Thompson Library Renovation, 2009
 Hazel Hare Center for Plant Science / 180 Degrees Design + Build + colab studio, ts Ladan Mostafazade

مرکز درمانی محلّی درّه‌­ی یوتا پرُوو، یوتا، آمریکا/ گروه معماری HKS، با همکاری گروه طراحی معماری ؤِست، 1999

Utah Valley Regional Medical Center, 1999

این بیمارستان تخصصی زنان و زایمان و اطفال در زمینی به مساحت 22،000 متر مربع در دامنه‌­ی کوه‌­های یوتا ساخته شده و بیمارستان دارای بخش‌­های زنان و زایمان، امراض زنان و بخش­ اطفال است.
ساخت این بیمارستان که 18 ماه به طول انجامید در اوت سال 1999 به اتمام رسید. این بیمارستان در قسمت جنوبی بیمارستان عمومی که قبل‌­ها ساخته شده بود، طراحی شده است. در ساختمان این بیمارستان به علت نقشه‌­ی فشرده و مثلث‌­شکل طرح، از نور و تهویه‌­ی مصنوعی استفاده می‌­شود. در طبقه‌­ی همکف فضاهای عمومی و خدماتی و پیرامون آنها، اتاق‌­های بستری قرار دارند که همگی دارای حمام و دستشویی­‌های مستقل، هستند. در طبقه‌­ی پایین، اتاق‌­های تشخیص بیماری و در طبقه‌­ی بالا اتاق‌­های زایمان و عمل جراحی قرار دارند.
چشم­انداز اتاق‌­های بستری به محیط اطراف بسیار تماشایی است. با وجود آب و هوای آفتابی منطقه­‌ی یوتا معماران سعی کرده‌­اند در حدّ امکان از شیشه استفاده کنند. از جمله سالن دایره‌­ای‌­شکل یکی از ورودی­‌ها­ی بیمارستان با ارتفاع شش متر از جنس شیشه است که محیطی گرم و راحت و پرنور برای استراحت مراجعه‌­کنندگان فراهم می‌­آورد.

در این بیمارستان با وجود طراحی فشرده، تمام فضاهای درمانی بزرگتر از فضاهای مشابه در بیمارستان‌­های دیگر هستند. اتاق‌­های زایمان و اتاق‌­های عمل جراحی دو برابر اتاق‌­های جراحی دیگر بیمارستان‌­ها هستند. اتاق‌­های مخصوص مراقبت از نوزادان نیز بسیار بزرگ و دلباز طراحی شده‌­اند. تمام 36 اتاق خصوصی که در بیمارستان وجود دارد برای مادران و خانواده­‌ها که تمایل به گذراندن شب در کنار فرزندانشان را دارند محیطی آرام و راحت فراهم کرده است.
علاوه بر تکنولوژی ساخت بسیار قوی این بیمارستان، معماری بنا از جنبه‌­ی زیباشناسی نیز حائز اهمیت است. کنج‌­های سه­‌گوش ساختمان ریتمی متناسب به وجود آورده‌­اند. مجسمه‌­های ساخته­‌شده در حیاط بیمارستان، استفاده از رنگ­‌های مات متالیک، پنجره­‌های عایق‌­کاری‌­شده با جزئیات اجراشده‌­ی دقیق و مناسب همگی در زیبایی ساختمان تاثیرگذارند. به همین علت است که تعداد مراجعه‌­کنندگان و زنان باردار به این بیمارستان بسیار بیشتر از مراکز درمانی دیگر است. در آمریکا این بیمارستان به عنوان نمونه و الگویی برای ساخت دیگر بیمارستان‌­های مشابه، از هماهنگی در طراحی گرفته تا ایجاد فضاهای دلباز و استاندارد شناخته می­‌شود.

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 30 سپتامبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: