برج‌های اسکان، اثر شرکت اسکان ایران
مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر شرکت ارش بعد چهارم (کد 4100)

مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر دفتر مشاور معماری گام ما (کد 11000)

این زمین دو امتیاز بزرگ دارد: اول آن‌که آب قنات از شمال‌شرق وارد زمین می‌شود، به صورت ثقلی درختان را آبیاری میکند و از جنوب‌شرقی خارج میشود، یعنی دقیقاً شیوه‌ی آبیاری باغ ایرانی را دارد؛ دوم اینکه 143 درخت کهنسال، شامل 17 درخت گردو و سایر درختان دائمی میوه‌دار و به‌خصوص 95 چنار تنومند با قدمت 60 تا 70 سال در زمین قرار دارند که هم‌اکنون این قطعه زمین را به باغی مصفا تبدیل کرده‌اند.
درختان موجود در این محدوده را به هم متصل و سطوح غیرقابل ساخت را تعریف کردیم. ساختمان گرداگرد مکانهای درخت‌دار جانمایی میشود یا به عبارت دیگر، ساختمان دور تا دور درختان می پیچد و به صورت ارگانیک شکل می‌گیرد.

به دنبال یک شکل هندسی بودیم که غیرمتعارف بوده و کمتر در گوشه و کنار جهان دیده شده بوده، در تهران هم اصلاً تا به حال مورد استفاده قرار نگرفته باشد؛ چون مهم است که این پروژه منحصربه‌فرد باشد، معماری قدرتمندی داشته باشد و بتواند در آینده تبدیل به یک نماد شهری شود. در ضمن دنبال یک الگوی جدید برای مجتمع مسکونی بودیم که پاسخگوی نیازهای امروزی و آینده باشد. از این رو مثلث را به‌­عنوان مضمون هندسی پروژه اتخاذ کردیم: مثلث در پلان‌­ها، مقاطع و نماها به‌کار رفته و به‌عنوان نماد اصلی پروژه در قالب یک هرم سنگی مجسمهای در لابی قرار گرفته است. مثلث صلب‌ترین شکل هندسی است و به‌خصوص از لحاظ سازهای و در طراحی معماری هم در مقایسه با مربع، مستطیل یا دایره پویاترین شکل هندسی می‌باشد؛ هر چند که طراحی با مثلث کار بسیار دشواری‌ست اما این فرم هندسی باعث ایجاد فضاهای غیرمتعارف، کاملاً جدید و دینامیک می‌شود. کار کردن با مثلث چندحسن دارد: اول آنکه فضاهایی با اشکال هندسی ذوزنقه‌ای و زاویه‌های غیر 90 درجه به‌وجود آورده که هم مدرن‌تر و هم پویاتر هستند و از لحاظ چیدمان مبلمان، با سلیقه‌ی جوانان سازگارترند. دوم اینکه یک نظم حجمی در نماها ایجاد شده که با جابه‌جایی بالکن‌های مثلث‌شکل در طبقات زوج و فرد تشدید شده و طرح نما را به صورت یک بافت حصیری در مقیاس بزرگ تعریف کرده است. مزیت سوم این است که زاویه‌های دید به چشم‌اندازهای بیرون را افزایش می‌دهد.

فضاهای دور تا دور ساختمان از ستون آزاد هستند و ستون­‌ها همیشه 3 متر داخل‌تر شروع می‌شوند، زیرا مثلث‌های بالکن‌ها، یک‌طبقه درمیان متغیر هستند و لازم است تا به صورت کنسول اجرا شوند.
طبقه 11 و 12 دارای فضاهایی با ارتفاع 2 طبقه هستند که در نما به‌وضوح آشکار است. بافت درشت حصیری نماها، شکلی بروتالیست (Brutalist) به ساختمان می‌دهد که با استفاده از جزئیات ظریف دیوارهای پوششی و به‌خصوص رنگ‌های ملایم شیشه‌ها و رفلکس بودن 20درصدی آنها متعادل می‌شود.

معماری معاصر ایران :مسکونی

__________________________________          

نام پروژه: کد 11000
گروه طراحی: دفتر مشاور معماری گام ما
گروه طراحی: فریدون بدر، فریار جواهریان، فروزان وحدتی، مریم رحیمی‌دانش، یاسمن کریم‌بخش، محمد امینیان، سهیلا ابراهیمی، الناز شجاعی، سیمین پوررمضان، مریم حقیقی، مریم فردوسی، سمیه آقایی، نگین مبشر
هر واحد= یک آپارتمان
ایمیل: gammaconsultants@gmail.com

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 10 فوریه, 2019دسته بندی: آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: