باغ ایرانی در نهمین اکسپوی جهانی باغ پکن (یک پردیس معاصر)/ محمد شماعی زاده، شیرین شریف‌فر (دفتر معماری طرح اول) / پکن، چین، 2013
رقابت آموزشی، آموزش رفاقتی!

هنر خوشنویسی  نزهت یعقوبی

نزهت یعقوبی در سال 1359، در شهر قزوین، پایتخت خوشنویسی ایران، زاده شد. ذوق و هنر ذاتی وی از آغاز کودکی مشهود بود. رفتن به کلاس های نقاشی و خوشنویسی، سرآغاز فعالیت  های هنری وی بود. او به سفارش پدر برای درک بهتر از مبانی بصری، شکوفایی خلاقیت و خلق آثار هنری، رشته ی گرافیک را برای تحصیل در دانشگاه برگزید، اما موفقیت های این هنرمند از همان دوران نوجوانی آغاز شد. وی در اوقات فراغت دوران کودکی و نوجوانی خود به یادگیری، تمرین و ممارست در کار های هنری پرداخت و این دوره از زندگی خود را فرصتی برای رشد خویش قرار داد. شرکت کردن در نمایشگاه گروه ی نقاشی و کسب مقام اول رشته ی نقاشی استان، در سطح دانش آموزی، در سال 1372، نوید روز های پرباری را، در آیند های نزدیک، می داد. نزهت یعقوبی در سال 1378، در سن 18 سالگی، با درجه ی ممتازی از انجمن خوشنویسان، فارغ التحصیل شد و مدرک کارشناسی گرافیک خود را از دانشگاه الزهرا در سال 1382، دریافت کرد. وی که پی برده بود جهت رشد و ایجاد خلاقیت هر چه بیشتر در هنر، تنها مدرک دانشگاهی کافی نیست؛ بنابراین با ادامه کار های عملی و تجربه های گرافیکی در بازار کار، به کسب تجربه های بیشتر پرداخت. طراحی گرافیک کتاب های نفیس ایرانشناسی برای ناشرانی همچون یساولی، میردشتی و آبان و طراحی انواع بروشور و کاتالوگ و… برای شرکت ها و مؤسسات گوناگون، از تجربیات ناب وی در کار های گرافیکی محسوب می شوند. همچنین، در این میان، خوشنویسی و کتابت مقدمه ی کتاب های شیراز جلوه گه راز، کرمانشاه دیار باستان، یزد گوهر کویر و قزوین پایتخت کهن، به تجربیات وی افزودند. علاقه ی او به تاریخ و هنر معماری باعث شد تا وی به عکاسی نیز بپردازد و پس از کسب تجربیات کافی در کنار همسر خود، داود وکیل زاده، که از عکاسان بنام ایران زمین است، موفق شد آثار باستانی، طبیعت و جاذبه های گردشگری قزوین را در قالب کتابی تحت عنوان قزوین پایتخت کهن، به دوستداران هنر عکاسی عرضه کند، اما علاقه ی شدید به خوشنویسی و نقاشی خط همچنان در زمره ی نخستین اهداف وی در هنر باقی ماند. او در پی تجربه های بسیار نقاشی، خوشنویسی، گرافیک و نقاشی خط و سال ها تحقیق و تفحص در آثار بزرگان، پس از 20 سال تجربه ی هنری، در سال 1391 اولین نمایشگاه انفرادی خود را در گالری گنجینه برگزار کرد. شرکت در نمایشگاه های گروه ی متعدد و کسب مقام در جشنواره های خوشنویسی و نقاشی خط، از جمله کسب رتبه ی سوم در جشنواره ی خوشنویسی کوثر در بخش نقاشی خط سال 1390، کسب مقام اول در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در بخش نقاشی خط سال 1391 و کسب رتبه دوم در جشنواره ی خوشنویسی کوثر در بخش نقاشی خط سال 1391، از افتخارات اوست. نزهت یعقوبی معتقد است که تابلو های نقاشی خط باید ضمن حفظ اصول و مبانی خوشنویسی کلاسیک از کیفیت متریال و اجرا نیز برخوردار باشند. از این رو، وی برای خلق تابلو های روح افزای خود هزینه ی مادی و معنوی بسیاری صرف می کند.
از دیگر خصوصیات بارز کار های وی، ایجاد بافتی خاص در زمینه ی حروف و پس زمینه است که در تمامی اثر جریان دارد. ر هایی و محو شدن خطوط در پس زمینه و سایه روشن هایی که تا بی انتها می روند، حکایت از تعالی روح لطیف این هنرمند دارد و هر اثر به پرده ی حریری می ماند که با نسیم قلم هنرمند به رقص برمی خیزد. مضمون هر اثر، هارمونی خاصی با انتخاب رنگ آن دارد. کلمات، رنگ و حس واقعی خود را می گیرند، گاه در گرما گرم آتشین شعر زبانه می کشند و می درخشند، اوج می گیرند، یاغی می شوند و گاه در سایه سار آبی ها، به امواج دریا می مانند که در خطوط ملایم جان می گیرند و در ساحل می آرامند و یا در دل سبزه ها بهار می شوند و می شکفند. اینجاست که خوشنویسی تنها در صدای قلم خلاصه نمی شود، بلکه چون مهر، رنگ می گیرد، می تابد و در تاریکی بخواب می رود. او با کسب تجربه های گوناگون در پی آن است که با ترکیب بندی های بدیع و به دور از تکرار های جاری در هنر معاصر به خلق آثاری متفاوت بپردازد. یعقوبی هم اکنون با کتابت اشعار و خلق آثار نقاشی خط از اشعار حکیم عمر خیام، مشغول آماده سازی کتابی نفیس و بدیع از این شاعر و فیلسوف گرانقدر ایرانیست. وی امیدوار است، به دور از تکرار، بتواند قالب جدیدی را در این نوع کتاب ها معرفی کرده و کاری درخور و شایسته ی این شاعر ارزشمند ارائه دهد.

منتشر شده در : شنبه, 23 می, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: