ZEYNAL BUILDING, Armin Abdollahzadeh
Marz, Morteza Alinia Moghadam, Hamid Babaei & Hiwa Ibn Abbas

مجتمع مسکونی سایه، اثر محمود امیدبخش، عاطفه محرری

اثر راه یافته به مرحله ی دفاع چهارمین جایزه ساختمان سال ایران

بازطراحی مجتمع مسکونی سایه با هدف بهبود کیفیت زندگی و ارتقا هویت معماری آن مجموعه در سال 1397 به سفارش “شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب” در دستور کار “آتلیه معماری اکنون” قرار گرفت. قبلاً توده‌گذاری در سایت انجام شده بود و اسکلت بتنی 5 بلوک 9 طبقه شامل 175 واحد مسکونی در 23000 مترمربع زیربنا جهت بازطراحی به ما واگذار شد.

دشواری کار از ابتدا فراتر از مسائل معمارانه و متوجه اقتصاد ورشکسته و زمان عقب‌افتاده پروژه بود، از سوی دیگر آسیب‌شناسی دقیق‌تر، خبر از وجود مشکلات ساختاری و کارکردی عدیده، در کنار کمبودهای فنی و زیبایی‌شناسانه را می‌داد. که حل آن بدون مشارکت بیشتر کارفرما و مخاطبان و ذینفعان پروژه مقدور نبود. جلب همکاری کارفرما برای سرمایه‌گذاری بیشتر در پروژه با ارائه راهکارهایی در حوزه اقتصاد معماری و همچنین سهیم شدن در سرمایه‌های معنوی آتی آن از یک سو و راضی کردن خریداران و مخاطبان جهت همراهی با تغییرات احتمالی و تامین زمان بیشتر برای اعمال تغییرات با جلب مشارکت آنها در فرایند مطالعات و نوید ارزش افزوده بالاتر به ثمر نشست. حوزه تاثیر پروژه می‌توانست از حدود سایت و محدوده آن بیشتر شود چرا که موقعیت شهری (در جنوب شرقی شیراز) و مقیاس آن، ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک پروژه محرک توسعه در یک منطقه کم برخوردار را داشت.

معماری معاصری ایران: مسکونی

____________________________

نام پروژه: مجتمع مسکونی سایه

دفتر طراحی: آتلیه معماری اکنون

معمار اصلی:محمود امیدبخش، عاطفه محرری

همکاران طراحی: علی اشجع، یلدا هاشم پور، الناز امیری، بهاره حسن‌زاده، حسین منوچهری، مهدی ده‌یادگاری، محمد زارع، غزل حمزوی، آیدا عباس‌پور

طراحی تاسیسات: مهندس عبدالله‌زاده

عکس: پرهام تقی‌اف

گرافیک: محمدحسن فروزان‌فر

محل اجرا: ایران، شیراز، بلوار بلوار فضیلت، خیابان شهدای حج، بلوار بدر

مدارک فنی