گروه معماری پادیاوپارت با همکاری دفتر هانس هولاین از اتریش
سه شعبه‌ی بانک سوگامو شینکین، طراحی از امانوئل مورو + دیزاین، نیزا، 2009 / توکی‌وادای، 2010 / شیمورا، 2011 توکیو، ژاپن، ترجمه ی فرزانه احسانی مؤید 

مهندسین مشاور ایران آرک و گروه معماری مام با همکاری شرکت لاوا از استرالیا

در این پروژه شاهد خطوط مواج در الگویی موج‌دار هستیم که حاصل انطباق دو لایه‌ی شفافِ متشکل از الگوهای مات می‌باشد؛ با حرکت لایه‌های این الگوهای منطبق (شامل خطوط مستقیم یا منحنی)، الگوی موج‌دار تغییر شکل داده و دچار تغییر می‌شود؛ این اثر “تسریع موج‌دار بصری” نامیده می‌شود.
تیوب‌های سرامیکی با دو مقطع مربع و دایره بر روی نما، تنوع رنگ و بافت را موجب شده‌اند و در مورد نماهایی که گشودگی‌های زیاد داشته و کنترل نور و گرما در آنها مهم می‌باشد، مناسب هستند. نماهایی که با مصالح شفاف یا سرامیکی ساخته شوند، قابلیت کنترل اثرات آفتاب، جذابیت بصری و جهت‌گیری افقی یا قائم را میسر می‌سازند. این اجزای سرامیکی، قابل بازیافت هستند و تمامی ضایعات ساختمان را می‌توان مورد حذف، جداکردن یا بازیافت قرار داد.
سیستم تهویه همراه با محافظت در برابر بارش‌های جوی طراحی شده و نصب این اجزا با همپوشانی درزهای افقی و کنترل درزهای عمودی –با اجرای درزبند پشت سرامیک‌ها- همراه بوده است. این سیستم، روان‌آب‌های سطحی، برف و بوران را کنترل می‌کند و با تبادل هوا از درزها، فشار هوای فضای مجوفِ پشت اجزای نما و فضای بیرون را در حالت تعادل نگه می‌دارد. در نتیجه، اجزای دیوارهای داخلی خشک می‌ماند و ابزار کنترل اشعه‌ی خورشید نیز در برابر تغییرات شدید دما حفظ می‌شوند. این فضای خالی تا حد قابل‌توجهی مانع از گرم شدن ساختمان نیز می‌گردد. نیازها و ویژگی‌های خاص طرح و تعداد طبقات چنین ایجاب کردند که طراحان، اسکلت فولادی با قاب فضایی خمشی و هسته‌های بتنی پیرامون راه‌پله و آسانسور را به‌عنوان سیستم سازه‌ای ساختمان برگزینند. دیوارهای حائل پیرامونی –با وجود شش طبقه زیرزمین- به‌عنوان یک سیستم کاملاً صلب مستقل از سازه‌ی فوقانی عمل کرده و مقاومت خوبی در برابر نیروهای افقی دینامیکی و زلزله برای بنا به همراه دارد.
سیستم شبکه‌های فولادی مرکب از مثلث‌هایی با ابعاد یکسان جهت شکل دادن به یک سطح قوس‌دار با زاویه‌های مختلف و سطوح شفاف مورد نیاز در معماری با هدف اجرای پیچیدگی‌های طرح، شکست‌های قوسی متنوع و ضرورت‌های شفافیت بدنه صورت گرفت. با توجه به عمق فونداسیون و احتمال نفوذ آب‌های سطحی به پیرامون دیوارهای حائل و فونداسیون لازم است تا تدابیر مناسبی برای هدایت این آب‌ها اندیشیده شود که در این زمینه بهره از مصالح دانه‌درشت در پشت دیوار حائل و استفاده از لوله‌های زه‌کش سوراخ‌دار ضروری خواهد بود. در این طرح به الهام از طرح مقرنس و تعبیه‌ی ال.سی.دی‌ها، صفحات خورشیدی و تیوب‌های حاوی جلبک نیز فکر شده است؛ تیوب‌های حاوی جلبک (یا فتوبیور اکتور) به منظور تکثیر عمدی جلبک برای کنترل دی‌اکسیدکربن یا تولید توده‌ی زنده (biomass) و غیره کاربرد دارند.

منتشر شده در : شنبه, 15 آگوست, 2020دسته بندی: مسابقاتبرچسب‌ها: , , ,