كريم رشيد

كريم رشيد يك طراح صنعتي است. او در سال 1960 در قاهره به دنيا آمد، دورگهي مصري و انگليسي است، در كانادا بزرگ شده و در نيويورك مشغول به كار است. چشمانداز كاري و مشترياني از سرتاسر دنيا دارد و خودش را مروّج فرهنگ ميداند. پروژههاي كريم از اجناس كوچك، معماريهاي سبك داخلي، طراحي مد، مبلمان، نورپردازي و موسيقي تا اينستليشن را شامل ميشوند. او در سال 1982 ليسانس طراحي صنعتي خود را گرفته و در ايتاليا براي رودولفو بونِتّو كار كرده است. به مدت هفت سال او در شركت طراحي صنعتي كي اي اِن KAN بود و مجموعهي مد بابل را ظرف مدت 6 سال طراحي كرد. در سال 1993 استوديوي شخصي خود را در نيويورك بنيان گذاشت. از ميان مشتريان بيشمارش ميتوان به اومبرا، ايسي مياكه، پرادا، نامبه، ماگيس، ميكاسا، ادرا، فريگتو، هرمان ميلر، فوسكاريني، آرتميده، ايده، بوزارت، شيسِيدو، جورجو آرماني، لئوناردو، نينكامپر، ياهو، زروديزنيو، كوپكو، متود، گوتسيني، و دانزه اشاره كرد.
كريم تاكنون حدود 2000 محصول را طراحي كرده و جوايز زيادي را نصيب خود ساخته است.
برخي از آثار كريم اكنون به صورت دائمي در 14 موزهي معتبر در معرض نمايش قرار دارند و 70 نمونه از اين آثار در اختيار مجموعهداران و گردآورندگان حرفهاي هستند. طراحيهاي او را در سطح بينالمللي چاپ و منتشر كردهاند. در گالريهاي معتبري همچون ساندرا گرينگ، الگا ؤيمر، و ديچ پراجكتس در نيويورك ميتوان نمونههايي از كارهاي او را مشاهده كرد. كريم اكنون به مدت 10 سال است كه استاد رشتهي طراح صنعتي است، مقالات متعددي مينويسد، و در سطح بينالمللي درس ميدهد و سخنراني ميدهد. تكنگارهي او “I Want to Change the World” [«ميخواهم دنيا را تغيير دهم»] است. او در ماه سپتامبر سال 2004 كتابي با عنوان Evolution منتشر كرده است.


در جاهايي كه طرح به مرحلهي انباشتگي ميرسد، مواد و مصالح و مكانيك، الكترونيك، اطلاعات، بازار همه در هم ادغام ميشوند، عناصري براي عرضه در چشمانداز بصري در اختيار داريم كه نرمي افق را به فضاهاي دروني ميآورند. اين يك اصل واقعيت جديد ماست، ميل تسخير همهي امكانات رياضي و ميل به ايجاد و خلق فرمهايي كه هرگز پيش از اين با استفاده از فرمولهاي موجود قابليت ساخت برايشان متصور نبود. آيا اين اشياء هنري جديد را ميتوان اشيائي مولود آخرين دستاوردهاي تكنولوژي كامپيوتر دانست؟ ما جهاني را شكل ميدهيم كه ابزارهاي پيچيدهاي بر آن تاثير ميگذارند. پس از روش ابزاري براي تغيير چشماندازمان استفاده ميكنيم.
جهان دستخوش تحولاتي بطيء و اتفاقي است. با استفاده از نتايج اين تحولات امروزه تعريف ميكنيم كه كيستيم و نسبت به همهي آنها چه احساسي در خود داريم. در طول سالهايي كه مشغول طراحي صنعتي و غيرصنعتي بودم، متوجه شدم كه جهان با تصاعد هندسي در حال وسعت يافتن است. جوانان آگاهتر از روزگار جواني من هستند، و نسبت به مسائل جهاني حساسيت بيشتري از خود نشان ميدهند. منطق بينافرهنگي و نيز نگاه خاصشان باعث گشودگي به روي تحولات مثبت شده است.