام کاتورانی
نظارت پروژه: سید جلیل موسوی
تاریخ طراحی: 1392
تاریخ شروع ساخت: 1392
تاریخ پایان ساخت: 1392
عکاسی پروژه: حامد بادامی
مشاور مبانی فکری: غلامرضا طلیسچی
مشاور گرافیک: سپهر عدالتی مرفه
بودجه‌ی کل: ریال 90.000.000
جوایز کسب شده توسط پروژه:
1. پروژه ی تقدیر شده هیئت داوران در مسابقه ی جایزه ی معمار – 1392
2. رتبه ی سوم مسابقه ی دو سالانه ی معماری ایران-1393
3. فینالیست مسابقه ی مدال طلای آسیا 2A – 2015
4. برگزیده جهت شرکت در بینال ونیز – نمایش آثار معماری معاصر ایران – 2015
5. منتخب هیئت داوران جایزه ی میرمیران – 1398

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 29 ژانویه, 2019دسته بندی: مسکونی, مسابقات, ویلاییبرچسب‌ها: , ,