مصاحبه ی اختصاصی فرزانه احسانی مؤید از دفتر هنر معماری با مایکل لیو، مدیر دفتر معماری میلیمتر در هنگ کنگ
خانه‌ای در شاتین، هنگ  کنگ

فولد فور فان (دفتر کار اصلی میلیمتر) / هنگ  کنگ، 2011

Fold for Fun, Hong Kong, 2011

فولد فور فان فضایی است مملو از سطوح صاف و خط‌های شکسته. فولد فور فان به معنای «تاخوردگی‌هایی برای شادی» است و چنان که از اسمش پیداست، غرق در حس سبکی، رهایی و شادابی می‌باشد.
همان‌طور که یک خانه اتوبیوگرافی طراح معمارش است، یک دفتر هم گویای رویکرد تیم و سبک فکری و حرفه‌ای آنهاست.
فولد فور فان در واقع همان دفتر طراحی استودیو میلیمتر است که 120 مترمربع مساحت دارد. فضای کاری اینجا یک محیط باز و کاملاً مسطح است، رنگ به‌ندرت در آن به کار رفته و بیشتر المان‌ها سفید هستند و در حالی که اختلاف طبقات در اینجا وجود ندارد اما شاهد سه فضای مجزای اصلی هستیم که با رعایت اصول مینیمالیسم و بسیار بی‌تکلف، طبق نیازها و صلاح‌دید اعضا شکل گرفته است: محدوده‌ی کار، فضای جلسات و یک فضای چندمنظوره برای استراحت و بازیابی انرژی کارمندان و اعضای تیم.
فضای کار برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای روزانه بوده و مجهز به هشت ایستگاه کاری و دستشویی است.
اتاق جلسات برای تعامل کارمندان با یکدیگر، برگزاری جلسات و صحبت با مشتری و کارفرماست که ایده‌پردازی و ابراز انواع خلاقیت‌های طراحی نیز در همین‌جا اتفاق می‌افتد. این بخش از دفتر تنها جایی است که رفت‌وآمد عمومی در آن صورت می‌گیرد.
فضای چندمنظوره به استراحت و رهایی ذهن کارکنان اختصاص دارد؛ آنها دور هم جمع می‌شوند، میان‌وعده‌ای می‌خورند و گپ می‌زنند یا مدتی به چشم و ذهن‌شان استراحت می‌دهند.
در فولد فور فان، رنگ به حداقل میزان استفاده شده که به فضا بُعد و تنوع می‌بخشد و رکود را برطرف می‌سازد و گرمای کف‌پوش‌های چوبی، استقرار بر زمین را تداعی می‌کند. طراحی این فضا بیش از هر چیز، نظم، تمیزی و کمینه‌گرایی را به ذهن متبادر می‌سازد.
طراحی این دفتر برنده‌ی جوایز متعددی از جمله جایزه‌ی دفاتر اداری از مسابقه‌ی HKDA در سال 2011 و رتبه‌ی سوم جایزه‌ی بین‌المللی طراحی در بخش طراحی داخلی در سال 2012 شد.

منتشر شده در : شنبه, 8 آگوست, 2020دسته بندی: اداری, مقالاتبرچسب‌ها: