اِل.اِف.وان/ نمایشگاه باغداری 1999
برج مسکونی مارسا دوبی

پیست پرش اسکیِ بِرْکیزْل
اینْزْبروک، اتریش، [رقابت، برنده­‌ی جایزه‌­ی اوّل]، 2002/1999
ترجمه­‌ی حمید خداپناهی

Bergisel Ski Jump
Innsbruck, Austria, [Competition, First Prize], 1999/ 2002

دوخانه با پوشش گیاهی یکپارچه

دوقلوها، خانه‌ایست متفاوت که در سال 2019-2018 توسط شرکت دلوشن در اندونزی اجرا شد. این خانه در سیپولیر، جاکارتای جنوبی و در زمینی به مساحت 70 مترمربع در یک منطقه‌ی مسکونی پرجمعیت واقع شده است. پروژه با بودجه‌ای اندک و به عنوان «خانه‌ای در حال رشد» در سه مرحله‌ی جداگانه ساخته شد. کوچه‌ها و خیابان‌های منتهی به این اقامتگاه بسیار باریک است،  به طوریکه امکان تردد اتومبیل وجود ندارد و دسترسی توسط موتور، دوچرخه و به صورت پیاده صورت می‌گیرد.

کانسپت ساختمان دوقلوها بر اساس فرم ساختمان نسبت به محیط اطراف شکل گرفت، مفهوم TWINS به رابطه‌ی بین “خواهر و برادر” اشاره دارد، هر کدام از خانواده‌­ها به حریم خصوصی، فضاها و هماهنگی دو ساختمان در یک زمین نیاز داشتند که هریک در عین داشتن فضای خصوصی، با اتصال احجام توسط درب­‌های شیشه‌­ای با یکدیگر در ارتباط‌اند که باعث شده بستری برای فضای یکپارچه­‌ی چند منظوره میسر شود. بر همین اساس این اثر شامل دو ساختمان با ظاهری یکسان  اما با ابعاد متفاوت است؛ یک خانه شامل محل اقامت برای چهار نفر با دو اتاق­ خواب، سرویس بهداشتی مجزا، آشپزخانه و فضای زندگی مشترک و دیگری خانه‌ای برای یک فرد کم‌­توان با یک اتاق خواب، سرویس بهداشتی و یک اتاق نشیمن.

خواسته‌ی کارفرما، خانه‌ای با پوشش گیاهی بود که نگهداری از آن آسان باشد. در پاسخ، معماران در گوشه‌ی هر خانه درختی کاشتند که ارتفاعی بیشتر از بنا دارند و اینگونه ساکنان، از مزایای وجود فضای سبز در یک محیط شلوغ شهری بهره‌مند شدند.

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 18 آوریل, 2021دسته بندی: تجاری تفریحیبرچسب‌ها: