Konj Zard house, Marz design office
مجتمع آموزشی بانگر وینم اثر گروه معماران آلبرت فاوس، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

مدرسه‌ای در چانکوئیبامبیلا اثر گروه معماران باش، مارتا ماکاگلیا و پائول آفونسو، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

مدرسه‌ای در چانکوئیبامبیلا

چانکوئیبامبیلا (Chuquibambilla)، واقع در پرو (Peru)، مهمترین منطقه قهوه در شرق پانگوآ  (Pangoa) است. کودکان در چانکوئیبامبیلا در شرایط بسیار بد تحصیل می‌کنند، برخی از آنها برای تحصیل مجبورند مسافت‌های طولانی را طی کنند و برخی حتی به آموزش دسترسی ندارند. چانکوئیبامبیلا، یک جامعه بومی هندی است که فاقد برق، آب و سیستم فاضلاب است، مردم طبق فرهنگ و آداب و رسوم خود زندگی می‌کنند و به کشاورزی، شکار و ماهی‌گیری مشغول هستند. گروه معماران باش (Bosch)، مارتا ماکاگلیا (Marta Maccaglia) و پائول آفونسو (Paulo Afonso) در سال 2013، مدرسه چانکوئیبامبیلا را طراحی و اجرا کردند. مدرسه چانکوئیبامبیلا یک پروژه با بار اجتماعی قوی است، جایی که جامعه چانکوئیبامبیلا، بخشی از این فرایند است و در آن نیازها و کمبودهای واقعی سایت مورد تحقیق قرار می‌گیرد. مدرسه چانکوئیبامبیلا بیش از آن‌که یک مکان آموزشی باشد، به دنبال این است که محلی برای توسعه و مبادله برای کل اجتماع باشد و والدین، دانش‌آموزان و معلمان بتوانند برای مطالعه و تفریح همدیگر را ملاقات کنند. این پروژه با سه واحد مدرسه و یک واحد مسکونی حول حیاط مرکزی تنظیم شده است که واحدها شامل کلاس‌های درس، اتاق معلمان و مدیریت، یک کلاس چند‌منظوره (کتابخانه، کارگاه‌ها و غیره)، یک اتاق کامپیوتر و خوابگاه برای دانش‌آموزان است. همین‌طور این مدرسه دارای حیاط‌های سرپوشیده در مقیاس‌های مختلف برای فعالیت‌هایی چون کلاس‌های فضای باز، کارگاه‌های هنری، صنایع دستی، زراعت، دامداری و غیره است که دانش‌آموزان را به طبیعت و سنت‌های آنها متصل می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فضاها با یک مسیر سایه‌دار به عنوان یک مکان ملاقات، به هم متصل می‌شوند.
  • در طراحی ساختمان مدرسه از ترکیبی از مصالح بومی و مدرن استفاده شده است و این پروژه، سیستم‌های مدرن ساختمان را با استفاده از منابع محلی ارائه می‌کند.
  • گنجاندن نیروی کار محلی باعث انتقال دانش از طریق تجربه در سایت می‌شود.
  • هدف از این پروژه، ایجاد حس تعلق در بین ساکنان و الهام بخشیدن به روند ادامه کار در محیط آن است.
  • آسایش آب و هوایی با استفاده از سیستم‌های غیر فعال با توجه ویژه به کنترل نور خورشید، تهویه و روشنایی طبیعی و کاهش نیازهای انرژی، تامین می‌شود.
  • اتاق کامپیوتر از پنل‌های خورشیدی تغذیه می‌کند، آب خاکستری، تصفیه شده و مجدداً برای آبیاری مناطق سبز استفاده می‌شود.
  • این پروژه به دلیل ویژگی‌های زمینه‌ای و محلی از طریق یک فرآیند مشارکتی با جامعه چانکوئیبامبیلا، توسعه یافته است.

معماری معاصر جهان: انسان‌دوستانه

_______________________________________

نام پروژه: مدرسه‌ای در چانکوئیبامبیلا
عملکرد: آموزشی
شرکت-دفتر طراحی: گروه معماران باش، مارتا ماکاگلیا و پائول آفونسو
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2013
عکاس پروژه: مارتا ماکاگلیا و پائول آفونسو
ایمیل bosch@boscharquitectos.com

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 11 دسامبر, 2021دسته بندی: آموزشیبرچسب‌ها: , , , ,