خانه‌ی اُپوس 12 معماری از روزبه تابنده، هاله ودادی نژاد
ویلای خانوادگی مزرعه‌ی نمونه دفتر معماری رازان نیشابور

شرکت بیمه­‌ی مِـنـزیـس
طرّاحی از برانیمیر مِدیک و پِرو پولیتـز
متن از ای­. ام. تائـو
عکاسی از کریستین ریختر، لوک کرامِر
گرونینگن، هلند، 2005

Menzis Insurance Company
Design by Branimir Medic & Pero Puljiz
Text by I. M. Tao
Photography by Christian Richter, Luuk Kramer
Groningen, Netherlands, 2005

مارپیچ آتریومها
دفتر مرکزی جدید شرکت بیمه­‌ی درمانی منزیس یک ساختمان 12 طبقه­‌ی پویاست. سازه­‌ی آن به سه بخش منشوری­‌شکل یکسان تقسیم شده است، که هر کدام از این قسمت‌ها 90 درجه نسبت به قسمت قبلی چرخانده شده. خصوصیّت هر قسمت که ابعادی برابر 43×43 متر دارد، فشردگی زیبا و در عین حال کاربردی­ست.

هر کدام از این بخش‌ها چهار طبقه را شامل می­‌شوند، که یک آتریوم آن را قطع می‌­کند. در نتیجه، مارپیچی از آتریوم‌ها شکل گرفته است، و در واقع پاسخی درونی­ست به پویایی بیرونی ساختمان.
طبقات اوّل و دوّم کارکردهای عمومی را در خود جای داده‌­اند که به سمت آتریوم هم قرار گرفته‌­اند و میزهای خدمات، فروشگاه شرکت بیمه، و یک مرکز خدمات درمانی در آن قرار گرفته‌­اند. یک اتاق پزشک و چندین اتاق مشاوره در قسمت‌های خصوصی­‌تر گنجانده شده‌­اند.

یک سیستم پارتیشن­‌بندی کاربردی طبقات سوّم و چهارم را به اتاق‌های ملاقات، یک کتابخانه، ناحیه‌­های آموزشی، یک قسمت مخصوص گردهمایی‌ها، و یک رستوران تقسیم کرده است.

یک پلّکان حجیم، که در خدمت تسهیل رفت و آمد از میان آتریوم به رستوران و مرکز تجمعات بالایی است، نمایی زیبا از داخل و خارج ساختمان را به مراجعین ارائه می­‌کند. قسمت‌های میانی و بالایی عمومی‌­تر هستند. حضور خاصّ آتریوم بخشی از نور روز را به درون ساختمان راه می­‌دهد.
پانل‌های آلومینیومی نما روکش لعابی خورده‌­اند. نوارهای فرورفته و برجسته­‌ی نما بر بازی نور و سایه تأکید گذارده‌­اند.سازه­‌ی افقی و واریاسیون‌هایی با رنگمایه‌­های برنزی نیز بر حجم پویای ساختمان تأکید می­‌کنند. باغ ماگنولیا در اطراف ساختمان، با تراس‌های متنوّع آن، فوّاره­‌ها و نورپردازی‌ها، همگی باعث خلق فضایی آرامش‌­بخش و زیبا شده‌­اند.

طرّاحی: برانیمیر مِدیک و پِرو پولیتـز
شرکت طرّاحی: دِ آرکیتکتن سی
تیم طرّاحی: وِ. اولریش، اِم. دِ یونگ، کا. دِ شِپِر، سی. گارسیا
مشتری: منزیس سورگ اِن اینکومِن
مکان: وینشوتِردیپ 70، گرونینگن
مساحت: 14,000 متر مربّع/دفتر 6,000 متر مربّع، فضای عمومی 380 متر مربّع
تاریخ تکمیل: ژوئن 2005

مدارک فنی
منتشر شده در : دوشنبه, 19 اکتبر, 2020دسته بندی: معماری, اداریبرچسب‌ها: