مبل فلپ
Flap armchair
طرّاحی از تولید کنندهی مبلمان اِدرا
اثر فرانچسکو بینفاره
متن از فرزانه احسانی مؤید

فرانچسکو بینفاره. در سال 2000 مجلهی اینسایدـ آوت (Inside out)، به او لقب «گورو»ی طراحی مبلمان را داد؛ کسی که با الهام از طرحها و مدلهای دههی شصت، هفتاد و هشتاد میلادی و ترکیب آنها با خلاقیت و مهارت خود توانست به طرحهایی مدرن و بدیع دست پیدا کند.
فرانچسکو بینفاره در سال 1939 در ایتالیا متولد شد. او آموزشهای اولیهی معماری و طراحی را از پدرش آموخت و در سال 1960 در شرکت «کاسینا» مشغول به کار شد. وی در ابتدا وظیفهی تحقیق در مورد ابزارها و شیوههای جدید در طراحی را به عهده داشت، اما اندکی بعد، جایگاه شغلیاش تغییر کرد و به عنوان دستیار مدیر در پروژهها، مسئول نظارت بر ساخت نمونههای اولیه شد. از سال 1969 تا 1976 مدیر «سِنترو کاسینا» بود و بر ساخت مدلهای کلاسیکی مانند آپ فایو (Up5)، اثر گائِتانو پِشِه، و تورسو، اثر پائولو دِگانِلّو نظارت داشت.
وی در سال 1991 فعالیت در کاسینا را کنار گذاشت و اجرای ایدههای طراحی مبلمان خود را آغاز کرد. او مبلمان لُم اِ لا فِم (مرد و زن) (L’homme et la Femme) را در سال 1993، تانگِری (Tangeri) را در سال 1994، و انجِلز (Angels) را در سال 1996 برای شرکت اِدرا، جیروتوندا (Girotonda) را در سال 1994 و گراندانجولو (Grand’angolo)را در سال 1995 برای مدرسهی طراحی آدل سی (.Adele C) طراحی کرد.
جسارت و خلاقیت بینفاره در پروژههایش مثالزدنی است. طراحی مبل فلپ در سال 2000 برای شرکت ادرا از معروفترین آثار اوست. نام فلپ (Flap)، به معنای «بال زدن»، از این رو برای این مبل انتخاب شده است که پشتیها و بخشهای مختلف آن هرکدام جداگانه میتوانند به شکل بال زدن یک پرنده حرکت کنند و در زاویهی دلخواه ثابت شوند تا کاربر به هر حالتی که مطلوب اوست روی مبل نشسته یا لم بدهد. ضمناً سبُکی و آرامشی که از نشستن یا لم دادن روی این مبل به انسان دست میدهد خیلی دور از همان حال و هوای پرواز و آن سکوتِ خلوت نیست. خطوط این مبل نیز با پیروی از همین امر و ایجاد آرامشی دلپذیر و انرژیبخش، نرم و منحنی هستند. این مبل چند منظوره که تا حد زیادی در خدمت کاربر و تمایل او به فرمِ نشستنش در لحظه طراحی شده است، قابلیتهای زیادی در تا شدن و ایجاد کاربردهای مختلف نشستن، لم دادن یا خوابیدن دارد. همچنین ظاهر عریض و کمارتفاع آن، برای استفاده در سالنهای بزرگ و فضاهایی که پلان وسیع و خلوتی دارند بسیار مناسب است. پیچیدگیهایی که در نگاه اول به چشم نمیآید، آن را به اثری ویژه با ارزش هنری بالا تبدیل کرده است که ظاهر سادهی آن با ذائقهی مینیمالپسند امروزی همخوانی دارد. این اثر میتواند در وسط یک گالری بزرگ هنری یا موزه یا در سالن بزرگ یک خانهی مسکونی قرار گیرد و در هر دو صورت جذاب و کاربردی باشد. پشتیها و دستههای کوچک و بزرگ این مبل هرکدام بهطور جداگانه خم میشوند و فردی که روی آن مینشیند میتواند بسته به تمایل خود با خم کردن پشتیهای مختلف تا اندازهی دلخواه، حالتهای مختلفی از لم دادن، نشستن یا خوابیدن را روی مبل تجربه کند. اسکلت مبل از پروفیلهای فلزی سابخورده با روکش کروم ساخته شده و هرکدام از بخشهای متحرک، که با اتصالات دوگانهی فلزی به تنهی اصلی وصل شدهاند، میتوانند در مسیر خطی خود، در شش زاویهی مختلف ثابت شوند. پایههای کرومی، روکش آلـومیـنیـوم ضـدخـش و در زیر پـایه، آنجـا که با زمین تماس دارد، قـطعـهای پـلاستـیـکی قـرار دارد. روکش اصلی مبل نیـز از پلیاورِتـان بـا قـابلیت کشسانی بالا و ضد تعریق است.