مرکز خرید تْـرای اَنـگِل منچستر، انگلستان، بِـنـوی، 2005
Tri-Angel shopping center, Manchester, England, Benoy, 2005

در 15 ژوئن 1996، انفجار بُمبی که توسّط عوامل ارتش جمهوریخواه ایرلند در مرکز شهر منچستر در انگلستان کار گذاشته شده بود، منجر به زخمی شدن 200 نفر و وارد آمدن خسارات زیادی شد. مسئولین ِ شهر، طیّ دورهای 9 ساله پس از این حادثه، به بازسازی منطقه پرداختند و طرح جامع بازسازی که توسّط ایدیاِیدابلیو (EDAW) طرّاحی شد، مورد استفادهی آنها قرار گرفت. یکی از بخشهای نهایی این پازلِ شهریْ بازسازی ساختمان مبادلات غلات بود که تاریخ تأسیس آن به سال 1903 باز میگشت و از انفجارْ آسیبی سطحی دیده، و در نتیجهی این حادثه به یک فروشگاه از رده خارج تبدیل شده بود. این مرکز مبادلات غلات که در اصل یک سالن تجاری به سبک و سیاق بازارهای سنّتی بود، در دههی 80 میلادی به یک مرکز خرید و فروش موادّ غذایی طبیعی و «جایگزین» و محصولات «سنّتی» تبدیل شد.
برنــامه
مالک مجموعه، میلیگِن آرآرآی (Milligan RRI)، برای تبدیل مرکز مبادلات غلات به یک مرکز خرید مدرن، شرکت طرّاحی معظّم بِنوی که در پادشاهی متّحد و هنگ کنگ مستقر است را به استخدام در آورد، تا ترکیبی جدید از فروشندگان اجارهی را در خود جای داده و طرّاحی مُدرنی را برای تمامی فضاهای عمومی و نیازهای گرافیکی فضا به ارمغان آورَد. مالک همچنین قصد داشت تا مجموعه، که به مرکز خرید ترایانگِل تغییر نام یافت، با حوزهی شهری پیرامون خود به ویژه میدان اکسچِینج در جنوب و ایستگاه ویکتوریا در شمال ارتباط مناسبتری داشته باشد.
راه حــل
به علّت آنکه ساختمانِ مبادلات غلّه به عنوان یک چشمانداز تاریخی به ثبت رسیده بود، دستِ بِنوی برای ایجاد تغییرات در نمای خارجی چندان باز نبود. برای همین، طرّاحان علائم و نشانههای شهری جدیدی را به نمای خارجی بنا اضافه کردند، از جمله بَنِرهای عمودی و صفحههای نمایش الایدیِ بزرگ به نمایش اخبار و رویدادهای ورزشی و فرهنگی میپردازد. به گفتهی دیوید کُـیْـن (Coyne)، مدیر اجرایی بِنوی: «صاحب پروژه خواستار آن بود که این مرکز خرید حضوری قدرتمند و واضح در میدان اکسچِینج داشته باشد» و میافزاید: «پس ما طرحی را پیش بردیم که بر اساس آن طرّاحی داخلیِ جدیدِ مجموعه نیمنگاهی به میدان مقابل سازه داشته باشد.» برای نِیـل به این هدف، معماران پروژه یک ورودی مدرن به ارتفاع دو طبقه را از جایی که قبلاً انبار سازه قرار داشت، و جایگزین انبار قدیمی شده بود، وارد طرح کردند، که مسیر ورودی را به نقطهی دسترسی اصلیِ دفاتر وصل میکند که بالای سه طبقه فضای فروشگاهی قرار دارند. سپس با افزودن یک ورودی جدید در ضلع شمالی، مسیر رفت و آمد پرقدرتی را از ایستگاه ویکتوریا به درون فروشگاه و به بیرون به سمت میدان اِکسچِینج پدید آوردهاند. برای تأکید بر این محور و آگاه ساختن مردم از اینکه چیز جدیدی درون ساختمان قدیمی در جریان است، معماران پروژه در همکاری با هُنرمند مِل چَنتْری از او خواستند تا مجسّمههایی را که از موادّ اولیّهی مشابه آنچه در مرکز خرید مرمّت شده به کار رفته ــ فولاد و قطعات فلزّی پیشساخته ــ بسازد و بر ورودی جدید ساختمان نصب کند.
در داخل ساختمان، بِنوی با اصلاح کفسازی و رفت و آمد داخلی، به دنبال پدید آوردن یک مرکز خرید سه طبقه با زیربنای حدود 14,000 متر مربّع بوده است تا از نمای تاق قوسی و شیشهکاری قدیمی ساختمان بهرهی کامل ببرد. معماران غرفهای را شبیه پوسته و غلاف دانه، با نام «اسکای بار» همچون «گوهری بر تارک» ساختمان، طرّاحی کردند که بر سه پایه قرار گرفته و به سفینهای میماند که روی ماه نشسته است. در حقیقت هم اسکای بار از جای دیگری در این مکان فرود آمده ــ در کارخانه ساخته شده، و سپس طیّ یک دورهی 8 هفتهای در داخل سازه، شبهنگام و زمانی که مغازهها بستهاند، مونتاژ شده است. کُـیْـن در مورد اسکای بار میگوید: «ما نیاز به خلق یک نشانهی بصری داشتیم، امّا نه پدیدهای که تمامی چیزهای دور و بر خود را تحت تأثیر قرار دهد.»
تفسیر
گرچه صفحهی نمایش جدید و برخی از عناصر بصری نصب شده روی نمای خارجی ساختمان بیش از آنکه در پوشش تاریخی ساختمان جذب و تلفیق شوند، بر آن وصله شدهاند، امّا مرکز خرید ترایاَنگِل نسبت به سَلَفِ خود رابطهای پر انرژیتر با محیط شهری پیرامون برقرار کرده است. اکنون عابرین از میان و دورِ ساختمان در گذر و جریانند و در میدان نوسازی شدهی اِکسچینج پرسه میزنند و وقت میگذرانند (این میدان توسّط معمار فضای شهری مارتا شْـوارتْـز طرّاحی شده). در داخل، مرکز خرید از بسیاری از شیوههای زیرکانه و اغواکنندهای تقلید نموده است که در چنین مراکز خریدی در سراسر جهان یافت میشوند ــ نردههای شیشهای، تزئیناتی از فولاد ضدّ زنگ و کفهای سنگی پولیش خورده. امّا به هر حال عناصر جدید، روحی تازه به کالبد معماری پیرِ ساختمان دمیده، و اسکای بارْ واقعاً تحسین بیننده را بر میانگیزد که این فروشگاه را به مکانی مفرّحتر از بسیاری از همنوعان خود تبدیل کرده است.
نام پروژه: مرکز خرید تْـرایاَنـگِل
معمار: بِنوی ــ دیوید کُـیْن
مدیر اجرایی؛ پیتر چَـلونِر، تکنیسین معماری
کارفرما: میلیگِن آرآرآی
آدرس: منچستر، انگلستان
تاریخ تکمیل: مارس 2005
مشاورین: دیزاین اینْـتِروِنشن (نورپردازی)؛ مِل چَـنـتـری (مجسّمهها)
هزینه: 8/7 میلیون دلار (ورودی و مرمّت)؛ 8/1 میلیون دلار (اسکای بار)
