مرکز فرهنگی بین‌­المللی اسکار نیمایر آویلس، آستوریاس، اسپانیا / اسکار نیمایر، 2011
مسکن اجتماعی قلعه اورنج MVRDV، استودیو آرکوهام، هند

مرکز فرهنگی حیدر علی‌­اُف باکو، جمهوری آذربایجان/ زها حدید، 2012

Heydar Aliyev Cultural Center

مرکز حیدر علی­‌اف به شهر باکو واقع در جمهوری آذربایجان ساختمان شاخصی بخشیده است. این مرکز شامل یک سالن کنفرانس، 3 سالن گردهمایی، یک کتابخانه و یک موزه است. این پروژه‌­ی کلان نقشی ضمنی در حیات روشنفکرانه‌­ی شهر ایفا خواهد کرد. مرکز حیدر علی‌­اف در نزدیکی مرکز شهر قرار گرفته و سایت آن در برنامه‌­ی توسعه­‌ی شهری آن از اهمیت بسیار برخوردار است. سایت مجاور مرکز حیدر علی‌­اف برای مجتمع‌های مسکونی، اداری، یک هتل و نیز یک مرکز تجاری در نظر گرفته شده، در حالی که فاصله‌­ی میان مرکز و بازار اصلی شهر قرار است به یک پلازای فرهنگی بدل شود که اهمیت توریستی خواهد یافت. پروپوزال مرکز حیدر علی­اف فرم سیالی دارد که با تقلید از چشم­‌انداز طبیعی و نیز با گوشه‌­ی چشمی به عملکردهای منفرد آن تهیه شده است. همه‌­ی عملکردهای مرکز و نیز ورودی‌های آن، در یک سطح پیوسته‌­ی منفرد در این سایت در نظر گرفته شده­‌اند. این فرم سیال فرصتی فراهم آورده که فضاهای فرهنگی راحت‌­تر به یکدیگر مرتبط شوند و در عین حال هر فضا را با خصوصیت منحصربه­‌فرد خود هویت ببخشد. در معماری این پروژه سعی شده با تاخوردن پوسته‌­ی ساختمان به داخل، این پوسته به عنصری از چشم­‌انداز درونی مرکز تبدیل گردد.
موزه به داخل چشم‌­انداز متوجه است و در بافت شهری اطراف سایت مشارکت فعال دارد. نمای شیشه‌­ای آن اندکی با بازی متقابل و تندیس‌گون میان پوسته‌­ی خارجی و زمین، منقطع به نظر می­‌رسد. داخل، گستره­ای از توپولوژی طبیعی سایت است با نمایی شیشه‌­ای که موزه را غرق در نور می­‌سازد. سطح همکف موزه با پوسته‌­ی خارجی یکی می‌­شود و این باعث می‌­شود که گستره‌­ی جدید به بخشی از توپوگرافی سایت بدل شود و در عین حال، رمپ‌هایی وجود دارند که طبقه­‌ی همکف را با نیم­‌طبقه‌­های بالا مرتبط می‌­سازند.
کتابخانه‌­ی مرکز حیدر علی­اف متوجه شمال است تا از این طریق بتوان میزان نور ورودی به داخل آن را کنترل کرد.

این کتابخانه ورودی خاص خود را دارد. سالن مطالعه و بایگانی بر روی یکدیگر سوار و در داخلِ چین‌های یک پوسته­‌ی بزرگ‌تر بسته­‌بندی شده­‌اند. طبقات با رمپ‌هایی که ذکرشان رفت با یکدیگر مرتبطند و مسیر رفت‌وآمد پیوسته‌­ای ایجاد می‌­کنند. کتابخانه و موزه با رمپ‌هایی به یکدیگر متصل شده‌­اند که به طبقه‌­ی همکف و نیز کتابخانه‌­ی طبقه­‌ی اول موزه راه دارند. علاوه بر این، کتابخانه از طریق یک پل که میان زمین و آسمان معلق است به سالن کنفرانس ارتباط می‌­یابند. سالن کنفرانس دارای سه سالن گردهمایی در اندازه‌­های مختلف است. فرم این سالن به صورت اریب در پلازای فرهنگی قرار گرفته و شیب مورد نیاز برای استقرار صندلی‌ها را فراهم آورده است.
هر سه سالنِ گردهمایی و تجهیزات مستقل مربوط به آنها دسترسی مجزایی به پلازا دارند. ورودی اصلی در وید ایجادشده توسط پوسته‌­ی خارجی بین حجم موزه و برج کتابخانه کشیده شده است. یک ورودی دوم در جبهه‌­ی شمالی ساختمان نیز قرار گرفته است.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 5 اکتبر, 2024دسته بندی: عمومی, مجتمع فرهنگی, معماریبرچسب‌ها: ,