شرکت بیمه­‌ی مِـنـزیـس
ویلای کلاردشت معماری از ترانه اکرمی

ویلای خانوادگی مزرعه‌ی نمونه
دفتر معماری رازان
نیشابور، در حال اجرا

«گروه کشت و صنعت هرم طلایی» مجموعه‌ای خانوادگی است که قصد دارد در دشت‌های دامنه‌ی بینالود در همسایگی مزارع و کارخانه‌هایش بنایی ماندگار بسازد. جایی برای در کنار هم بودن پنج برادر با حضور مداوم مادر، فضایی که کار و تفریح را در کنار هم شامل شود و طبیعتی که لحظاتی دور از شهر را برای گذران بهترین اوقات فراهم سازد .
برای سایتی با 60 کیلومتر فاصله از شهر (نیشابور) نیاز بود امکاناتی در نظر گرفته شود تا ساکنان بتوانند روزهای زیادی را بدون مراجعه به شهر، در کنار یکدیگر سپری کنند. علاوه بر این، فضاهای خدماتی رفاهی-تفریحی بنا به خواسته‌ی ساکنان در مجموعه گنجانده شد، مانند استخرهای روباز و سرپوشیده، زمین‌های ورزشی، مانژ اسب‌دوانی، محل بازی کودکان، فضای نمایش فیلم، رصدخانه، آشپزخانه‌ی صنعتی و … .
سایت مجموعه دارای ویژگی‌هایی منحصربه‌فردی است که هر کدام از آنها به تنهایی می‌توانند دستمایه‌ی طراحی قرار گیرند: مزارع پیرامون سایت، چشم‌انداز منحصربه‌فرد دریاچه‌ی مصنوعی در شمال، نور مطلوب طبیعی در جنوب و دور‌نمای کوه‌های بینالود از جمله‌ی این ویژگی‌هاست.
در فرایند طراحی تلاش بر آن بود تا ساکنان ویلا هیچ یک از این زیبایی‌ها را از دست ندهند. برای رسیدن به این خواسته دیوار‌های میانی تا حد امکان حذف شدند تا ساکنان خود را همواره در میان مزرعه احساس کنند.
فضاهای اصلی مورد نیاز (شش سوئیت و یک فضای عمومی) در راستای شرقی و غربی کنار هم قرار گرفتند تا بیشترین نور و دید برای داخل فراهم شود. با حرکت این فضاها نسبت به هم، فاصله‌ی سوییت‌ها از دریاچه به کمترین حد خود رسید و در تمام سوییت‌ها امکان دیدن طلوع و غروب منحصر‌به‌فرد نیشابور برای ساکنان فراهم شد. با قرار دادن واحدها روی سطوح مختلف، طول بنا کاهش یافت تا به ساکنان امکان دید وسیع‌تری داده شود. همچنین در این مجموعه، بنا با سه گونه کیفیت فضایی باز، نیمه‌باز و بسته در تماس با مزرعه و دریاچه قرار گرفته است تا ساکنان تجارب مختلفی از مجموعه خود داشته باشند.
مزارع وسیع «مجموعه‌ی هرم طلایی» با رنگ‌های متنوعش در چهار فصل سال بستری هموار و تخت فراهم می‌کند تا ویلا در زمینه‌ی آن به عنصری شاخص و چشمگیر تبدیل شود، زمینه‌ای که طراحان را بر آن داشت نام «ویلای خانوادگی مزرعه‌ی نمونه» را برای مجموعه انتخاب کنند.

ویلای خانوادگی مزرعه‌ی نمونه

_______________________________________

مدیر پروژه: سید حمید امامی
طراحان: سید نوید امامی، آمیتیس نوروزی
همکاران پــروژه: معصومه اسعدی خامنه، آرش رضایی‌زادگان، مهسا نوبتی
سازه: شرکت باستان پل
تأسیسات برقی ومکـــانیکی: گروه طراحی نوین
مجری: دفتر معماری رازان
ناظر مقیم: داوود هروی شرق
کارفرما: گروه کشت و صنعت هرم طلایی
زیربنا: 3700 متر مربع
مساحت زمین: 6 هکتار
موقعیت پروژه: نیشابور، روستای ماروسک
تاریخ طراحی: تابستان 1389
تاریخ اجرا: در حال ساخت

منتشر شده در : دوشنبه, 19 اکتبر, 2020دسته بندی: مسکونی, ویلایی, کانسپتبرچسب‌ها: , ,