کتابخانه ی سانرایز مـاؤنتن
معماری از ریچارد+باؤئر
پیوریا، آریزونا، 2009
ترجمه ی علیرضا سید احمدیان
Sunrise Mountain Library
Architecture by: Richärd+Bauer
Peoria, Arizona

در عرصه ی سیاست، شهر فینیکس، واقع در ایالت آریزونای آمریکا، در مسیر محافظه کاریِ کاملی گام برمیدارد، اما خوشبختانه وقتی پای معماریِ شهری به میان می آید، مردمان این شهر نگاه پیشرویی دارند. در سال 1995 ساکنان شهر افتتاح کتابخانه ی مرکزیِ بِرتون بار (Burton Barr)، کاری از ؤیل برودر را جشن گرفتند که خیلی زود در دره ی خورشیدِ آریزونا حالت آیکونیک به خود گرفت و به یک شاخصهی نمادین تبدیل شد. سال بعد، یعنی درست موقعی که فینیکس به طرز حیرت انگیزی توسعه مییافت، از معماران برجسته ی ایالات جنوبغربی برای احداث یک سری کتابخانه در ایالت، دعوتی به عمل آمد که آثار بسیاری از آنها در مجله ی معتبر معماری آرکیتکچرال ریکورد معرفی شده اند.
کتابخانه ی سانرایز ماؤنتین، کار شرکت ریچارد+باؤئر، که در سال 2009 به اتمام رسید، نمونه ی دیگری از اشتیاق این شهر به معماری ساختمانهای منفرد و خیره کننده است. ساختمان کتابخانه به مساحت 2050 متر مربع پس از صرف هزینه ای بالغ بر 7/7 میلیون دلار از قطعه زمینی در پیوریا که شهرستانی در شمال غربی فینیکس است، سر بر آورده است. کتابخانه، که در ردیف خانه های دلپذیری به رنگ اُخرایی محصور است، واقعاً همان عنصر ضروری و مورد لزوم این منطقه را که نبودش کاملاً احساس میشد، به آن بخشیده است.
اینجا قلمرو طبیعی شرکت ریچارد+باؤئر است. علاوه بر پروژه ی سانرایز، این شرکت با 14 کارمند خود کتابخانه های دیگری را نیز طراحی کرده که عبارتند از کتابخانه ی دیزِرت بروم و کتابخانه ی عربی. شرکتِ ریچارد+باؤئر با همکاری شرکت ساختمانی هِیدِن بیلدینگ، در فوریه ی سال 2006 مقام اول مسابقه ی سانرایز ماؤنتین را از آن خود کرد. دیوید هیوننبرگ، مدیر کتابخانه ی پیوریا میگوید: «از روز اول از ما حمایت کردند (…) اهالی این منطقه 10 سال بود که فقط یک کتابخانهی دبیرستان را در اختیار داشتند و ما هم فکر کردیم لیاقتشان خیلی بیشتر از اینهاست و تمام تلاشمان را کردیم».
پروژه را به تیم طراحی محول کردند و سایت را به دست آنها سپردند. سایت پروژه یک زباله دانی به وسعت 16200 متر مربع بود که هنوز شکل گیری و طراحی آن تکمیل نشده بود. تصمیم گرفتند که برای سایتِ مجاور کتابخانه یک پارک طراحی کنند که با در نظر گرفتن نقاط مرجعی که در سایت موجود بود، زحمت زیادی برای معماران نداشت. جیمز ریچارد، مدیر شرکت، اینطور توضیح میدهد: «ما با یک تکه بیابان لُخت مواجه شدیم… یک پروژهی طراحی و ساخت که هزینه بر و برای ساخت، خیلی حساس بود».
