فروشگاه هنگ یانگ MEET & EAT استودیوی طراحی LEL
قهوه استارباکس، کنگو کوما و همکاران

موزه‌­ی لوور پاریس، فرانسه، 1793

The Louver Museum

به زبان فرانسه Musée du Louvre و به نام رسمی گرَند لوور (Grand Louvre)، موزه و گالری هنر ملّی فرانسه، بخشی از یک قصر بزرگ در پاریس است که در سایتی در کناره‌­­ی شرقی یک قلعه‌­ی نظامی قرن دوازدهمی متعلق به فیلیپ آگوستوس بنا شد. در سال 1546، فرانسوای اول1، که خود کلکسیونر بزرگ آثار هنری بود، این قلعه‌­ی قدیمی را با خاک یکسان کرد و در همان مکان شروع به ساخت شاه­ نشین دیگری به نام لوور نمود که تقریباً تمامی شاهان فرانسوی بعد از او، بخش‌­هایی بدان افزودند. در زمان حکومت فرانسوای اول، ساخت تنها بخش کوچکی از لوور فعلی، تحت سرپرستی پیر لِسکوی معمار، به پایان رسید. این سازه‌­ی اوّلیه، امروز به عنوان بخش جنوب ­غربی کو کارِه (Cour Carrée) شناخته می‌­شود. مهمترین بخش‌­های الحاقی به مجتمع ساختمانی اصلی توسط لوئی سیزدهم و لوئی پانزدهم در قرن هفدهم میلادی بنا شدند. کاردینال ریشِلیو، صدر اعظم لوئی سیزدهم، آثار هنری با ارزشی برای شاه جمع‌­آوری نمود و لوئی پانزدهم و وزیر اعظم او کاردینال مازارَن نیز آثار برجسته‌­ای شامل آنچه از چارلز اول پادشاه انگلستان دریافت شد را بدان افزودند. کمیته‌­ای متشکل از معماران­­­­­­­­­­،­ کلود پِرو و لوئی لُو وا و نقاش و طراح داخلی، شارل لُو بْرَن طرّاحی بخشی از لوور که امروزه به نام «کولوناد» شناخته می­‌شود را بر عهده گرفتند.
زمانی که لوئی پانزدهم دربار خود را به ورسای منتقل کرد، لوور دیگر به عنوان یک اقامتگاه سلطنتی مورد استفاده قرار نگرفت. ایده‌­ی استفاده از لوور به عنوان یک موزه‌­ی عمومی به قرن هژدهم باز­می‌­گردد. کُنت د،آنژیویه ضمن مشاوره و کمک به طرّاحی و ساخت گْران گالری، به جمع‌­آوری آثار مهم هنری ادامه داد. در سال 1793، دولت انقلابْ موزه‌­ی مرکزی هنر دِ سانترال آر (Musée Central des Arts) را در گراند گالری به روی عموم گشود. در دوران ناپلئون،

ساخت Cour Carrée و افزودن یک جناح به ضلع شمالی به موازات جاده‌­ی ریوُلی آغاز شد. در قرن نوزدهم، با ساخت دو جناح اصلی و گالری‌­ها و پاویون‌­های متعلّق به آنها، توسعه‌­ی سازه‌­ی موزه به سمت غرب به پایان رسید و ناپلئون سوم طی مراسمی آنها را افتتاح کرد. شکل نهایی لوور، مجتمعی بزرگ از ساختمان­‌ها است که دو چهار­ وجهی اصلی به انضمام دو حیاط بزرگ را شامل می‌­شوند.
مجموعه‌­ی ساختمان­‌های لوور، با هدف دسترسی ساده‌­تر و سازگاری بیشتر با بازدیدکنندگانش، در دهه­‌های 80 و 90 میلادی مورد بازسازی‌­هایی قرار­گرفت. در همین راستا یک مجموعه­‌ی گسترده‌­ی زیرزمینی شامل دفاتر، مغازه‌­ها، فضاهای نمایشگاهی، انبارها، پارکینگ­، و همچنین یک سالن کنفرانس، محل توقف اتوبوس برای گردشگران و یک کافه تریا در زیر حیاط مرکزی لوور، یعنی کو ناپولیون (Cour Napoléon) و کو دِ کاروسِل (Cour de Carrousel)، ساخته شد. ورودی طبقه‌­ی همکف این مجموعه در مرکز Cour Napoléon قرار داده شد و هرم آهن ­و ­شیشه­‌ای مناقشه‌­برانگیز معمار آمریکایی آی.ام. پِی نیز بر تارِک آن نشست. مجموعه‌­ی زیرزمینیِ امکانات رفاهی و خدماتی در سال 1989 به بهره­‌برداری رسید. در سال 1993 و همزمان با دویستمین سالگرد افتتاح موزه، جناح بازسازی‌­شده‌­ی ریشلیو، که پیش از این در اختیار وزارت دارایی فرانسه قرار­ داشت، گشایش یافت و برای نخستین بار لوور به طور کامل به موزه­ تبدیل شد. جناح جدید که مجدّداً توسط پِی طرّاحی شد، بیش از 21,368 متر­مربع مساحت دارد و فضا­های نمایشگاهی، کلکسیون­‌های خانگی نقاشان اروپایی، هنرهای تزئینی و هنر اسلامی را در بر دارد. در سه محوطه­‌ی داخلیِ مسقف با شیشه نیز آثار مجسمه­‌سازی فرانسوی و آثار هنری آشور باستان به نمایش درآمده‌­اند.
کلکسیون نقاشی موزه‌­ی لوور از غنی‌­ترین‌­ها در جهان به شمار می‌­رود و تمامی دوره‌­های هنر اروپایی تا امپرسیونیسم را در بر می‌­گیرد. کلکسیون هنر نقاشی فرانسه‌­ی لوور بین قرون 15 و 19 میلادی در جهان بی‌­همتاست و در عین حال شاهکارهایی از نقاشان دوره‌­ی رنسانس ایتالیا و نقاشان هلندی و فلاندر2 دوره­‌ی باروک را شامل می­‌شود.
در دپارتمان قرون وسطی، دوره‌­ی رنسانس و هنر مدرنْ اشیائی از گنجینه‌­های شاهان فرانسه شامل برنزکاری، مینیاتور، سفالگری، گوبلن، جواهرات و مبلمان به نمایش درآمده است و در دپارتمان یونان و روم (که دوره‌­ی اتروسکی 3 را نیز در بر می‌­گیرد) آثار عتیقه‌­ای از هنر معماری، مجسمه سازی، موزائیک، برنزکاری، جواهرات و سفالگری را مشاهده می­‌کنیم. دپارتمان آثار تاریخی مصر در سال 1826 به منظور سازماندهی مجموعه­‌ای از اشیا قدیمی و هنری که در جریان عملیات اشغال مصر در دوران ناپلئون بدست آمده بودند، راه­‌اندازی شد. دپارتمان آثار تاریخی شرقی اهمیت خود را مدیون مجموعه­‌ی هنر بین‌­النهرین است و در سال 1954 بخش آثار عتیقه‌­ی مسیحی در چند زیر گروه شروع به کار کرد. این زیرگروه‌­ها به شرح زیرند: آثار دوران مسیحیت متقدّم، دوره‌­ی بیزانس، آثار مسیحیان قبطی4 شامل اشیاء ساخته‌­شده از عاج، شیشه، سرامیک، پارچه و طلا و شمایل‌­های مذهبی روسی و یونانی.

مدارک فنی