مرکز گتی لس آنجلس، کالیفرنیا، آمریکا / ریچارد مایر، 1997-1984
Getty Center, Richard Meyer, 1984-1997


مرکز گتی بر فراز تپهای پوشیده از درختان همیشه سبز بلوط واقع شده است که در امتداد بزرگراه سندیگو کشیده شده و در جنوب از کوههای سانتامونیکا تا محدودهی مسکونی برِنتوود ادامه یافته است. برای ورود به مجموعه، چه با ماشین، تاکسی، اتوبوس و چه با پای پیاده، همهی بازدیدکنندگان از سردر ورودی مشترکی واقع در زیرگذر بزرگراه استفاده میکنند و سپس با تراموا مسیری 5 دقیقهای را تا بالای تپه طی میکنند و به مجموعه میرسند. مسیر مارپیچ تراموا، مناظر و چشم اندازهای مختلفی از توپوگرافی موجود در سایت و مجموعه را پیش چشم قرار میدهد. این مسیر در میدان ورودی تمام میشود؛ بازدیدکنندگان از آنجا به کل سایت اشراف دارند.
به محض ورود با یک سالن کنفرانس 450 نفری روبه رو میشویم که در کنار دفاتر اداری اتحادیهی شرکتهای جی. پل گتی و مؤسسهی اطلاع رسانی گتی در ساختمان شمالی قرار گرفتهاند. در شرقِ مؤسسهی حفاظت از منابع طبیعی گتی، مؤسسهی آموزشی هنرها و دفتر برنامهریزی گتی گرانت و ساختمانهایی قرار دارند که بیشترِ بخشهای آنها اغلب برای استفادهی عمومی باز نیستند. خود موزهی گتی در امتداد جنوبی یکی از لبههای مجموعه واقع شده است. در حالی که رستوران/تریا، مؤسسهی تحقیقاتی تاریخ هنر و مردم شناسی در موقعیت استراتژیکی در امتداد لبهی دیگر در سمت جنوب غربی کشیده شدهاند. در بدو ورود، بازدیدکنندگان میتوانند تصمیم بگیرند که فوراً به سراغ موزه بروند یا ابتدا با خیال راحت در محوطه بگردند. کسانی که مایل به دیدن مجموعه و کلکسیونها هستند، از طریق یک گذرگاه عریض پلکانی به لابی موزه میرسند.
آنها از یک لابی استوانهای سهطبقه که مستقیماً به حیاط موزه و گالریهای مختلف سوی دیگر آن راه دارد، وارد موزه میشوند. سازهی چادری گالریها با مدولار کردن فضا، مقیاس ساختمان را تعدیل کرده، در حالی که بدون آن بیش از حد بزرگ مینمود. فضاهای مکث میان گالریهای مختلف که هم به صورت باز و هم بسته طراحی شدهاند، نماهای پانورامای زیبایی از چشمانداز اطراف فراهم کردهاند.
سلسله مراتب نمایشگاههای موزه به ترتیب زمان، تاریخ و یا طبق دستهبندی ابزار بیان هنری طراحی شده است. با حرکت ساعت گرد پیرامون حیاط، امکان بازدید از کلکسیون به ترتیب دورهی تاریخی آنها فراهم شده است، این در حالیست که آثار طبقه بندی شده بر اساس ابزار بیان هنری مختلف، بین طبقات بالایی و پایینی گالریها تقسیم شدهاند. گالریهای نقاشی در طبقهی بالای هر گروه قرار دارند. طبق شرایط اقلیمی و سیستم منحصربه فرد نورگیری سقفی، آثار نقاشی در طی روز بدون استفاده از نور مصنوعی نمایش داده میشوند. نور طبیعی بر اساس مضمون و محتوای کلکسیونها فیلتر و تعدیل میشود. هنرهای تزئینی، نسخههای خطی، عکسها و آثار کاغذی در طبقهی همکف جانمایی شدهاند تا از آسیبهای ناشی از تابش امواج فرابنفش خورشید در امان باشند. بازدیدکنندگان با رفتن از هر طبقه به طبقهی دیگر در یک مجموعه، آثار متفاوت از یک دورهی تاریخی را خواهند دید و در صورتی که تمایل داشته باشند، با ماندن در همان طبقه میتوانند سیر تکاملی یک وسیله یا اثر را در گذر زمان دنبال کنند و کسانی که میخواهند تنها یک بخش از مجموعه را ببینند، به سمت مسیرهای فرعی هدایت میشوند و به این ترتیب نیازی به بازدید از کل دورههای تاریخی را نخواهند داشت.
مرکز گتی برای ترمیم و حفاظت از حافظهی فرهنگی مردم ساخته شده است تا کلکسیونهای خود را در اختیار عموم مردم و آیندگان قرار دهد. در این راستا، این مجموعه با ترکیب نظامهای متقارن با اشکال نامتقارن بهگونهای طراحی شده است که توازنی بین اومانیسم هندسی و خودانگیختگی ساختارهای طبیعی به وجود آورد. این مؤسسه که در دسامبر 1997 افتتاح شد، بزرگترین مرکز فرهنگی حوزهی لس آنجلس بوده و به تدریج نیز به بزرگترین مرکز جذب بازدیدکننده از ایالت متحده و مخاطبین بینالمللی تبدیل شده است.

مدارک فنی