دست آخر، شرکت ریچارد+باؤئر یک ساختمان اقتصادی و شاخص طراحی کرد: بنای کوتاهی شامل سه میله ی پوشیده از شیشه و بتون. در سمت شمال، اسلبهای خود ایستا در ابعاد 3/4×7/3 متر و با فاصله ی یکی دو متر از هم، چشم انداز کلی را ایجاد میکنند. برعکس، در سمت جنوب که متوجه جاده و یک منطقه ی وسیع زهکشی شده است، پانلهایی قرار دارند که محکم به یکدیگر چفت شدهاند. همه ی اسلبها، سطحِ پرداخت خورده دارند؛ یک نوع دستکاریِ هوشمندانه در مصالحِ روزمره و عادی. مهمترین مشخصه ی کتابخانه، سقف موجدار آن است که اندکی از دیوارهای خارجی بیرون میزند. این سقف شامل سه بخش است: دو سطح مواج که توسط ستونهای فولادی و معلقِ بالای میله های خارجی حمل میشود و یک سقف تخت، که با دیوارهای آجری و بتونی حمل میشود و میله ی مرکزی را پوشانده و تجهیزات مکانیکی را هم در خود جای داده است. فرم مواج سقف با الهام از دریاچه ایکه در آن نزدیکیهاست، شکل گرفته است. همین مضمون «دریایی» در دیگر نقاط ساختمان هم به چشم میآید و جلب نظر میکند؛ از جمله، سوراخهایی مثل پنجره های کشتی، هم در سقف و هم در اسلبهای بتونی به چشم میآیند. طراحان مجموعه در کل بنا از شیشه ی آبی رنگ هم استفاده کرده اند. ریچارد متذکر میشود که پالت سرد کتابخانه که به رنگ زغالی و لاجوردیست، با روند معمولی که شرکت ریچارد+باؤئر در پیش میگیرد، فاصله دارد و میگوید: «این پالت، خیلی با پالت سنتی جنوبغربیِ ما فرق دارد».
لیآؤتِ ساختمان نسبتاً فاقد پیچیدگی ست. یک ورودی اصلیِ عقب نشسته دارد که به حجم اصلی کتابخانه منتهی میشود و بازدیدکنندگان در آنجا با تازه های کتاب، بخش کامپیوتر و در نهایت، با یک بخش نوجوانان مواجه میشوند. بخش جنوبی مربوط به بزرگسالان است و اتاقهای چندمنظوره دارد، در حالی که بخش کودکان و بخشهای اداری، شمال ساختمان را به خود اختصاص دادهاند. حیاط های مسقف مکان دلپذیری برای استراحت ایجاد کرده اند.
تجهیزات کتابخانه به دلیل وجود صندلیهای راحتیِ نشیمن و نقاشیهای گستاخانهی خود، محیط خوشگذرانی دارد. چندین عنصر «سبز» و دوستدار محیط زیست هم در آن به چشم میآید و گواهینامه ی LEED نقرهایِ آن در دست تهیه است.
هیوننبرگ میگوید که خانه ی جدید کتابخانه با سیلی از مشتریان جدید مواجه شده است. رفت و آمد آن رشد 108 درصدی داشته و هر ماه هزاران مشتری جدید به کتابخانه مراجعه میکنند. او میگوید: «تاکنون حتا یک اعتراض و ایراد هم نشنیده ام، حتی از آدمهایی که معماری معاصر را دوست ندارند». یک نکته ی منفی وجود دارد: دوره ی تعطیل کتابخانه، گسترش پروژه های دیگر را دستخوش رکود ساخته و معلوم نیست که احداث پارک چه موقع شروع خواهد شد. در حال حاضر، کتابخانه در مجاورت سایتی افسرده و برهوت قرار گرفته است.
اما به رغم چشم انداز بی فروغش، کتابخانه ی سانرایز ماؤنتن، بنای خیره کننده ایست که نقشی حیاتی در یک جامعه ی شکوفا بر عهده گرفته است. شرکت ریچارد+باؤئر توانسته جواهر شهری دیگری در دره ی رو به رشدِ خورشید خلق کند.
معمار معاصر جهان: فرهنگی
________________________________________
ریچارد + باؤئر ــ جیمز ریچارد،
معمار طراح: کِلی باؤئر،
مدیر پروژه و طراحی داخلی: استیون کندی،
معمار اصلی پروژه: ؤیل کْرِیْگ،
مدیر ساخت: اَندی تیمبرگ، بِن پِرون،
معماران پروژه: پی کِی کْلَند
عمران: شْنایدر
سازه: اُ اِم بی
برق و تأسیسات کونکا
مشاور: هِیْدن بیلدینگ؛ سی اِف شولر
فضای سبزکارفرما: شهر پیوریا
مساحت: 1858 متر مربع
هزینه: 7/7 میلیون دلار
تاریخ تکمیل: ژانویه 2009
مدارک فنی