سیری گذرا در ساختار و شکل­گیری فضاهای نمایش در جهان
طراحی بیمارستان

کتابخانه­‌ی کالج ترینیتی دوبلین ، ایرلند/ تامس بورگ، 1733

Trinity College Library, 1733

کالج ترینیتی ایرلند در سال 1592 میلادی به وسیله­‌ی ملکه الیزابت اول تأسیس شد و پس از مدت نسبتاً کوتاهی، یعنی در سال 1601، صاحب کتابخانه‌­ی کوچکی شامل 30 کتاب چاپی و 10 نسخه‌­ی دست‌­نویس شد. شمار کتاب‌­ها به سرعت افزایش می‌­یافت، اما از آنجا که محل کتابخانه از آغاز برای این کار پیش­بینی نشده بود، حدود یک قرن بعد چنان دچار بی­‌نظمی و نابسامانی شد که استفاده از آن عملاً ممکن نبود. درسال 1709مقامات دانشگاه تصمیم گرفتند ساختمان جدیدی برای کتابخانه بسازند. اما در سال 1733 بود که 70 پوند به فردی به نام هادسن پرداخت شد تا «کتاب‌­ها را در قفسه‌­های جدیدی بچیند». ساخت بنا به تامس بورگ، تنها معمار ایرلندی که برای خود اسم و رسمی داشت، محول شد. کتابخانه‌­ی ترینیتی یگانه شاهکار اوست.
بورگ، بنا به همان ملاحظاتی که رِن در ساخت کتابخانه‌­ی کالج ترینیتی در کیمبریج با آنها مواجه بود (در امان نگه داشتن کتاب­‌ها از رطوبت، در زمانه­ای که ساختمان­‌ها امکانات گرمایشی نداشتند)، ساختمان چهارگوش کشیده‌­ای ساخت که فاقد آرایه‌­ی خاصی بود و آن را روی طاقگان دوگانه‌­ی نیرومندی بنا کرد که در حقیقت نقش پایه را بازی می‌­کرد.
اتاق بلند و کشیده‌­ی مطالعه و نگهداری کتاب‌­ها که به «اتاق طویل» معروف است، 8/63 متر طول، 3/2 متر عرض و 15 متر ارتفاع دارد. برای آنکه بدون گرفتن نور پنجره‌­ها، بتوان کتاب­‌های بیشتری را در این فضا گرد آورد، بورگ قفسه‌­های کتاب را به صورت عمود بر دیوارهای بلند اتاق طراحی کرد و به این شکل در هر طرف، مجموعه‌­ای از بیست شاه­نشین یا اتاقک پدید آورد. هراتاقک دارای چند نیمکت و یک میز با صفحه‌­ی مورب بود. تصاویر قدیمی نمایانگر کتابخانه‌­ای غرق در نور هستند. در حقیقت نیز مدیران کالج تا سال 1960 لزومی به نصب نورپردازی الکتریکی نمی‌­دیدند.

از آغاز سده‌­ی نوزدهم و پس از تصویب قانون کپی­رایت به وسیله­‌ی مجلس بریتانیا، سالانه بین 1000 تا 2000 کتاب به مجموعه­‌ی کتابخانه اضافه می‌­شد و مشکلاتی را پدید می‌­آورد. تدابیری از قبیل شیوه­‌های غیرمعمول انبار کردن کتاب به‌­کار گرفته شد، اما در سال 1856 گزارش هشدارآمیزی در مورد پایداری سقف بنا، مدیران کتابخانه را وادار کرد تا دست به اقدام قاطعی بزنند. دو معمار به نام­ه‌ای دین و ؤودؤارد پیشنهاد کردند سقف تخت اولیه و ابزار آن را بردارند و برای دست­یابی به فضای بیشتر، یک طاق گهواره‌­ای چوبی در ارتفاع نسبتاً قابل توجهی بالاتر از گالری فوقانی جایگزین آن کنند. این پیشنهاد بلافاصله عملی شد و البته بسیار هم مورد انتقاد مدیران قرار گرفت. امروزه این طاق زبان‌زد همگان است و بیشتر مردم آگاه نیستند که قدمت آن به سده­‌ی نوزدهم باز می‌­گردد. ستون­‌های مرکزی نیز که پشت طاقگان طبقه‌­ی همکف از نظر پنهان بودند به تقویت نیاز داشتند و بلافاصله پر شدند. این مرمت‌­های اساسی به کتابخانه امکان داد مجموعه‌­ی خود را تا 86,000 جلد افزایش دهد.
بین سال‌­های 1963 تا 1967 بخش الحاقی مهمی به کتابخانه اضافه شد. امروزه «اتاق طویل» فقط به نگهداری کتاب‌­های قدیمی که به‌­ندرت مورد استفاده قرار می‌­گیرند اختصاص دارد، اما با این حال سالانه پانصدهزار گردشگر برای دیدن نسخه‌­های نفیس از آن دیدن می‌­کنند.

منتشر شده در : شنبه, 29 جولای, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: