Saye, Mahmoud Omidbakhsh, Atefe Mohrhari
Yadegar, Hamed Masoudian

ساختمان تجاری- مسکونی(تک واحدی) مرز اثر مرتضی علی‌نیا مقدم، حمید بابایی و هیوا ابن عباس

اثر راه یافته به مرحله ی داوری چهارمین جایزه ساختمان سال ایران

فرم عملکرد

این شعار از اصلی‌ترین ویژگی‌های معماری مدرن بود و پس از او نیز در بسیاری از پروژه‌های معماری مبنای طراحی و قضاوت قرار گرفت. ماهیت این شعار بدین گونه بود که فرم کلی ساختمان با توجه به عملکرد آن تعریف می‌شد و بدین ترتیب فرم‌های مشخصی برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، فرهنگی و … شکل می‌گرفت. این ویژگی تا سالیان زیادی سرلوحه‌ی طراحی پروژه‌های معماری بود. اما با گذشت زمان و نیازهای اجتماعی و فرهنگی جدید و همچنین پیشرفت تکنولوژی پروژه‌ها با عملکردهای مختلف ماهیت جدیدی به خود گرفتند. رم کولهاس در کتاب S.M.L.XL پروژه‌های معماری را از لحاظ مقیاس مورد ارزیابی قرار داد و فرم پروژه‌ها را متاثر از تاثیرات اجتماعی و مقیاس آنها در نظر گرفت.

زمینه – سایت – برنامه

ساختمان تجاری و مسکونی مرز در شهر مرزی بانه در استان کردستان واقع شده است. شهر بانه در دامنه‌ی شمالی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده و دارای اقلیمی کوهستانی می‌باشد. بافت شهر به صورت متراکم و فشرده بوده تا از اتلاف حرارتی جلوگیری شود. بیشترین مصالح مصرفی در ساختمان‌های شهر سنگ می‌باشد و اکثر ساختمان‌ها دارای طیف رنگی کرم- خاکی می‌باشند. سایت پروژه در یکی از بلوارهای اصلی شهر قرار گرفته و در نبش یک کوچه می‌باشد. زمین پروژه دارای مساحتی 500 متر‌مربعی می‌باشد که از تجمیع 3 بلوک کنار هم شکل گرفته است. برنامه پروژه به گونه‌ای شکل گرفته بود که یک طبقه زیر زمین (پارکینگ و تجاری)، طبقه‌ی همکف و یک نیم طبقه‌ی (تجاری) و یک طبقه روی آن که یک واحد مسکونی به صورت تخت را شامل می‌شد. کارفرما خواستار ارتباط واحد تجاری زیرزمین با واحد تجاری طبقه همکف و همچنین ورودی کاملاً مجزا برای واحد مسکونی بود. بدین ترتیب برنامه پروژه در یک واحد تجاری و یک واحد مسکونی خلاصه می‌شد.

طرح

با توجه به برنامه‌ی پروژه (یک واحد تجاری و یک واحد مسکونی) و مقیاس پروژه نسبت به بافت ریزدانه‌ی شهری، مهمترین مسئله پروژه قرارگیری و هم‌پوشانی این دو عملکرد در کنار یکدیگر بود. سوال مطرح شده به گونه‌ای بود که پروژه باید بتواند خود را به صورت یک حجم یکپارچه در بافت شهری نمایان کرده و همچنین واکنشی باشد به شعار اصلی معماری مدرن (فرم از عملکرد پیروی می‌کند).

معماری معاصر ایران: مسکونی

______________________________________

نام پروژه: ساختمان تجاری- مسکونی(تک واحدی) مرز

شرکت / دفتر طراحی: دفتر معماری هرم

عملکرد: تجاری-مسکونی

معماران اصلی: مرتضی علی‌نیا مقدم، حمید بابایی، هیوا ابن عباس

همکاران طراحی: بهاره شیسی، مرضیه گلشاهی، فاطمه اسد سلیمانی، اندیشه اسکویی، احسان کازرونی، سحر بیگدلی

طراحی و دکوراسیون داخلی: دفتر معماری هرم

نوع تاسیسات:  تاسیسات به صورت کولر آبی و گرمایش از کف و پکیج

نوع سازه: اسکلت بتنی

آدرس پروژه: کردستان، بانه، میدان فرمانداری، خیابان شاهد، نبش کوچه خیام

مساحت زمین: 502 متر‌مربع

زیربنا:  1608متر‌مربع

کارفرما: ایوب فتاحی

تاریخ شروع / تاریخ پایان ساخت: 1398-1396

عکاس پروژه: علی اسدی

وبسایت: www.heramarchitect.com

ایمیل: info@heramarchitect.com

منتشر شده در : یکشنبه, 2 آگوست, 2020دسته بندی: آپارتمانی, تجاری تفریحی, مسکونیبرچسب‌ها: , , ,