ویلای چهارخانه، شهرستان آبسرد، اثر پونه نصری و احسان کریمی
به دنبال ایجاد فضاهای درونگرا ، ایده خطوط چهار باغ ایرانی را در سایت پروژه پیاده کردیم . در حقیقت دو محور در دو جهت اصلی و مفصلی در نقطه تقاطع این دو محور هسته اصلی بنا را شکل داد . یک نورگیر در میانه حجم و اتصال چهار مکعب خالص به آن کلیت حجم را ایجاد کرد. فضاهای خصوصی و عمومی در داخل این مکعبها چیده شد و هر کدام از فضاها هویت کامال مستقل خود را در میان یک مکعب آجری به دست آوردند. از طرفی نور گیر داخلی، شفافیت گرفته شده از پوسته خارجی را به داخل بنا باز گرداند و تجربه ای از دید چند بعدی در فضا ، برای کاربر ایجاد کرد . عالوه بر آن قرارگیری باز شو ها در چهار جهت اصلی تهویه متقاطع را ممکن ساخت و به تامین سرمایش غیر فعال در فضاهای عمومی کمک شایانی کرد .
کارفرما: مجید زمانی
تیم طراحي : احسان کریمی-پونه نصری-یاسمین بهرامی-علی وفادار-علی رضا سهیلی-رومینا احمدی
اجرا: کمیل کریمی-حامد اسماعیلی-محمدعلی محمدی
نظارت: استودیو لحظه
سازه: کمیل کریمی
تأسیسات برقی: حامد کیقبادی
تأسیسات مکانیکی: رضا کیهانی
گرافیک: رومینا احمدی
عکس: استودیو دید
زیربنا: 400مترمربع
مساحت: 900 مترمربع
CHAHAR KHANEH VILLA, ABSARD, POONEH NASRI-EHSAN KARIMI
Client: Majid Zamani
Design team: Ehsan Karimi,Pooneh Nasri,Yasamin Bahrami,
Ali Vafadar,Alireza Soheili,Romina Ahmadi
Construction: Komeil Karimi-Hamed Esmaili-Mohamad ali Mohamadi
Supervision: MOMENT STUDIO
Structure: Komeil Karimi
Electrical: Hamed Keighobadi
Mechanical: Reza Keihani
Graphic: Romina Ahmadi
Photo: DID STUDIO
Total built area: 400 m2
Area: 900 m2
In pursuit of creating introverted spaces, we implemented the idea of the four Persian garden lines on the project site. In fact, two axes in two main and pivotal directions at the intersection point of these two axes formed the main core of the building. A light well in the middle of the volume and the connection of four pure cubes to it created the overall volume. Private and public spaces were arranged within these cubes, and each of these spaces acquired its own distinct identity within a brick cube. On the other hand, the internal light well, returning the transparency obtained from the outer shell inside the building, created a multidimensional spatial experience for the user. Furthermore, the placement of openings in the four main directions allowed for cross-ventilation, significantly aiding passive cooling in public spaces.