مرکز نشنال اینترپیدِ اِگزِلانس بِثِدا، مِریلَند، آمریکا/ گروه اسمیت
خانه‌ای در رجیو امیلیا اثر لئوناردو پرسا، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

ویلای کبوتر‌خــان، علیرضا قزل‌ایاغ

ویلای کبوترخان در 60 کیلومتری جاده‌ی کرمان-رفسنجان در قطعه زمینی به مساحت 10600 مترمربع، که باغ میوه‌ای است در وسط اراضی وسیع پسته در منطقه‌ای با اقلیم گرم و خشک، واقع شده است. اقتصاد این شهرستان بر پایه‌ی پسته استوار است. ایده‌ی اصلی، دستیابی به طرحی برگرفته از پسته بود که با بازی با صفحات و پوسته‌هایی اطراف حجم‌های ساده، این ساختمان طراحی شد. این ویلای دو طبقه از عناصر و پوسته‌هایی شکل گرفته که مدام عقب و جلو می‌روند. وجود تراس‌های بزرگ در طبقه‌ی اول و ایجاد دید پانوراما به همه‌ی باغ‌های اطراف نه تنها به ایجاد چشم‌انداز خوب برای استفاده‌کننده کمک کرده بلکه با ایجاد فضاهای پر و خالی به زیبایی حجم ویلا افزوده است. قاب‌های سیمانی اطراف پنجره‌های بزرگ، منظره‌ی باغ و کوه را قاب می‌گیرند. نمای آن ترکیبی از سیمان صاف و یک‌دست سفید رنگ در قالب خطوطی برجسته و خاکستری کم رنگ شکل گرفته است. در سمت استخر، عقب‌نشینی در حجم ساختمان ایجاد شده تا استخر به درون این فضا کشیده شود و با باز شدن پنجره‌های بزرگ به سمت استخر، حرکتی حسی بین بیرون و درون برقرار گردد.
پلان به شکلی باز و شفاف تعریف شده و طرح، محدودیت فضایی القا نمی‌کند و اتاق‌ها به شکل سوئیت‌هایی مستقل برای پاسخگویی به نیازهای کارفرما در فصل‌هایی که همه‌ی فرزندان در محل حضور دارند طراحی شد. الگوی حرکتی به گونه‌ای سازماندهی شده که شخص بتواند با حرکت در خانه چشم‌اندازهای مختلف را تجربه کند و سازه به شکلی با معماری هماهنگ شده که با وجود فضا و سالن‌های بزرگ، ستونی در فضا دیده نشود و تاثیر بصری منفی نگذارد. در طراحی داخلی سعی شده با فرم سقف‌های کاذب، رنگ‌های گرم، استفاده از سنگ‌های دکوراتیو با بافت‌های مختلف از یکنواختی و سردی نمای بیرون کاسته شود و با بهره‌گیری از عناصر طبیعی سنگ و چوب در ترکیب با فرم‌های مدرن و خالص به زیبایی فضا افزوده شود. در طراحی عناصر داخلی همچون پله‌ی معلق، شومینه، استند تلویزیون، کابینت‌ها و… در عین سادگی به جزئیات اجرایی تاکید شده است.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1401



نام پروژه:
ویلای کبوتر‌خان
عملکرد: ویلایی
دفتر طراحی: پارس مان
معمار: علیرضا قزل‌ایاغ
طراحی و معماری داخلی: علیرضا قزل‌ایاغ
کارفرما: ارسطو ایرانی‌کرمانی
مجری: علیرضا قزل‌ایاغ
نوع تاسیسات: رادیاتور و اسپلیت
مهندس سازه: هادی شرقی
نوع سازه: فلزی
آدرس پروژه: کرمان، کبوتر خان، الهیه
مساحت زمین: 10600 مترمربع
زیربنا: 534 مترمربع
تاریخ شروع-پایان ساخت: بهار 92 – پاییز 89
عکاس پروژه: علیرضا قزل‌ایاغ
ایمیل: parsmaan.office@gmail.com
اینستاگرام: maan.office

Kabootarkhan Villa, Alireza Ghezelayagh

Project Name: Kabootarkhan Villa
Function: Villa
Office: ParsMaan Consulting Architects
Lead Architect: Alireza Ghezelayagh
Interior Design: Alireza Ghezelayagh
Client: Arastoo Irani Kermani
Executive Engineer: Alireza Ghezelayagh
Mechanical Structure: Split & Radiator
Structural Engineer: Hadi Sharghi
Structure: Steel Structure
Location: Kerman, Kabootarkhan, Elahieh
Total Land Area: 10600 m2
Area of Construction: 534 m2
Date: 2010-2013
Photographer: Alireza Ghezelayagh
Email: parsmaan.office@gmail.com
Instagram: maan.office

Kabootarkhan Villa is located 60 kilometers west of Kerman, Iran. The property is a fruit orchard slightly larger than one hectare placed amidst pistachio orchards. The region has a hot, arid climate.
In the design process, various planes are placed in shifting positions. The two-storied villa is formed using this staggered planar elements. Windows are framed by stucco elements. Façade is whittle stucco accented by light grey elements. Upstairs, panorama view depicts the orchards and surrounding mountains and the swimming pool, which partly enters the main building volume to connect interior with the surroundings.
Interior has a contrast with white ,cold, exterior and warm decorative stone in addition to suspension ceilings are implemented. Interior space is not punctuated by columns, as they are hidden in surrounding walls, supporting integration and free flow of inner space. Stone and wood as natural materials are gracefully combined with a suspended stair, fireplace and TV stand that have something modern about themselves.

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 13 ژانویه, 2024دسته بندی: معماریبرچسب‌ها: ,