مرکز فرهنگی چیبائو نومِئا، کالدونیای جدید/ رنتسو پیانو، 1998-1991
خانه‌ی فرهنگ نوردیک ریکیاویک، ایسلند، 1968-1965

پروژه­‌ی اکسپرینس میوزیک سیاتل، واشینگتن، ایالات متحد آمریکا / فرانک اُ.گه­‌ری، 2000-1995

 

Experience Music

پـروژه­‌ی اکسپرینس میوزیک (به معنای تجربه‌­ی مـوسیقی) کـه در خیـابان پنجـم و در مجـاورت اسپِیـس نیـدِل در مرکز شهـر سیـاتل واقع شده، در فضایی به وسعت 13000 متـر مربع به منظـور تشـویق به خلاقیت و نوآوری در فرهنگ و موسیقی پاپ آمریکایی در نظر گرفته شده است. این پروژه در قالب یک موزه­‌ی آموزشی و محیطی مخصوص نمایش، فرصتی فراهم می‌­آورد تا بینندگان بتوانند تاریخ و سنت موسیقی پاپ آمریکا را کشف کنند، با آن آشنا شوند یا در جریان چگونگی ساخت یک قطعه­‌ی موسیقی قرار بگیرند، قطعات مهم تاریخ این نوع موسیقی را بشناسند و به اسرار و رموز آهنگ­سازی و اجرا پی ببرند. پروژه‌­ی اکسپرینس میوزیک تأکید عمده­ای بر شرایط پیرامونی ساخت و اجرای موسیقی پاپ در ایالت­‌های شمال­ غربی و مجاور اقیانوس آرام دارد و به ­خصوص یاد و خاطره‌­ی جیمی هندریکس، یکی از خلاق­ترین، تأثیرگذارترین و آوانگاردترین هنرمندان قاره­‌ی آمریکا را گرامی می­‌دارد.
ساختمان پروژه آرایش خوشه­‌ای دارد و از عناصری پوشیده در پنل‌­های رنگی آلومینیومی و فولادی تشکیل یافته است. فرم­‌های تکه­‌پاره‌­ی ساختمان ملهم از طرح یک گیتار استراتوکَسترِ مارک فندر ساخته شده‌­اند. مونوریل مرکز شهر سیاتل که یادگاری از نمایشگاه جهانی سال 1962 در این شهر است، کماکان به حمل ­و نقل مسافرین از مرکز شهر ادامه می‌­دهد و آنها را از میان این ساختمان عبور می‌­دهد، به این ترتیب نمایی کامل از داخل آن را در معرض دید بینندگان قرار می‌­دهد. علاوه بر یک فضای نمایشگاهی به وسعت 3250 متر مربع، ساختمان دارای یک رستوران، یک کتاب­فروشی، فضاهای اداری و دفتری است، و فضاهای پشتیبانی و انبار ذخیره در زیر سطح زمین قرار گرفته‌­اند.

پـروژه‌­ی اکسپرینس میوزیک تـرکیب هیـجان­ آوری از نمـایش، تکـنولـوژی و فعالیت­‌هایی­ست که جنبه­‌های تأویلی یک موزه در معنای سنتی، نقش آموزشی یک مدرسه، تجهیزات پژوهشی یک کتابخانه‌­ی فوق مدرن و جذابیت اجرایی یک سالن پربیننده را با یکدیگر ترکیب می­‌کند. برنامه­‌های نمایشی و عمومی پروژه گویا در یک پازل سه ­بعدی شناور مستقر شده­‌اند، به نحوی که هر تکه از این پازل نقشی حیاتی در فضا و ماهیت کلی پروژه ایفا می‌­کند. شش عنصر با عناوین، کلیسای آسمان، تقاطع­‌ها، آزمایشگاه صوت، سفر هنرمند، آرشیو الکتریک و اِد هاؤس بنیان برنامه‌­های نمایشی و عمومی مرکز را شکل داده­‌اند.
کلیسای آسمانی (Sky Church) کانسپتی الهام­ گرفته از شخصیت جیمی هندریکس است و گروه­‌های مختلفی از مردم را نشان می‌­دهد که متأثر از قدرت و لذت موسیقی و به بهانه‌­ی اجرای موسیقی گرد هم آمده‌­اند. این ایده به لحاظ فیزیکی در محل گردهمایی مرکزی ساختمان تجسم یافته است. تقاطع‌­ها (crossroads) به صورت توالی مناطق مخصوص نمایش، از تصادم سنت­‌ها و دیدگاه‌­ها مختلف حکایت می‌­کند و مناسبات موجود میان موسیقی، علم و تکنولوژی را در معرض دید بیننده قرار می‌­دهد. بخش سفر هنرمند شامل تاریخ اقناعی حیات و روزگار هنرمندان بزرگ موسیقی پاپ است، بر جنبه‌­ی انسانی هنرشان تأکید دارد و تجربه­‌های سازنده و رویدادهای غیرمنتظره­ای را آشکار می‌­سازد که در کار، رشد و بالندگی هنری آنها مفید بوده است. آرشیو الکتریک (Electric Archive) آرشیو مولتی ­مدیایی­ست متشکل از منابع اطلاعاتی و کلکسیون پروژه­‌ی اکسپرینس میوزیک که هم در محل سایت و هم به صورت آنلاین برای اعضا قابل استفاده است. اد هاؤس (Ed House) که در عین حال به ­عنوان مرکزی آموزشی هم عمل می­‌کند، فرصتی برای مطالعه‌­ی مضامین موجود در فضاهای نمایشی فراهم می­‌آورد و بیننده را به تجربه و مشارکت در رویدادهای آن تشویق می‌­کند، تا هرچه بیشتر توانایی‌­های خلاقه و مهارت­‌های مرتبط با موسیقیِ خود را ابراز نماید.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 18 ژوئن, 2024دسته بندی: فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: ,