ویلای کوهسار،کردان، اثر علیرضا تغابنی، دفتر معماری دیگر
ساختمان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، اثر دفتر معماری دیگر

ویلا امیر، اثر علیرضا تغابنی، دفتر معماری دیگر

ایده های طراحی و نوآوری ها و مزایای پروژه:
باغ های محمدشهرکرج، در قسمتی که ساختمان ما در آن قرار دارد تنها چند کوچه کوتاه با شهر فاصله دارد، فاصله ای که به سرعت در حال کم شدن است و ساخت و ساز های چند طبقه ی شهری – علی رغم منع قانونی – به سرعت در حال نفوذ به منطقه باغات هستند.
از آنجایی که ویلای “امیر” نمی خواست شریک توسعه حریصانه ی ساخت و ساز های شهری باشد، تصمیم بر آن شد تابازسازی ساختمان به مانند وضع قبلی خود، کوتاه و کوچک باقی بماند، حتی به جای خواسته کارفرما مبنی بر اضافه کردن اتاق ها در طبقه دوم ،پیشنهاد شد تا اتاق های خواب به صورتی جداگانه در پشت بنای اصلی طراحی شده وا با پلی شیشه ای به حجم اصلی متصل شوند تا بر ارتفاع افزوده نشود.
ساختمان می بایست بصورتی طراحی می شد که هم آرامش نسل قدیم را – که امکان دارد بیشتر روز های هفته را در این ویلا بگذرانند – فراهم آورد و هم می بایست مناسب پایکوبی های نسل جوان خانواده در آخر هفته ها باشد ، بازی با این دوگانه نسلی و دیگر دوگانه هایی نظیر وضع موجود/الحاقی یا پلاستیک/راست گوشه یا بافت زبر/ بافت صیقلی باعث شکل گیری ساختار و فرم نهایی پروژه شد.
با تقویت سازه توانستیم که دید بازی را برای قسمت قدیمی ایجاد کنیم، با توجه به قابلیت خاک رسی زمین، توانستیم از ماده ی کاهگل برای ایجاد پوسته ای در حجم استفاده کنیم ، ماهیت خمیری کاهگل می توانست امکان یکی کردن شکستگی های وضع موجود را به ما بدهد و حجم را یکپارچه و یگانه سازد. کل پروژه تبدیل به حجمی کاهگلی شد که حجمی جدید به آن متصل شده است.
حجم جدید برخلاف ساختمان کاهگلی که بر زمین نشسته است از زمین فاصله گرفت تا به وسیله کف های شیشه ای و آبی که در کنار و زیر قسمت الحاقی روان است و کاسه های نوری که روی زمین چیده شده اند ، نوری لرزان را بر خواب های ساکنان بتاباند.
دو درخت خشکیده ی ازاین باغ واز باغی آن سو تر ، در شکاف بین دو حجم قرار گرفتند تا از این پس نقشی دیگر گونه را در فضا ی این ساختمان اجرا کنند.
وضعیت بنا قبل از بازسازی و محدوده مداخلات :
ساختمان قبل از بازسازی از لحاظ کیفیت معماری و مسایل فنی در سطح پایینی قرار داشته و در جریان بازسازی سازماندهی داخلی آن به کلی عوض شد جای آشپزخانه تغییر کرد و تنها اتاق خواب موجود به اضافه دو اتاق خواب جدید به بیرون از محدوده قبلی ساختمان منتقل شدند. سازه تقویت شد و بعضی ستون ها حذف شده و ستون های جدیدی اضافه شد و سیستم تاسیساتی فن کویل و مینی چیلر و موتور خانه(در بیرون محدوده ساختمان) به آن اضافه شد.

معماری معاصر ایران : مسکونی، طراحی داخلی  

________________________________________            

کارفرما: مریم سالک و غلامعلی و امیر عکاشه
طراح معماری: دفتر معماری” دیگر”، علیرضا تغابنی
همکاران طراحی: روح الله رسولی ، مسعود ساقی ، فریده آقا محمدی ، مجتبی مرادی
مشاور مقاوم سازی سازه: امیر حسین پروانه
مشاور تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی
مشاور تاسیسات برقی: نینا عمو شاهی
مشاور لنداسکیپ: بابک مستوفی صدری
اجرا: شرکت اجرای خاص ، سروش علی پور
همکار اجرایی: سید محمد رضا سید میرزایی
عکاسی: پرهام تقی اف
نشانی پروژه: محمد شهر کرج ، خیایان چمن ، چمن 3، پلاک 1
مساحت زیربنای پروژه: 206 متر مربع
مساحت زمین پروژه: 1638متر مربع
تاریخ شروع: 1389 تاریخ اتمام:1390
ایمیل: info@nextoffice.ir
سایت: nextoffice.ir

این پروژه اثری است از دفترمعماری دیگر
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دفترمعماری دیگر در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 11 دسامبر, 2018دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / مسکونی, طراحی داخلی / ویلایی, مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,