فولد فور فان (دفتر کار اصلی میلیمتر) / هنگ  کنگ، 2011
خانه‌ی TKO (متروسیتی)، هنگ  کنگ، 2012

خانه‌ای در شاتین، هنگ  کنگ، 2013 

House in Shatin, Hong Kong, 2013

اینجا خانه‌ای قدیمی با مصالح بسیار قدیمی بود که نیاز به بازسازی داشت؛ سبک زندگی جاری در آنجا مناسب زندگی امروزی نبود و محدودیت‌ها باعث آزار کاربران می‌شد. در عین حال اصالت موجود در ساختار قدیمی به ما جرأت از بین بردن همه چیز را نمی‌داد. راه چاره این بود که با حفظ ساختار و مصالح کهنه، خانه‌ای امروزی برای سبک زندگی مدرن ساخته شود.
خانه که حدود 167 مترمربع مساحت زیربنا داشت و بیشتر از چهل سال از زمان ساخته شدن آن می‌گذرد، در طرح بازسازی به یک خانه‌ی مدرن و راحت با رویکرد سبز و پایدار، زیربنایی معادل 475 مترمربع حاصل کرد.
برای کاهش اثرات مخرب و آسیب‌های زیست‌محیطی، دیوارهای جدید با پنل‌های آلومینیومی که خاصیت صرفه‌جویی انرژی را دارند، روی دیوار قدیمی بنا شدند؛ به علاوه این کار باعث کاهش هزینه‌های ساخت و دورریزهای پروژه شد. پنل‌های آلومینیومی تا حد زیادی مانع از ورود گرما به داخل ساختان می‌شوند که این نیز به نوبه‌ی خود موجب کاهش نیاز به تهویه و دستگاه‌های سرماساز است.
خانه‌ی اصلی در حالت اولیه‌ی خود دو طبقه داشت ولی طی روند بازسازی دارای یک گاراژ، یک نشیمن، یک اتاق غذاخوری، دو اتاق مهمان، دو حمام مهمان، یک سوییت خدمه، یک اتاق خواب مستر با گنجه‌ی جادار و یک اتاق کار و سرگرمی شد. در طرح جدید خانه سعی شد تا در موقعیت‌هایی مرز فضاهای داخلی و خارجی برداشته شود و اکنون نور طبیعی از میان پنجره‌های عریض و سقف گشوده‌ای که در مرکز خانه وجود دارد، به داخل سرازیر می‌شود. یک فضای باز با طرح ویژه هم در پشت خانه تأمین شد تا شانسی برای استفاده از هوای بیرون ضمن حضور در خانه برای ساکنان ایجاد شود.
این خانه جایزه‌های متعددی در مسابقات گوناگون طراحی دریافت کرده، از جمله در سال 2013 که برنده‌ی رتبه‌ی برنز مسابقه‌ی اسپارک دیزاین و رتبه‌ی عالی مسابقه‌ی “پرسپکتیو” در بخش مسکونی شد.

منتشر شده در : شنبه, 8 آگوست, 2020دسته بندی: مسکونی, مقالاتبرچسب‌ها: