ساختمان داد، اثر گروه معماران و مهندسین کندو
خانه‌های سروستان، اثر مهدی گرامی

ویلای سفید رستم، اثر محمدرضا کهزادی

پروژی ویلای سفید در شهر تنکابن و در یک باغ وسیع کیوی احداث شده است. با توجه به باز بودن سایت در تمامی جهات، تیغه‌هایی از جهات مختلف به داخل پروژه کشیده و کاربری‌های متنوعی برای هر یک از آنها تعریف شده است. بر مبنای خواست کارفرما مبنی بر پایین نگه داشتن سطح هزینه‌ها، سعی بر آن شده است تا پروژه در ابعاد مختلفی از جمله انتخاب متریال کلی بنا به ‌گونه‌ای بهینه طراحی و ساخته شود و در عین حال نیز کلیتی یکپارچه را در این باغ به نمایش بگذارد.
زمانی که این پروژه به ما مراجعه شد، در ابتدا کارفرما درخواست یک خانه‌باغ را داشت که در زمان سرکشی و حضور در مزرعه کیوی در آن اقامت داشته باشد. تقاضای آنها برخورد ساده و اقتصادی با این پروژه بود.
در مزارع کیوی ردیف‌های منظم درختان در زمان کاشت باعث ایجاد آکس‌های (خطوط) هماهنگ و موازی در دو محور x و y می‌شوند و همین امر باعث شد تا ما بتوانیم خطوط اولیه و تشکیل دهنده این ویلا را با استفاده از آکس‌های موجود ترسیم کنیم. این خطوط در نقاط مختلف با ابعاد متفاوت از سطح زمین استخراج و تبدیل به تیغه‌های تشکیل دهنده حجم بنا شد و در هر نقطه‌ای نقشی متفاوت ایفا کرد. در جایی به عنوان تیغه و رواق ورودی، در جایی به عنوان پارکینگ، دیوار کمکی پله، تاب، باربیکیو و … به همین ترتیب ساختار کلی پروژه تشکیل و برای جلوگیری از اتلاف هزینه یک متریال واحد برای کل نما در نظر گرفته شد. به همین منوال تمام جزئیات پروژه مانند پله، جان‌پناه، بار و … به جای استفاده از عناصر روتین خاصه همین بنا به شکلی متناسب طراحی شد. سازه نیز به اقتصاد پروژه کمک کرده و کل بنای ۲۸۰ متری بر روی ۶ ستون بتنی استوار است. پلان داخلی هم با تناسب فضاهای عمومی و خصوصی، تفکیک عملکردهای مختلف از هم، شفافیت بین فضا و جلوگیری از اضافات روتین تا حد امکان قابل استفاده و راحت حاصل شد. در نهایت ما در پروژه ی ویلای سفید رستم تمام تلاشمان را کردیم تا رویکرد ساخت ویلاهای روتین در منطقه را تغییر داده و با حذف اضافات و بهینه‌سازی فضایی و متریالی با صرف هزینه کمتر خانه بهتری را بسازیم و اثبات کنیم که یک بنای خوب الزاماً یک بنای گران نیست.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1398
____________________________
عملکرد:
مسکونی، ویلایی

____________________________________________           

نام پروژه ـ عملکرد: ویلای سفید رستم، مسکونی تک واحدی
شرکت ـ دفتر طراحی: دفتر معماری mrk
معمار اصلی: محمدرضا کهزادی
همکاران طراحی: محمد آقاجانی، ندا میرانی، مرتضی علی محمدی، حسین آقایی،
بنیامین جهانشاهی، نیلوفر احمد صادقی، معظمه اشکوریان، مهتاب اذعانی،
نگار محمد حسینی، سوگند شورج
طراحی و دکوراسیون داخلی: ندا میرانی
نوع تأسیسات ـ نوع سازه: پکیج، اسکلت بتنی
آدرس پروژه: مازندران، تنکابن، گلیجان
مساحت کل ـ زیربنا: 4000 متر مربع، ۲۸۰ متر مربع
کارفرما: پیمان رستم پور
تاریخ شروع و پایان ساخت: بهار 97   -    بهار 98
عکاسی پروژه: دید استودیو
وب سایت: www.mrkoffice.ir
ایمیل: mrkohzadi67@yahoo.com

ROSTAM WHITE VILLA, Mohammad Reza Kohzadi

Project’s Name ـ Function: Rostam White Villa, Residential
Office ـ Company: mrk Office
Lead Architect: Mohammad Reza Kohzadi
Design Team: Mohammad Aghajani, Neda Mirani, Morteza Alimohammadi,
Hosein Aghayi, Benyamin Jahanshahi, Niloofar Ahmad Sadeghi, Moazameh
Eshkevarian, Mahtab Ezani, Negar Mohamad Hoseini, Sogand Shooraj
Interior Design: Neda Mirani
Mechanical Structure ـ Structure: Package, Concrete Structure
Location: Goleyjan, Tonekabon, Mazandaran
Total Land Area ـ Area Of Construction: 4000 m2, 280 m2
Client: Peyman Rostampoor
Date: 2018 Spring  -  2019 Spring
Photographer: Deed Studio
Website: www.mrkoffice.ir
Email: mrkohzadi67@yahoo.com

For a long time, the town villas of the Northern cities of Iran have created different life possibilities for urban fugitives. However, the growth of the luxurious stereotypes, on one hand, and municipalities regulations, on the other hand, courtyards have become decorative or even just a parking area, while these spaces could be the basis for the daily activities of the family along with nature.
The project is located on an area of 4000 square meters.The client was on a low budget so we used our technique to make this project as functional as possible. We used native executive forces and economically this project is easier to build.
The connection between the interior and exterior was also considered as a matter in the design, due to the transparency of the building; Relying on materials such as white cement and white color, wood and metal, we tried to provide the right combination of materials between the interior and exterior. Moreover, we benefited from elements such as fireplaces and stairs to create the appropriate visual connection.

منتشر شده در : شنبه, 25 آوریل, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , ,