موزهی هُنرهای معاصر بارسلونا، اسپانیا، ریچارد مایِر، 1995-1987
Museum of Contemporary Art, 1987-1995


این ساختمان، که در ناحیهی کازا دِ لا کاریتا در شهرِ قدیمی بارسلونا واقع شده، یک رمپ اصلی دارد که به ورودی اصلی و فضای استوانهایشکلِ سه طبقهی قسمت پذیرش، با یک گشودگی به گالریهای بزرگ و منعطف، متّصل میشود. طرّاحیْ چند راه و گذرگاه قبلیِ سایت را نیز در خود گنجانده که باعث شده که اگر معماری مدرنیستی آن بیش از حدّ به معنای دقیق کلمه بود، در مـحلّهای تاریک و قدیمی «جا بیاُفتد». یک باغ تندیس عمومی و یک پلازا در روبه روی ساختمان نیز به عنوان بخشی از طرح در نظر گرفته شده است.
ریچارد مایر داستان را اینگونه نقل میکند: «سالها پیش بود که یک شب سرِ شام در نیویورک شهردار بارسلونا پاسکال مارگال را دیدم، که میهمان افتخاری بود. از من پرسید دوست دارم چه تیپ ساختمانی را در بارسلونا کار کنم. من هم یک جواب ساده دادم: موزه.»
ورودی اصلی که در سطحی بالاتر از پلازا قرار گرفته، در نمای جنوبی با یک صفحهی آویزان قاب گرفته شده و دسترسی به آن از طریق رمپ میسّر است. لابی سازه استوانهایشکل است و یک رمپ به درون یک آتریوم شیشه کاری شده که ارتفاع آن سه برابر است بالا میرود. کفپوش های بلوکـ شیشهایِ شفّاف «محیطی خلق کردهاند که پذیراست و غرق در نور.» یک پانل لعاب کاری شده از ستون فقرات ساختمان رد میشود و خود گالریها به عنوان فضاهایی «لافت مانند» شکل گرفتهاند که ابعاد مختلفی دارند، به این هدف که به خواستههای غالباً غیر منتظرهی هُنر معاصر پاسخ بدهند. موزه با ایجاد تضاد بین نماهای تیره و پلان تودرتوی خیابان که در منطقهی باری گوتیک واقع شده، به شکل یک رؤیای یوتوپیایی قد علم کرده، که عقلانی و سفید است و با این وجود صمیمانه به سایتش پیوند خورده. ریچارد مایر چنانکه در شهر اولْم که فضای کمتر فشردهای داشت نشان داد، در بارسلونا نیز ثابت کرد که قادر است با خواستههای شهرهای تاریخی اروپا دست و پنجه نرم کند.


مدارک فنی