اصول طرّاحی فرهنگسرا
پارک و فرهنگ‌سرای شفق

توسعه‌ی شبکه‌ی مترو، مهم‌ترین گزینه‌ی توسعه‌ی حمل و نقل شهری

مهندسان مشاور باوند

مهندسان مشاور باوند، با نام «کلانتری، دارائی و همکاران»، به‌صورت شرکت سهامی خاص در سال 1352 تأسیس شد و از سال 1361 به «باوند» تغییر نام داد. این شرکت حائز رتبه‌ی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در 7 رشته تخصّصی است. باوند، در سال 1373 در فهرست «روستر» سازمان از نهادهای وابسته به سازمان ملل متّحد پذیرفته شد و بدین ترتیب رتبه‌بندی معتبر بین‌المللی را نیز به دست آورد. در بیش از سه دهه فعّالیت، طیف گسترده‌ای از طرحهای متنوّع معماری و شهرسازی و طرّاحی شهری در این شرکت تهیّه و بسیاری از آنها به مرحله‌ی اجرا و بهره‌برداری رسیده است. این طرحها را می‌توان در طبقه‌بندی کلّی زیر جای داد:
ــ مجموعه‌های مسکونی
ــ ساختمان‌های دیپلماتیک (سفارتخانه، کنسولگری، اقامتگاه سفیر)
ــ مجموعه‌های آموزشی و پردیسهای دانشگاهی
ــ ساختمانهای دولتی و عمومی
ــ مجموعه‌های تاریخی، فرهنگی
ــ مجموعه‌های صنعتی
ــ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران
ــ طرّاحی ایستگاه‌های قطار سبُک شهری
ــ طرحهای توسعه‌ی راهبردی، جامع و تفصیلی شهرها
ــ بازسازی و بهسازی بافتهای شهری
ــ ساماندهی و توانمندسازی بافتهای فرسوده
ــ طرّاحی شهری
ــ مرمّت و احیای ساختمانهای تاریخی
ــ معماری داخلی

این شرکت همکاری خود را با سیستمهای حمل و نقل ریلی داخل شهری از سال 1378 با طرّاحی 3 ایستگاهِ همسطح و 3 ایستگاهِ زیرزمینی با قطار شهری مشهد آغاز کرده است، که ساخت آنها به اتمام رسیده و با ورود قطار، بهره‌برداری آنها نیز به‌صورت آزمایشی در حال انجام است. یک ایستگاه نیز در سایت فرودگاه مشهد که در ادامه‌‌ی خطّ یک قرار دارد در دست طرّاحی‌ست. این همکاری در سایر شهرها نیز شامل 3 ایستگاه زیرزمینی و یک ایستگاه همسطح در قطار شهری تبریز، 2 ایستگاه زیرزمینی در قطار شهری اصفهان و همچنین ساختمان اداری‌‌ ستادی و مرکز کنترل قطار شهری شیراز بوده است که در حال ساخت می‌باشد. از سال 1387 نیز طرّاحی و سپس نظارت و ایستگاه تبادلی اِرَمِ سبز را آغاز کرده است که تا پایان سال 1390 به بهره‌برداری خواهد رسید.
باوند، به دلیل تجربه‌ی طولانی در انجام طرحهای متعدّد و متنوّع، توانسته است بهترین متخصّصان حرفه‌ای را گردِ هم آورد که زمینه‌‌های تخصّصی آنان شامل معماری، شهرسازی و طرّاحی شهری مرمّت و احیای بناها و بافتهای تاریخی، برنامه‌ریزی و علوم اجتماعی و اقتصادی، سازه و عمران، مکانیک و برق، متره و برآورد می‌شود. قالب کلّی ارائه‌ی خدمات حرفه‌ای در مهندسان مشاور باوند، به‌صورت گروه‌های طرّاحی انعطاف‌پذیر است که متناسب با نیازهای هر پروژه شکل می‌گیرند و هر یک از آنها را یکی از مدیران هدایت می‌کند‌. در صورتی که پروژه‌ای به تخصّصهای خاص نیاز داشته باشد، به منظور تأمین کیفیت بهتر طرحها، از همکاری فنّی سایر مؤسّسات، شرکتها و کارشناسان آزاد نیز بهره‌گیری می‌شود. در این زمینه، تجربه‌های موفّقی در همکاری با شرکت‌های تخصّصی سازه، عمران، تأسیسات، بررسیهای اجتماعی، برنامه‌ریزی گردشگری، مطالعات اقتصادی و حمل و نقل شهری، در سالهای گذشته، به دست آمده است. باوند، افزون بر دفتر مرکزی در تهران، دارای پنج دفتر محلّی در شهرهای اصفهان، کرج، مشهد، شیراز و تبریز است که در طرحهای مختلف در شهرهای یادشده فعّالیت می‌کنند، یا بر اجرای آنها نظارت دارند. به منظور تنوّع بخشیدن به فعّالیتها در حوزه‌های جغرافیایی مختلف (منطقه‌ای و بین‌المللی) و زمینه‌های تخصّصی گوناگون، باوند با چند شرکت داخلی و خارجی، برای همکاری بلندمدّت تفاهم کرده است.

مهندسان مشاور باوند

_______________________________________

شرکای باوند عبارتند از:
1. ایرج کلانتری، رئیس هیئت مدیره، فوق لیسانس معماری از دانشگاه تهران در سال 1343
2. حسین شیخ‌زین‌الدّین، عضو هیئت مدیره و مدیر عامل، فوق لیسانس معماری از دانشگاه تهران در سال 1346
3. فـرخ زنـوزی‌، عضو هیئت مدیره، فـوق لیسـانس معمـاری از دانشگاه تهـران در سـال 1358 و فوق لیسانس طرّاحی شهری از دانشگاه منچستر انگلستان در سال 1359

منتشر شده در : چهارشنبه, 28 اکتبر, 2020دسته بندی: حمل و نقلبرچسب‌ها: